Er på husjakt og er uvitende angående alt som heter bygg og konstruksjon, så håper å få litt hjelp her. Er interessert i et hus bygget i 78. Deler det opp i to spørsmål

1) I tilstandsrapporten står det: "Grunnleggingen består av en betongplate på mark med Platonmatte, celleplast, sponplate og overflatesjikt. Det finnes også en undertrykksventilasjon installert i konstruksjonen."

Kjenner til problematikken med plate på mark, men har ikke sett noen rapport tidligere der det står Platonmatte. Er dette bra at det er med? Ser det ut som et ok grunnlag?

2) Fuktigheten lå på 9-10%, så det er jo bra, men jeg vet at det i noen andre hus i nabolaget (bygget samme år) forekommer trykkimpregnerte sviller. Jeg sendte e-post til inspektøren for å spørre om svillene i dette huset er trykkimpregnerte, men fikk til svar at han ved undersøkelsen ikke kunne se om de var det. Han opplevde i alle fall ingen lukt som tydet på det. Jeg bekymrer meg likevel for dette da det virker sannsynlig siden flere andre hus i nærheten har det?

Nå lurer jeg på – finnes det noen mulighet for meg å finne ut om svillen er trykket? Må jeg da bestille og bekoste en egen inspektør? Det burde vel rimeligvis inngå å vite fra første inspeksjonen?
For meg påvirker det pris og vurdering om jeg i det hele tatt skal by, selv om huset ellers er meget interessant.

Platonmatte og undertrykksventilasjon gjør at det absolutt høres ut som at det huset har blitt utbedret i de senere år. Om det likevel skulle finnes trykkimpregnerte syllar så tar undertrykksventilasjonen effektivt bort eventuell lukt som kan oppstå nedenfra og fukt som kan forårsake problemer ventileres bort. Men man bør med jevne mellomrom kontrollere at undertrykksventilasjonen fungerer som den skal.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.