Hallo!
Vi har håndverkere som bytter vinduer her hjemme og det er litt materiale som jeg lurer på hva det er.
Bilde 1: Noen slags drev rundt gamle vinduene
Bilde 2: Som papp
Bilde 3: Det sitter som mørkebrun kartong i innerveggene? Huset er fra -54
Bilde 4: De kom dessverre til å kutte en elkabel som lå veldig nært vinduskarmen. Hva kan kappen rundt elkablene bestå av?
[bilde] [bilde]
[bilde] [bilde]
Halloj!
Vi har håndverkere som bytter vinduer her hjemme og det er litt materiale som jeg lurer på hva det er.
Bilde 1: Noen slags drev rundt gamle vinduene
Bilde 2: Som papp
Bilde 3: Det sitter som mørkebrun kartong i innerveggene? Huset er fra -54
Bilde 4: De kom dessverre til å kappe en strømkabel som lå veldig i nærheten av vinduskarmen. Hva kan kappen rundt strømkablene bestå av?
1 kan være lindrev
2 gammel vindsperre
3 ser ut som tretex
4 vanskelig å se på bildet, men kan være en såkalt Plåtkulo, tror det finnes både med gummi og tjærepapp over kablene
Drev av lin. Tjæreimpregnert papp for vindtetting. Tretex, myk trefiberplate.
Kan ikke avgjøre på bildet, men riktig gammel kuloledning har blyhylse, gummi rundt lederne som smuldrer opp, og tekstilhylse (som jeg husker det). Kalles døds-kulo fordi den lett kan bli strømførende i hylsen om man bøyer en gammel kabel. Senere varianter er i metall med PVC-isolasjon som varer veldig lenge og kan fortsatt være sikker etter 50 år.
Vi hadde lignende drev. Luktet ikke særlig bra, så jeg prøvde å få bort så mye som mulig av det.
Hva er det for fugeskum?
Sjekk at det er godkjent å bruke i henhold til monteringsanvisningene.
Vi hadde lignende driv. Luktet ikke noe særlig, så jeg prøvde å få bort så mye som mulig av det.
Hva er det for fugeskum?
Sjekk så det er godkjent å bruke i henhold til monteringsanvisningene.
Jeg har prøvd å finne ut hva det kan være for fugeskum, men finner ikke noe. Vet ikke om fargen er typisk for noen spesiell sort. Jeg får nok sjekke med de som bytter vinduet.