Grovt, beige fibermaterial på bakken, sannsynligvis brukt som isolering rundt gamle vinduer. Steinete bakgrunn. Svart materiale festet på treverk, ser ut som en form for isolasjon eller tetting rundt gamle vindusrammer, delvis revet og slitt.
Bilde av rivet material rundt et vindu, inkludert isolasjon og en stripe med tekst "REHAU". Kappet elektrisk kabel ved vinduskarm med grønt isolasjonsmateriale i bakgrunnen.
Hallo!
Vi har håndverkere som bytter vinduer her hjemme og det er litt materiale som jeg lurer på hva det er.
Bilde 1: Noen slags drev rundt gamle vinduene
Bilde 2: Som papp
Bilde 3: Det sitter som mørkebrun kartong i innerveggene? Huset er fra -54
Bilde 4: De kom dessverre til å kutte en elkabel som lå veldig nært vinduskarmen. Hva kan kappen rundt elkablene bestå av?

D DonCorleone skrev:
[bilde] [bilde]
[bilde] [bilde]
Halloj!
Vi har håndverkere som bytter vinduer her hjemme og det er litt materiale som jeg lurer på hva det er.
Bilde 1: Noen slags drev rundt gamle vinduene
Bilde 2: Som papp
Bilde 3: Det sitter som mørkebrun kartong i innerveggene? Huset er fra -54
Bilde 4: De kom dessverre til å kappe en strømkabel som lå veldig i nærheten av vinduskarmen. Hva kan kappen rundt strømkablene bestå av?
1 kan være lindrev
2 gammel vindsperre
3 ser ut som tretex
4 vanskelig å se på bildet, men kan være en såkalt Plåtkulo, tror det finnes både med gummi og tjærepapp over kablene

MultiMan
Drev av lin. Tjæreimpregnert papp for vindtetting. Tretex, myk trefiberplate.

Kan ikke avgjøre på bildet, men riktig gammel kuloledning har blyhylse, gummi rundt lederne som smuldrer opp, og tekstilhylse (som jeg husker det). Kalles døds-kulo fordi den lett kan bli strømførende i hylsen om man bøyer en gammel kabel. Senere varianter er i metall med PVC-isolasjon som varer veldig lenge og kan fortsatt være sikker etter 50 år.

Takk for raske svarene :cool:
Tenker mer på det kartonglignende laget på dette bildet. Noen teori?
Et kartonglignende lag med piler peker på det, omgitt av isolasjonsmateriale og en del av et hvitt skilt med tekst.

Vi hadde lignende drev. Luktet ikke særlig bra, så jeg prøvde å få bort så mye som mulig av det.
Hva er det for fugeskum?
Sjekk at det er godkjent å bruke i henhold til monteringsanvisningene.

M Mortsken skrev:
Vi hadde lignende driv. Luktet ikke noe særlig, så jeg prøvde å få bort så mye som mulig av det.
Hva er det for fugeskum?
Sjekk så det er godkjent å bruke i henhold til monteringsanvisningene.
Jeg har prøvd å finne ut hva det kan være for fugeskum, men finner ikke noe. Vet ikke om fargen er typisk for noen spesiell sort. Jeg får nok sjekke med de som bytter vinduet.

Korrugert papp eller lignende materiale sett i et snitt av en vegg, kan være drapert med tjære ifølge teksten. Brun, teksturert materiale inne i en vegg, ser ut som papp dekket med tjære, omgitt av hvitt fyllmateriale.
Har vi noen som har sett noe lignende i vegg? Jeg finner ikke info noe sted. Kartong druknet i tjære?

Asfaboard kanskje finnes fortsatt å kjøpe

Beste svar

MultiMan
  • Liker
DonCorleone
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Asfaboard er asfaltinntrengt treetex. Dette er jo bølgepapp som er tjære/asfaltbehandlet. Aldri sett det, vet ikke hva det heter.

Og ja, det selges fortsatt: [lenke]

Edit: Søk i forumet finnes av en grunn: [lenke]

Altså: Wellit.

[bilde]

[lenke]
Bo arnold Bo arnold skrev:
Asfaboard kanskje finnes fortsatt
For en god observasjon av deg! Takk for det :)
Ser akkurat ut som Wellit.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.