Kjøpt hus og skal legge inn nytt gulv og bytte ut masonittveggene i soverommet. Det lå en plastmatte over gulvet når jeg flyttet inn. Kunne allerede da kjenne hvor bølgete gulvet var. Jeg rev ut plastmatten og en linoleummatte som lå under. Så var det en tynn masonittplate under det som jeg også måtte fjerne. Nå ser jeg at det er planker som undergulv. Og det er de som er veldig ujevne. Skal man rive bort alle plankene og legge inn gulvspon? Eller finnes det noen annen løsning? Mitt første hus og jeg er ikke så kyndig i byggeverdenen. Men jeg vil gjerne lære meg
Masonite er jo det klassiske å jevne ut plankegulv med. Det finnes masonite i ulike tykkelser. Høres ut som du kanskje trenger tykkere, evt doble lag. Ellers finnes det vel både tynne renoveringsgulvspån og gulvgips?
Om gulvplankene er tilstrekkelig tykke så går det an å slipe dem jevne også.
Føles som det blir veldig mye jobb hvis man skal høvle/slipe alt så det blir jevnt. Så må jeg skru fast alle plankene så jeg slipper knirkende gulv. Er det ikke lettere å rive alt og så lime/skru 22mm gulvspon? Men jeg kan kanskje ta feil.
Normalt leier man en gulvslipemaskin, men det er jo normalt når man ønsker å beholde tregulvet og ikke legge noe annet gulv ovenpå.
Skal man bare fikse ujevnheter og bruke gulvet som undergulv, kan det holde å håndhøvle de høyeste åsene. Som undergulv trenger det ikke å være helt jevnt. Man topper med masonite og deretter papp.
Om gulvplankene ikke sitter fast som de skal, kan skruing eller kompletteringsspikring være nødvendig for å unngå knirk.
Kanskje er det lettere å fjerne og legge spon hvis du absolutt trenger et helt slett gulv. Du trenger maks cc 60 cm med spon. Har du uflaks kan det være lengre mellom gulvbjelkene, men det bør du kunne se på spikerradene i gulvet. Dessuten kan det jo hende at de eksisterende gulvbjelkene ikke er helt rette/jevne, så du trenger å jevne dem ut, eller legge på.
Personlig er jeg ikke så ivrig på å gå inn og endre i eksisterende fungerende konstruksjoner.
Hvis du river opp så er det ikke sikkert at du kan legge gulvspon siden det krever maks cc 600 mm. Da kan glespanel være en løsning eller at du kjøper et massivt gulv som er tilstrekkelig tykt.
Gulvspon, lett verdt det.
Jeg slo ned alle spikerne og glattet ut det virkelig ujevne i soverommet men beholdt rett og slett sponten. Man kjenner gjennom laminatet at det ikke er plant. I guttens rom derimot saget jeg opp langs veggene og byttet til gulvspon som ble skrudd og limt, deretter la jeg det samme laminatet. føles mye bedre helt og holdent
Se hvordan det ser ut langs innerveggene først så de ikke står på gulvbordene og fortsetter til tilstøtende rom, da blir det nok ikke så bra hvis du river....