Y
Gammel bygning med rødt tak, hvit del med vinduer til venstre og røde trevegger til høyre. Ujevn taklinje, omgitt av gress.

Mitt mål i sommer er å restaurere denne bygningen. Nytt tak blir jo det vanskeligste.
Men, spørsmålet mitt akkurat nå gjelder treveggene som mangler overpanel.

Hele den andre siden skal skiftes, stygt slitt sørveggen.
Jeg vil jo gjøre den siden ekstra fin da den synes så godt fra veien.

Vil det være noen ulempe å sette overpanel der? (men åpen spalting på de 2 andre sidene)

* Mindre vind kommer inn = tørker ikke like mye = fuktig på grusgulvet.
* Noe man kan motvirke med at det blir mindre fukt og regn som kommer inn.

Drenering finnes på denne siden av bildet, men ikke på den andre siden der jeg ønsker overpanel.

Den åpne panelen på låver var til for at høyet skulle tørke/holde seg tørt.
Om du skal anvende bygningen til annet enn som tradisjonell låve kan du uten problemer lage tette vegger.

Vår gamle låve har lekterpanel på sør-, øst- og vestsiden, og panel uten lekter på nordsiden. Den kunne klart seg uten lekter på østsiden også. Det har med vindretningen å gjøre. Her er det oftest sørvestlige vinder, med tilhørende horisontalt regn/snø. Vil man være helt sikret mot regn og spesielt snø, så er det lekter og generell tetting med bord/lister rundt taket (og grunnen), dører osv.

Regn kommer bare inn noen cm på tømmerstokken som mest, og tørker raskt opp så det ser jeg ikke som noe problem, men snø... Det er nok med en sprekk >3mm så trekker fokk innover, og det trekker i grunnen så langt som helst og nesten overalt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.