Prisen på Biltemas underlagsmaterial (fuktsperre membran osv) er jo bra i sammenligning med byggevarehus. Noen som har en mening om kvaliteten på dette materialet. Man vil jo at det skal holde noen år....
 
Bob_the_builder
Jeg har ikke brukt det selv, men det er jo typegodkjent, akkurat som Casco og de andre "store". Spørsmålet har vært oppe før, og mange mener at man ikke skal handle lavprisprodukter, særlig ikke når det gjelder membraner. Dog baseres den oppfatningen, tror jeg, på en overdreven tro på at pris=kvalitet. Er det godkjent så duger det, synes jeg (som SP, Sveriges provnings- och forskningsinstitut.) Vitenskap veier mye tyngre enn usaklig synsing når jeg velger produkter.
 
Faktum er at det skiller mindre i pris til slutt enn man kan tro.

Jeg regnet litt på det der med materialforbruket og kom frem til at Biltema var bare 500 kr billigere enn Casco på Bauhaus. Da har jeg regnet på et 10 kvm bad, med primers og alt.

Når jeg sjekket Casco på CoopForum hadde det blitt billigere enn Biltema. :o
 
Jeg har kjørt med lavprisprodukter i et soverom, sparkel og grunning. Dette var den største feilen jeg har gjort.

Vanligvis pleier jeg å være fornøyd etter to sparkelrunder ved bredsparkling med sparkel fra merkeprodukter. Etter fire omganger lavprissparkel ga jeg opp og kjøpte ordentlig sparkel og måtte starte fra begynnelsen.
Likeså var grunningen ikke like dekkende og ikke like "snill" når det gjaldt de få skavankene som var igjen.

Jeg tror det er en grunn til at håndverkere bruker merkevarer.

Min anbefaling er nå å satse på riktige produkter, tror man tjener på det hvis man tar med tidsfaktoren.

//Anders
 
Lavprisfarge er nok det verste man kan tenke seg. Det eneste jeg har funnet nytte med er for å grunne f.eks. microlite. Vanninnholdet er enormt.

Lavprissparkel er også mest vann.
 
Bob_the_builder skrev:
Jeg har ikke brukt det selv, men det er jo typegodkjent, akkurat som Casco og de andre "store". Spørsmålet har vært oppe før og mange mener at man ikke skal kjøpe lavprisprodukter, spesielt ikke når det gjelder tettesjikter. Dog baseres den oppfatningen, tror jeg, på en overtro på at pris=kvalitet. Er det godkjent så duger det, synes jeg (liksom SP, Sveriges provnings- og forskningsinstitut.) Vitenskap veier mye tyngre enn usaklig synsing når jeg velger produkter.
man skal ikke henge seg opp for mye i SP, det finnes rene drittprodukter som er "godkjente" så jeg synes man skal forsøke å finne ut hva som virkelig gjelder. "Vitenskap" veier lettere enn saklig kunnskap, med andre ord snakk med noen flisleggere, de bør vite.
 
Det finnes en tråd der man også tar opp dette at biltemas "skit" er samme "skit" du kjøper for dyre penger i annen butikk. Det er ikke biltema som produserer tingene.
 
Bob_the_builder
pappskallen skrev:
man skal ikke henge seg opp for mye i SP, det finnes ren drittprodukter som er "godkjente" så jeg synes man skal prøve å finne ut hva som virkelig gjelder.
"Vitenskap" veier lettere enn saklig kunnskap, med andre ord snakk med noen flisleggere, de bør vite.
Jo, hei du. Flisleggeren kjøper "dyre" merkevarer billigere enn Biltemaproduktene. Selvfølgelig sier de at man ikke kan stole på lavprisprodukter. Billige produkter driver jo på gjør-det-selv-trenden som tar jobb fra proffene.

Du får gjerne konkretisere det der med at det finnes typegodkjente drittprodukter...
 
