Jeg har støtt på et problem med å regne ut U-verdi for forskjellige deler av en kjellervegg over bakken samt under bakken. Slik ser det ut:
(bakken) og angi en passende gjennomsnittsverdi.
Følgende Oppbygning fra utsiden:
Morene
Fiberduk
200 mm drenerende materiale
100 mm celleplast, λ = 0,033 W/mK
200 mm betong, λ = 1,7 W/mK
Over bakken er celleplasten pusset med
20 mm puss; λ = 1,0 W/mK
(bakken) og angi en passende gjennomsnittsverdi.
Følgende Oppbygning fra utsiden:
Morene
Fiberduk
200 mm drenerende materiale
100 mm celleplast, λ = 0,033 W/mK
200 mm betong, λ = 1,7 W/mK
Over bakken er celleplasten pusset med
20 mm puss; λ = 1,0 W/mK
Sist redigert:
Hmm, det mangler nok litt tekst der, ikke sant?
"Slik ser det ut: mark) og angi et passende gjennomsnitt."
Er dette et praktisk eksempel fra det virkelige liv eller en skoleoppgave? I praksis kan du ignorere betong og puss og bare regne på celleplasten. Vil du regne på hele veggen tar du delene for seg og legger dem sammen med hensyn til deres andel av den totale flaten. Det er for så vidt også ganske uinteressant siden det er helt forskjellige yttertemperaturer de skal isolere fra (luft kontra mark).
For den delen som har betong+celleplast blir U=1/(sum of all R), R=d/λ, U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7))=0,318 (merk hvor lite betongen påvirker, fra 0,33 for kun celleplasten til 0,318 for begge).
Den andre delen har da (på samme måte) U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7)+(0,02/1))=0,316
Hvis det drenerende materialet skal regnes inn, må du bare utvide formelen med dens R=d/λ.
Gjennomsnittet for hele veggen blir også 0,318 (0,3176) og avrunder du til rimelige to desimaler blir det 0,32 uansett. (Utot=(U1*l1+U2*l2)/(l1+l2) hvor l angir lengden, et vanlig gjennomsnitt)
Har jeg hjulpet deg å jukse nå?
"Slik ser det ut: mark) og angi et passende gjennomsnitt."
Er dette et praktisk eksempel fra det virkelige liv eller en skoleoppgave? I praksis kan du ignorere betong og puss og bare regne på celleplasten. Vil du regne på hele veggen tar du delene for seg og legger dem sammen med hensyn til deres andel av den totale flaten. Det er for så vidt også ganske uinteressant siden det er helt forskjellige yttertemperaturer de skal isolere fra (luft kontra mark).
For den delen som har betong+celleplast blir U=1/(sum of all R), R=d/λ, U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7))=0,318 (merk hvor lite betongen påvirker, fra 0,33 for kun celleplasten til 0,318 for begge).
Den andre delen har da (på samme måte) U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7)+(0,02/1))=0,316
Hvis det drenerende materialet skal regnes inn, må du bare utvide formelen med dens R=d/λ.
Gjennomsnittet for hele veggen blir også 0,318 (0,3176) og avrunder du til rimelige to desimaler blir det 0,32 uansett. (Utot=(U1*l1+U2*l2)/(l1+l2) hvor l angir lengden, et vanlig gjennomsnitt)
Har jeg hjulpet deg å jukse nå?
Det er en skoleoppgave. Kan du sende meg den helt aritmetiske metoden så jeg vet hvor min feil er.F fb35523 skrev:Hmm, det mangler nok litt tekst der, vel?
"Slik ser det ut:
mark) og angi en passende gjennomsnittsverdi."
Er dette et praktisk eksempel fra det virkelige liv eller en skoleoppgave? I praksis kan du ignorere betong og puss og bare regne på celleplast. Vil du regne på hele veggen tar du delene hver for seg og legger dem sammen med hensyn til deres andel av den totale flaten. Det er i og for seg også ganske uinteressant fordi det er helt forskjellige yttertemperaturer de skal isolere fra (luft kontra mark).
For den delen som har betong+celleplast blir U=1/(sum of all R), R=d/λ, U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7))=0,318 (legg merke til hvor lite betongen påvirker, fra 0,33 for kun celleplasten til 0,318 for begge).
Om det drenerende materialet skal regnes inn får du bare utvide formelen med dens R=d/λ.
Gjennomsnittsverdien for hele veggen blir også 0,318 (0,3176) og runder du av til rimelige to desimaler blir det 0.32 uansett. (Utot=(U1*l1+U2*l2)/(l1+l2) hvor l angir lengden, et vanlig gjennomsnitt)
Har jeg hjulpet deg med å jukse nå?![]()
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Når du beregner U-verdien på den motfylte delen, tar du også med jordens varmemotstand. Dette varierer med dybden samt hvilket materiale det er. Men dette burde vel finnes med i lærebøkene?
Jeg har egentlig ingen kunnskap i U-verdi beregning, men jeg har mer bruket mine mattekunskaper fra høgskolen og litt basal ferdighet i å slå opp i formelsamlinger. U-verdien for en komplett konstruksjon, f.eks. en vegg kan regnes ut slik:
U=1/(sum of all R), R=d/λ, U=1/(d1/λ1+d2/λ2+...+dn/λn)
Verifiser gjerne ovenstående med dine egne formler. Du burde kunne utlede dette ganske enkelt. Jeg antar at du forstår hva jeg mener med indeksene 1,2 og n.
I dette tilfellet (den nedre delen uten hensyn til at den ligger under jord) blir utregningen: U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7))=0,318
For delen over jord kommer kun den meget begrensede isolasjonen fra pussen, og nevneren kompletteres med +(0,02/1), altså 0,02 m med λ=1.
Andre kanskje kan hjelpe deg med hvordan man korrigerer for det under jord for å ta hensyn til markens isolasjon, det kan ikke jeg.
U=1/(sum of all R), R=d/λ, U=1/(d1/λ1+d2/λ2+...+dn/λn)
Verifiser gjerne ovenstående med dine egne formler. Du burde kunne utlede dette ganske enkelt. Jeg antar at du forstår hva jeg mener med indeksene 1,2 og n.
I dette tilfellet (den nedre delen uten hensyn til at den ligger under jord) blir utregningen: U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7))=0,318
For delen over jord kommer kun den meget begrensede isolasjonen fra pussen, og nevneren kompletteres med +(0,02/1), altså 0,02 m med λ=1.
Andre kanskje kan hjelpe deg med hvordan man korrigerer for det under jord for å ta hensyn til markens isolasjon, det kan ikke jeg.
Klikk her for å svare