Jeg skal kjøpe litt 45x70 lekter for å sette opp innervegger og gikk inn på Beijerbygg.se og lette meg fram til rubrikken byggregel\veggeleg.
Disse alternativene finnes:
Byggregel 45x70 råpl
Veggregel 45x70 råpl
Råplan V veggregel 45x70
Er det noen som har noen anelse om hva forskjellen er??
(På Byggmax heter de bare Råplan 45x70 og kortlengder er betydelig dyrere enn lengre...?)
Disse alternativene finnes:
Byggregel 45x70 råpl
Veggregel 45x70 råpl
Råplan V veggregel 45x70
Er det noen som har noen anelse om hva forskjellen er??
(På Byggmax heter de bare Råplan 45x70 og kortlengder er betydelig dyrere enn lengre...?)
Gitt benevnelsene her i første innlegg er det i min verden ingen forskjell på alternativene. Derimot har flere av byggevarehusene lavprisalternativer når det gjelder standardlektene, og disse er ikke morsomme å jobbe med. Lektvirket på byggmax har jeg aldri hatt noen problemer med og der finnes det vel bare en kvalitet å velge på også. At kortere lekter eller lekter på fast lengde er litt dyrere, er ikke rart siden disse prises etter at du får litt mindre spill enn om du kjøper på fallende lengder.
Gjør det enkelt for deg, dra til byggmax og kjøp det du skal ha. Hopp over deres billige gipsplater som er helt dårlige sammenlignet med "ekte" plater.
Gjør det enkelt for deg, dra til byggmax og kjøp det du skal ha. Hopp over deres billige gipsplater som er helt dårlige sammenlignet med "ekte" plater.
Mm...har ikke noe imot Byggmax rent generelt men noen ganger får jeg for meg at toleransene ikke er de beste så derfor ville jeg være nøye med veggsvillene.
Men om man med øyemål ser at de er rette så burde de være like ok som andre?
Men om man med øyemål ser at de er rette så burde de være like ok som andre?
Selvfølgelig er de like ok. En 45x70 er en 45x70 også på byggmax.gluecifer skrev:
Roary skrev:
Hvorfor skulle de være fuktigere derfra? Om stenderne ligger under tak på to forskjellige trelastlager med samme luftfuktighet..
Der jeg bor kommer tømmeret til Byggmax fra en av Sveriges største sagbruksindustrier og som leverer til mange andre byggevarebutikker. Om det deretter gjøres noen spesiell sortering for Byggmax ved sagbruket kan jeg ikke avgjøre, men det er vel neppe sannsynlig.
Jeg tror at byggmax har større omsetning på mindre lager for å få ned prisene. Dette fører til at treverket ligger kortere tid og dermed er fuktigere.
Eller så er det bare jeg som har hatt flaks når jeg handler på det dyre stedet og uflaks på byggmax... men det vil nok ikke skade å la dem tørke litt ekstra.
Eller så er det bare jeg som har hatt flaks når jeg handler på det dyre stedet og uflaks på byggmax... men det vil nok ikke skade å la dem tørke litt ekstra.
....eller så var det noe annet som fikk din vegg til å sprekke....Roary skrev:Jeg tror at byggmax har større omsetning på mindre lager for å få ned prisene. Dette medfører at treverket ligger kortere tid og dermed er fuktigere.
Eller så er det bare jeg som har hatt flaks når jeg handler på det dyre stedet og uflaks på byggmax... men det vil ikke skade å la dem tørke litt ekstra.
Var på Byggmax i dag og fant kjempefine, rette veggstendere. Fuktinnholdet vet jeg ikke, men det føltes som det var kvalitet. De var umerket bortsett fra med lengdemål. Så hadde de en del Moelven korte stendere som så veldig dårlige ut, krokete.
Nesten alle regler som blir liggende uten å være riktig strødd og med trykk slår seg, så jeg kjøper kun det som skal brukes direkte. Når folk får begynne å dra ut regler/virke selv og plukke rundt i virkesknipper på byggevarehus så blir det svinn dessverre. Mange ganger uten grunn da det er konstruksjonsvirke og de inneholder visse skavanker og litt skjevhet er ingen problemer som ikke merkes når man har satt plater eller panel på en vegg. Beste virket får jeg ved hytta der jeg kan handle direkte fra et sagbruk der de plukkes fra strødde bunter som deretter får nye bånd etter jeg har hentet min andel. Stykkjøp og mindre antall gjøres hos byggevarehandler.
Angående opprinnelige spørsmålet. En veggregel er kappet til 2500mm og en byggeplank er samme dimensjon i fallende lengder. Når det gjelder "Råplan V" tror jeg at V=kvalitet 5, hvilket er litt dårligere kvalitet.
Klikk her for å svare