For meg er det ikke i det hele tatt opplagt! En bra håndverker gir ærlige og direkte beskjed, kategorien hjemmemekkere kommer uansett ikke til å kjøpe tjenesten, så han taper ingenting på å si det som det er. Dessuten har jeg fått tips om lavprisprodukter som er helt utmerkede! Men det virker som om visse timellplagiatører har en stor skepsis mot håndverkere (som naturligvis bare vil beskytte sitt eget marked. ;)) Nei, ta råd fra de som virkelig kan og unngå krøll!
Et eksempel på stor forskjell i klasse er f.eks. flytsparkel der ardex (etter min mening er suveren) selvnivellerer betydelig bedre enn visse andre produkter.
Når det gjelder "drittprodukter" vil jeg ikke henge ut noen navn, men jeg VET at det forekommer ting som ikke burde få den statusen SP-stempelet gir.
Dessuten finnes det egenskaper som ikke SP tester (f.eks. aldringsegenskaper) og derfor bør man høre med de som jobber med tingene til daglig!
Så enda en gang: å ha SP som referansepunkt synes jeg ikke rekker langt! Kvalitet omfatter så mye mer.
 
Sats disse kronene ekstra og vær på den sikre siden de såkalte dyre merkene har et mye mer utviklet system og en sikrere holdbarhet over tid.
Alle systemer er vel likeverdige i ett år men etter ti år
du vil vel ikke gjøre om badet annet hvert år selv om det skulle være gøy og fresht. :D

Per
 
Om jeg ikke husker helt feil er det Litokol som produserer Biltemas produkter, (kan hete noe lignende). Da vi kjøpte fliser hos en stor fliseforhandler i Järfälla solgte de de samme produktene (bare ikke under navnet Biltema). Prisene var betydelig høyere.

Vi brukte produktene og det fungerte helt utmerket. Veldig lettarbeidet og med utmerket resultat.

Man får sjelden det man betaler for når det gjelder merkevarer. Det er egentlig selvsagt at merkevarene alltid er betydelig dyrere enn hva som reflekteres i varenes kvalitet. Det er nemlig det som er meningen med varemerker. Å få kundene til å betale for noe som egentlig ikke finnes der, en ekstra "trygghet".
 
mrx skrev:
Om jeg ikke husker helt feil er det Litokol som produserer biltemas produkter, (kan hete noe lignende). Da vi kjøpte fliser hos en stor flisefirma i Järfälla solgte de de samme produktene (men ikke under navnet Biltema). Prisene var betydelig høyere.
Bare fordi det er samme produsent er det vel ikke sikkert at det er et likt produkt??
 
Bare fordi det er samme produsent trenger det ikke være samme produkt. Det kan være mer eller mindre av ulike innsatsfaktorer i produktet. Så hvis mulig, sammenlign innhold og hvor mye av hver på produktene så ser man om det er samme.

Det er vel som med alt annet. Matvarer: Store kjente merker produserer billige produkter uten merke, men ikke samme innhold. Elektronikk: Samme sak. Osv.

Der velger man gjerne det med kvalitet, men ved noe sånt "uviktig" som husbygging da blir det den billige litt dårligere kvalitetsprodukten.
 
For min del (som stilte spørsmålet) gjaldt det generelt og ikke spesifikt dette produktet, jeg har ikke engang en teori om hvordan det skulle forholde seg på den ene eller andre måten, heller ikke om det er et bra eller dårlig produkt. Problemet er at som legmann kan man ikke avgjøre dette, det er like vanskelig å avgjøre om et kjøtt er svensk, eller hvor mye slaggprodukter bensinen inneholder. Saker som opprinnelsesland, kjemiske sammensetninger og lignende egenskaper er naturligvis veldig vanskelige å sette fingeren på og kvalitet er jo et relativt begrep.

Derfor: hør med de som jobber med tingene (obs ikke selgerne på flisbutikken, snekkerfirmaet eller hva det nå kan være) og be dem i tillegg motivere sine svar!

Dessuten kan tingene være produsert i et annet land (parallellimport) med andre krav til egenskaper, sammenlign f.eks. med en bil som ofte har f.eks. dårligere ytelse på batteriet med flere modifikasjoner, om den selges ny sørover.......
 
Det finnes sikkert lavprisprodukter som er helt O.K. Men hvordan skal man vite hvilke som er bra respektive s.k.t? At fagfolk bruker kjente merker skyldes at de må jobbe raskt samt gi garanti på arbeidet. Dessuten får de veldig gode rabatter på merkevareproduktene så de trenger ikke bry seg om lavprisproduktene.

I tilfellet Biltema Litokol må innholdet i boksene samsvare. Det er derfor Litokol kan gjemme sitt varemerke bak Biltemas varemerke. Dette innebærer ikke automatisk at Biltemas produkter er dårlige, men mest sannsynlig består de av billigere råvarer. Akkurat som alt annet på Biltema. Varemerket Biltema = billig og bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.