Kjøpt hus og skal legge inn nytt gulv og bytte ut masonittveggene i soverommet. Det lå en plastmatte over gulvet når jeg flyttet inn. Kunne allerede da kjenne hvor bølgete gulvet var. Jeg rev ut plastmatten og en linoleummatte som lå under. Så var det en tynn masonittplate under det som jeg også måtte fjerne. Nå ser jeg at det er planker som undergulv. Og det er de som er veldig ujevne. Skal man rive bort alle plankene og legge inn gulvspon? Eller finnes det noen annen løsning? Mitt første hus og jeg er ikke så kyndig i byggeverdenen. Men jeg vil gjerne lære meg :)
Tregulv med synlige planker, noen er ujevne og slitte. Verktøy og skruer er plassert på gulvet, en stikkontakt er synlig på veggen bak.

Ujevne tregulvplanker i et soverom med en masonittplate lent mot veggen, grafisk tapet i bakgrunnen.
 
Masonite er jo det klassiske å jevne ut plankegulv med. Det finnes masonite i ulike tykkelser. Høres ut som du kanskje trenger tykkere, evt doble lag. Ellers finnes det vel både tynne renoveringsgulvspån og gulvgips?

Om gulvplankene er tilstrekkelig tykke så går det an å slipe dem jevne også.
 
Føles som det blir veldig mye jobb hvis man skal høvle/slipe alt så det blir jevnt. Så må jeg skru fast alle plankene så jeg slipper knirkende gulv. Er det ikke lettere å rive alt og så lime/skru 22mm gulvspon? Men jeg kan kanskje ta feil.
 
Normalt leier man en gulvslipemaskin, men det er jo normalt når man ønsker å beholde tregulvet og ikke legge noe annet gulv ovenpå.

Skal man bare fikse ujevnheter og bruke gulvet som undergulv, kan det holde å håndhøvle de høyeste åsene. Som undergulv trenger det ikke å være helt jevnt. Man topper med masonite og deretter papp.

Om gulvplankene ikke sitter fast som de skal, kan skruing eller kompletteringsspikring være nødvendig for å unngå knirk.

Kanskje er det lettere å fjerne og legge spon hvis du absolutt trenger et helt slett gulv. Du trenger maks cc 60 cm med spon. Har du uflaks kan det være lengre mellom gulvbjelkene, men det bør du kunne se på spikerradene i gulvet. Dessuten kan det jo hende at de eksisterende gulvbjelkene ikke er helt rette/jevne, så du trenger å jevne dem ut, eller legge på.

Personlig er jeg ikke så ivrig på å gå inn og endre i eksisterende fungerende konstruksjoner.
 
  • Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Legg 16 mm gulvspon eller riv opp.

Hvis du river opp så er det ikke sikkert at du kan legge gulvspon siden det krever maks cc 600 mm. Da kan glespanel være en løsning eller at du kjøper et massivt gulv som er tilstrekkelig tykt.

Hva vil du ha for gulv?
 
Jeg har kjøpt et laminatgulv. Titter man på hvor det er spikret i bordene så er det på 570mm avstand. Så det skal nok gå da.
 
Gulvspon, lett verdt det.
Jeg slo ned alle spikerne og glattet ut det virkelig ujevne i soverommet men beholdt rett og slett sponten. Man kjenner gjennom laminatet at det ikke er plant. I guttens rom derimot saget jeg opp langs veggene og byttet til gulvspon som ble skrudd og limt, deretter la jeg det samme laminatet. føles mye bedre helt og holdent
 
Se hvordan det ser ut langs innerveggene først så de ikke står på gulvbordene og fortsetter til tilstøtende rom, da blir det nok ikke så bra hvis du river....
 
Flytesparkel?

Hadde samme problem i mitt hus. Under plastmatten lå det 4 mm masonite.

Håndverkerne flytesparklet og resultatet ble et glattere gulv og knirkingen minket.
 
P peteng-1 skrev:
Flytesparkel?

Hadde samme sak i mitt hus. Under plastmatten lå det 4 mm masonitt.

Håndverkerne flytesparklet og resultatet ble et glattere gulv og knirket minket.
Flytesparklet på masonitt? Er det så bra?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.