Vi har kjøpt et nyprodusert 1 1/2-plans trehus.
Det har vist seg at i prinsippet i alle rom i andre etasje så finnes det ujevnheter i gulvet, den største jeg har funnet hittil er 13mm høydeforskjell på 140cm.
Husleverandøren har meddelt at de skal løse problemet ved å ta opp eikeparketten (klikk) og flytsparkle og så legge tilbake parketten.
Høres det ut som en fornuftig løsning i et nyprodusert hus eller finnes det en bedre metode?

Det er vel en enkel løsning men hvorfor er det så dårlig gjort fra starten av??

Hva slags hus er det lev?
Konstruksjon?

Klikkegulv, så da finnes jo rimeligvis et undergulv. Gulvspon om man får gjette.

Å legge et slikt mot krokete gulvbjelker og samtidig lykkes i å overføre disse svankene er ganske imponerende. Tviler. Gulvet har nok satt seg i ettertid så-og-si.

Ville ikke akseptert en flytsparkling uten å først ha fått vite årsaken.

Om jeg har forstått riktig så kom gulvet i ferdige "kassetter", ja det ville jo vært interessant å vite årsaken, av flere like hus bygget på samme tidspunkt har samme "problem". Da det ikke er noen "langsvacka" men mer lokale bukter, så gjetter jeg at det kanskje er problem med kvaliteten på disse kassettene, bjelkelaget er vel mer grunnkonstruksjon under disse kassettene?

Gulvkonstruksjon ifølge tegning:
14 mm parkett
foamunderlag
22 mm gulvsponplate
220 mm bjelker med 70 mm mineralull
28 mm glespanel
13 mm gipsplate

Er enig med OMLAJA, merkelig at det har blitt slik.
Flytspackel er for symptomene og ikke for årsaken.
Sjekk med en uavhengig konstruktør kanskje......

Det kan være at det har kommet fukt på gulvsponten under byggetiden som da har svellet med et ujevnt gulv som følge. Enig med de foregående om å ikke akseptere en flytsparkling før årsaken er utredet. Bjelkelaget er nok ikke dimensjonert for å bære vekten fra flytsparklet. Nei, gjør om gjør rett hadde jeg sagt til dem.

Nå har byggherren "utbedret" og sparklet opp gulvene på loftet hos en nabo, de fikk en nivåforskjell mellom gulvene i allrommet og soverommet, er det rimelig å akseptere den typen løsning i et nyprodusert hus?

Nei. Les tidligere innlegg.

shogo99 skrev:
Nå har byggmesteren "utbedret" og sparklet opp gulvene på overetasjen hos en nabo, de fikk en nivåforskjell mellom gulvene i stue og soverom, er det rimelig å akseptere den typen løsning i et nyprodusert hus?
Nå er det jo ikke din nabos hus dette gjelder. Om husleverandøren din kan fikse feilene i ditt hus på en god måte, med riktige nivåer, så bør du vel bli fornøyd. Om jeg forstår deg riktig, så er bjelkelaget prefabrikerte moduler, noe jeg anser som en dårlig løsning i eneboliger. Men om produsenten kan fikse feilene, så er det vel greit? Vekten på flytsparkelen er ikke et problem. Synd at du ikke fikk vite om fordeler/ulemper og slikt før du bestilte et hus med dette systemet.

Ardexsmitten skrev:
Nu er det jo ikke naboens hus dette gjelder.
Nei det er riktig at det ikke er naboens hus det gjelder, problemet er bare at de har angitt at samme metode skal brukes i vårt hus, de løser hvert rom for seg når det gjelder ujevnheter, noe som kan føre til at man får en nivåforskjell på 1 - 2 cm fra ett rom til neste og det føles som en spøk.
Det riktige burde vel i så fall være at de kontrollerer på hvilken nivå høyeste punktet på overetasjen er og hever alt til den nivåen slik at man slipper forskjellig høyde i ulike rom eller tenker jeg feil?

Sist redigert:
Veldig interessant hva det kommer av. Har husleverandøren svar på det?

Jeg vet ikke om det er svar eller gjetninger, har hørt litt forskjellige: "ulike dimensjoner av plater brukt" "fraktet over Østersjøen", nei noe ordentlig svar har ingen fått ennå.
Enten så vet de ikke hva det skyldes eller så vil de ikke si det, begge alternativene er like ille synes jeg :(

Det bør nok sjekkes ordentlig, for er det pga. fukt at platene har slått seg litt, så føles det vel dumt å bygge inn den fukten/muggen/feil konstruksjonen... skjule det med flyt så dere blir "fornøyde" nå, og de kan fortsette å bygge ev. samme feil i flere hus.

Hvilke typer av tegninger kan man anta at byggefirmaet har.
Vi har jo fått A-tegninger og VVS, El osv, men ingen av disse beskriver i detalj hvordan huset er bygget opp.
Skulle ikke husbyggeren ha dokumenter på hvordan samtlige prefab blokker er konstruerte og hvordan de skal monteres?
Om det rimeligvis er så, kan det være noen grunn til at de ikke vil/trenger å gi dem til meg?

Vi kommer til å engasjere en egen byggeteknisk konsulent som skal komme og besiktige når de har fjernet all parkett i overetasjen. Sammen med husbyggerens personale får de løfte på litt gulvspon osv. siden byggefirmaet fortsatt bare vil sparkle på undergulvet uten å kunne gi en rimelig forklaring på hvorfor det ser ut som det gjør.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.