J
Har tenkt å bygge en pergola med design i henhold til nedenfor, men innser nå at jeg sannsynligvis har underdimensjonert bjelkene.

Pergolaen skal ha denne designen. Tanken er ca 3,6 m i bredden og 3 m i dybden.
Stolpene kommer til å være 3 stk 45x120mm hver. Bjelken er tenkt å være en 45x145mm.

Dog var tanken 6 stk (hvorav 2 stk oppå eller på andre siden av stolpene) overliggere på hver 45x145mm.

Innser nå at bjelken nok er for svak for det. Hva sier dere? Tips til hvordan jeg kan løse dette med eksisterende trevirke som jeg har hjemme. Jeg har godt med 45x120, 8 stk 45x145.

Forsterke bjelken med en skrulimmet 45x120? 45x120 som overliggere i stedet eller kløyve overliggere til ca 45x95?

Hva vil fungere?

• Illustrasjon av pergola-design med dimensjoner, inkludert seks overliggere og tre stolper. Totalbredde på 3600 mm og dybde på 4200 mm.
Tror du virkelig at det blir for svakt med 45x145?
Det er vel kun trevirkets egenvekt som skal bæres, ingen last eller snø?

J
G Gabbe1 skrev:
Tror du virkelig at det blir for svakt med 45x145?
Det er vel kun trevirkets egenvekt som skal bæres opp, ingen last eller snø?
Ingen anelse. Jeg har prøvd å bruke svensk tres dimensjonstabell men forstår ingenting og gikk glipp av det. Tror du det går? De veier en hel del.

J Jonobe skrev:
Ingen aning. Försökt använda svenskt träs dimensioneringstabell men fattar noll och gikk bet på det. Tror du det går? De veier en hel del.
Ja, jeg tror at det går bra.

• Liker
Jonobe
  • Laddar…
Jeg har også vanskelig for å se at det ikke skulle fungere. Nå ser ikke jeg hvordan innfestingene av overliggerne er tenkt å gjøres, men du kan vel unngå å skjære ut i bjelkene for å unngå å svekke disse.

J
D Dublin skrev:
Jeg har også vanskelig for å se at det ikke skulle fungere. Nå ser ikke jeg hvordan innfestningene av overliggerne er tenkt å gjøres, men du kan vel unngå å kappe ut i bjelkene for å unngå å svekke disse.
Jeg tenkte å kappe ut overliggerne, ikke bjelken. Deretter sannsynligvis sette vinkelbeslag på dem. Om ikke noen har tips på hvordan man kan gjøre det skjult men stabilt?

Takk for deres svar :)

Karrock
Jeg klikket i dimensjoneringsverktøyet (ikke tabell) den virker fornøyd med akkurat 45*120 som overligger og 45*145 som bjelkelag. Dette i C14. C28 som er hyggeligere å jobbe med holder enda bedre.

• 3D-modell av pergola med konstruksjonstegninger, dimensjoner 3600x3000mm. Viser plassering av stolper og bjelker for bygging.
J
Karrock Karrock skrev:
Jeg klikket i dimensjoneringsverktøyet (ikke tabell) den virker fornøyd med akkurat 45*120 som overligger og 45*145 som bjelker. Dette i C14. C28 som er hyggeligere å jobbe med holder enda bedre.
Jeg ble ikke klok på hvorvidt den virkelig beregnet eller ikke på grunn av feilmeldingen for stolpene.

Men det høres jo ut som at en enkelt bjelke 45x145 skal fungere selv med overligger på 45x145.

Takk for deres hjelp :) da slipper jeg å bekymre meg for at fremtidige gjester skal få en bjelke i hodet.

• Liker
Dublin
  • Laddar…
Min pergola står fortsatt et år senere.
Jeg har litt over 360 mellom stolpene og bjelken ytterst er 45x145. "Takbjelkene" er 45x120 og så har jeg ganske mye ekstra vekt i form av skråkappede 28x120 bord.

• Pergola med trebjelker og rekkverk sett fra siden, står på en treterrasse med trapp. Beige husvegg i bakgrunnen med belysning.
  • Liker
Utlandssvensk og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.