Jeg har en korridor med 5 dører, hvorav 2 til våtrom. I våtrommene har jeg sparklet opp skikkelig med fall helt fra korridorsiden på døråpningen (for å få tettesjiktet opp på terskelen) med resultatet at 2 dører sitter høyere enn de andre 3. Når man kommer inn gjennom inngangsdøren, har man korridoren rett foran seg, så det vil synes. Hvordan kan man best mulig gå fram for å redusere "skaden"?

I dag er kun våtromsdørkarmene montert, så det er mulighet for å heve alle til samme høyde. Men da vil det jo bli et kjempestort hull under hver dør.

Min plan i dag er å prøve å få listene over dørene på samme høyde ved å bruke høyere lister på de lavere dørene. Vil det bli den beste løsningen? Har noen et bedre tips å komme med?

De høyere dørene er ca. 4-5 cm høyere enn de andre....

Du kanskje kan kappe av våtromsdørene så at overkanten ligger jevnt med de andre?

Å sette høye terskler føles som et irritasjonsmoment - i hvert fall jeg pleier alltid å slå tærne i nå og da - ajjj

/K

Bruker man ikke å sørge for at det høye baderomsgulvet er innenfor døren?
Vet om mange som har baderomsgulv som er høyere enn gulvet utenfor og da har jeg for meg at døren går utenfor baderomsgulvet.

Ahlesten skrev:
Pleier man ikke å sørge for at det høye baderomsgulvet er innenfor døren? Kjenner mange som har baderomsgulv som er høyere enn gulvet utenfor, og da har jeg for meg at døren går utenfor baderomsgulvet.
Skal ikke baderomsgulvet være lavere så man har noe å brette opp tettskiktet på nedenfor døren... så har jeg gjort i alle fall...

Hmm, så kanskje det er men ikke lavere uten at det er en høyere terskel.

Men jeg vet om at jeg har vært i et par lgh der gulvet har vært høyere og døren gått akkurat utenfor.

i dette tilfellet skal man gjøre baderomsgulvet som du har gjort, altså sparkle fallet.
men, man sparkler ikke helt ut i dørkarmen, men jevnt med den.
så monterer du karmen mot og har da terskel som oppkant med gummi m.m.
alt:2
da legger man sparkelmassen halvveis inn og monterer karmen, men kuttet ut for sparkelkanten, alt er avhengig av hvor mye som er flytsparklet.
terskel på, men i forkant må du da legge på en eikebit slik at den kan hvile på!

mvh
snekker estwing

Som sagt, det enkleste alternativet er nok å rett og slett kappe våtromsdørene nederst. Du skal absolutt ikke fikse med det øvre karmmålet, det skal normalt være 2100 overalt.

En bedre, men mer komplisert løsning er jo som allerede nevnt å la våtromsdørene gå utover i stedet. Da skjules jo det høyere våtromsgulvet.

zno skrev:
Som sagt, det enkleste alternativet er nok å rett og slett kappe våtromsdørene i nederkant. Du skal absolutt ikke fikse med den øvre karmmål, det skal normalt være 2100 overalt.

En bedre men mer komplisert løsning er jo som allerede påpekt å la våtromsdørene gå utover i stedet. Da skjules jo det høyere våtromsgulvet.
alle baderomsdører skal gå utover. ellers slår dørbladet i terskelens oppviks kant!
å kappe dørbladet å karm synes jeg ikke da du vil legge merke til forskjellen med en gang, spesielt om du har mønstret dørblad.
glatt dør kan jeg kanskje gå med på men hvis så må du kappe døren oppe ellers havner beslaget lavere enn de andre å det ser GRISEN ut!

du har juh et alt 3 me glemte skrive i mitt forrige innlegg.

i ditt tilfelle skiller det 3 cm hva jeg har forstått?
sett karmen på flytesparkel, terskel på klinker imot.
fôret på utsiden pleier man sette på midten av karmen altså 15 mm på.
men senk det til bare noen millimeter, så hever du de andre overstykkene 1 cm da har du lurt bort det meste å dette legger man ikke merke til!
håper du forstår?
ta kontakt igjen ellers

med vennlig hilsen
snekker estwing

Sist redigert:
Aha.... Man lærer seg etter hvert. Synd bare jeg allerede har montert karmen og tetningslaget. Noe kunne jo blitt skjult ved å vende døren utover, men sparkelhøyden er uansett høyere enn terskelen, så å helt trylle det bort ville ikke ha gått uansett. Men som situasjonen er nå, er det ikke noen mulighet for å endre dørkarmen.. Den eneste sjansen er å prøve å trikse med fôrlister, slik jeg ser det. Men kanskje det bare blir stygt det også...?

Du kanskje kan trikse litt med dørkarmene? Dvs ha lignende karmer til alle dører men ha ulik bredde på karmen?

Kurtivan skrev:
Du kan kanskje trikse litt med dørkarmene? Altså ha lignende karmer til alle dørene, men ha ulik bredde på karmen?
kommer ikke se bra ut med ulike størrelser, også kan man ikke ha ulike om man har type allmoge lister m.m.
nei jø da som jeg sa med å flytte opp hhv ned overstykket så kan du i hvert fall k9omma ganske nær!
mvh
snickar estwing

Vi skal ha glatte lister... ?

synes ikke du skal ha ulike størrelser...
flytt opp henholdsvis ned toppstykket bare!

mvh
snickar estwing

estwing skrev:
synes ikke du skal ha ulike størrelser... flytt opp eller ned overstykker bare!

mvh
snekker estwing
Jeg forstår ikke helt hva du mener. Bør jeg sage av døren (speildører) i våtrommet for å kunne flytte ned overstykker, eller mener du at jeg skal heve de andre dørene litt ekstra?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.