Jeg bygger et lite strandhus i Dalarna som kommer til å være uoppvarmet om vinteren. Hva bør jeg tenke på når det gjelder materialer og teknikk for yttervegger og tak. Huset skal isoleres og jeg har hørt at man skal unngå gipsvegger. Hvorfor det hvis det nå er sant? Hva skal man ha i stedet? Hvordan gjør jeg med dampsperre?
Du kan bygge en normal konstruksjon, de fungerer som regel bra, men helst ikke altfor tykk isolasjon. Ingen dampsperre.
Jeg forstår ikke hvorfor man ikke skulle ha gips, for at den skulle mugne? Da ville jo alt annet av organisk materiale også gjøre det, ikke minst tapetene utenpå gipsen om man nå har slike. Nei, bruk gips hvis du vil ha det.
Jeg forstår ikke hvorfor man ikke skulle ha gips, for at den skulle mugne? Da ville jo alt annet av organisk materiale også gjøre det, ikke minst tapetene utenpå gipsen om man nå har slike. Nei, bruk gips hvis du vil ha det.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 594 innlegg
Jeg holder selv på med en fritidsbolig i dalarna som skal kaldstilles. Jeg har droppet diffsperren så huset kan puste, og kommer til å gjøre det slik at vannet lett kan tømmes. For øvrig er det ingen spesielle tiltak.
Kommer trolig til å ha vedlikeholdsvarme på badet dog for å unngå frostskader på blandebatteri, samt slippe å tømme VVB
/K
Kommer trolig til å ha vedlikeholdsvarme på badet dog for å unngå frostskader på blandebatteri, samt slippe å tømme VVB
/K
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 594 innlegg
Hva er det for uvanlig å hoppe over dampsperren?
Den har jo bare blitt brukt i ca 20 år, i motsetning til å kjøre uten, som har blitt brukt i et par tusen år
Og hvilke materialer kunne man ikke bruke?
Jeg har vært i hytter med både gips og tapet som tidvis har vært uoppvarmede - ingen problemer...
Spøk til side - har man ikke for mye isolasjon, samt ikke bor i huset permanent (ikke tilfører varm fuktig luft) så bør det ikke forårsake noen som helst problemer å hoppe over dampsperren.
Tvert imot. I et uoppvarmet hus kan fukten ellers kondensere utenfra, for eksempel om våren.
Å ha permanent oppvarmet ved hjelp av solarventil + element - det er jo et alternativ, spesielt om man ikke kan bygge på annen måte - for eksempel om det allerede finnes dampsperre.
Men man vil nok trenge en skikkelig solarventil for å garantere at hele inneluften holder en høyere temp enn ute eller? Spesielt om vinteren/vårvinteren når solen er ganske svak... Jeg funderte selv på dette - men er litt skeptisk til de annonsene jeg har sett. Om en ca 0.7x1 m solpanel er nok til å varme et helt 40 kvm hus til 15 graders forskjell mot ute (i henhold til infoen) så burde jo alle ha en sånn. Spesielt siden den bare koster rundt 5000 SEK
Å ha element på i et helt tomt hus anser jeg for å være sløseri med energi, både for økonomiens og miljøets skyld, i hvert fall om man kan løse det gjennom kaldstilling, eller hvis solarløsningen nå funker, noen som har prøvd SolarVenti forresten?
/K
Den har jo bare blitt brukt i ca 20 år, i motsetning til å kjøre uten, som har blitt brukt i et par tusen år
Og hvilke materialer kunne man ikke bruke?
Jeg har vært i hytter med både gips og tapet som tidvis har vært uoppvarmede - ingen problemer...
Spøk til side - har man ikke for mye isolasjon, samt ikke bor i huset permanent (ikke tilfører varm fuktig luft) så bør det ikke forårsake noen som helst problemer å hoppe over dampsperren.
Tvert imot. I et uoppvarmet hus kan fukten ellers kondensere utenfra, for eksempel om våren.
Å ha permanent oppvarmet ved hjelp av solarventil + element - det er jo et alternativ, spesielt om man ikke kan bygge på annen måte - for eksempel om det allerede finnes dampsperre.
Men man vil nok trenge en skikkelig solarventil for å garantere at hele inneluften holder en høyere temp enn ute eller? Spesielt om vinteren/vårvinteren når solen er ganske svak... Jeg funderte selv på dette - men er litt skeptisk til de annonsene jeg har sett. Om en ca 0.7x1 m solpanel er nok til å varme et helt 40 kvm hus til 15 graders forskjell mot ute (i henhold til infoen) så burde jo alle ha en sånn. Spesielt siden den bare koster rundt 5000 SEK
Å ha element på i et helt tomt hus anser jeg for å være sløseri med energi, både for økonomiens og miljøets skyld, i hvert fall om man kan løse det gjennom kaldstilling, eller hvis solarløsningen nå funker, noen som har prøvd SolarVenti forresten?
/K
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 594 innlegg
Det der må du nok forklare ?jakim skrev:
Det er jo også så at fuktig luft ikke er "farlig" - dvs. fukten felles ikke ut, i lavere temperaturer (under +5 har jeg for meg det er) - og at luften tørkes ut (fukten fordamper raskt nok) over ca. +10-12 grader.
Nå er det vel så at hensikten med et oppvarmet hus (foruten komfort altså), med dampsperre, er at uteluft aldri skal kunne kondensere inne i isolasjonen, siden temperaturen innenfor isolasjonen aldri er så lav. Og orker ikke en solarventi varme huset så vil elementet alltid stå på (=strømforbruk) og slår man av elementet så vil huset kjøles ned og uteluft kan kondensere igjen.
Så om en solarventi tørker luften (noe jeg er litt tvilende til om temperaturen faller tilstrekkelig da), så er den mao bra om man vil ha den til å holde inneluften litt tørrere? Dog beskytter den ikke konstruksjonen fra fuktskader og mugg!?
/K
Jeg har reglet opp huset med 45x95 og lagt på underlagspapp på
taket og skal nå montere ytterpanel.
Det har blitt litt diskusjon i nærkretsen om konstruksjon av veggen som bl.a har
håndtert luftspalte og plater innenfor ytterpanelet mm.
Er det noen som har et godt forslag til konstruksjon fra ytterpanelet
som skal være stående 21x120 med lås og inn til innerbekledningen.
taket og skal nå montere ytterpanel.
Det har blitt litt diskusjon i nærkretsen om konstruksjon av veggen som bl.a har
håndtert luftspalte og plater innenfor ytterpanelet mm.
Er det noen som har et godt forslag til konstruksjon fra ytterpanelet
som skal være stående 21x120 med lås og inn til innerbekledningen.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 594 innlegg
Så her er mitt hus konstruert
Ytterpanel, luftspalte, vindtett, isolasjon, innervegg (type spon/gips)
/K
Ytterpanel, luftspalte, vindtett, isolasjon, innervegg (type spon/gips)
/K
Klikk her for å svare