Hei!
Jeg skal bygge et vindskydd til to hester og vurderer å sette u-profiler på hjørnestolpene og deretter stable 45x95 stolper i profilene som vegg. Men hvor finner jeg metallprofiler som er tilstrekkelig robuste? De eneste jeg finner i byggevarehandelen er av aluminium, men disse er vel altfor svake?
Jeg skal bygge et vindskydd til to hester og vurderer å sette u-profiler på hjørnestolpene og deretter stable 45x95 stolper i profilene som vegg. Men hvor finner jeg metallprofiler som er tilstrekkelig robuste? De eneste jeg finner i byggevarehandelen er av aluminium, men disse er vel altfor svake?
Den U-profil av stål som lages i dag heter UPE og dens minste høyde er 80mm utvendig. Du ser ut til å ville legge ned profilen, så da blir det jo bredde i stedet. Innvendig er en UPE80 ca 66mm. Så det blir glissent med 45mm i den. Ser du på den eldre standarden som heter UNP i dag, tidligere bare U, så finnes det en profil som heter U65 som er omtrent 54mm innvendig. Neste nedover er U50 som er 40mm innvendig.
Profiler kjøper du på steder som Bröderna Edstrands, Tibnor, Uppsala Handelsstål osv. Det pleier å finnes stålgrossister i de fleste byer. Ikke alle selger til privatpersoner, dog.
U-profiler er dog ganske svake på den måten, spesielt i disse små dimensjonene. Det vil dessuten ruste og råtne skikkelig hvis du setter ned treverk i en profil på den måten i en innhegning.
Hvis du fortsatt vil ha en profil som passer perfekt for å stable treverk i, bør du besøke et mekanisk verksted med platefokus som kan bøye profiler for deg av 5-6mm tykk plate. Da kan du også få dypere profiler enn de valsede. En dypere profil er sterkere på den måten du vil ha dem.
Profiler kjøper du på steder som Bröderna Edstrands, Tibnor, Uppsala Handelsstål osv. Det pleier å finnes stålgrossister i de fleste byer. Ikke alle selger til privatpersoner, dog.
U-profiler er dog ganske svake på den måten, spesielt i disse små dimensjonene. Det vil dessuten ruste og råtne skikkelig hvis du setter ned treverk i en profil på den måten i en innhegning.
Hvis du fortsatt vil ha en profil som passer perfekt for å stable treverk i, bør du besøke et mekanisk verksted med platefokus som kan bøye profiler for deg av 5-6mm tykk plate. Da kan du også få dypere profiler enn de valsede. En dypere profil er sterkere på den måten du vil ha dem.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 innlegg
Jeg tror han vil stille en i hvert hjørne og legge bjelker mellom for å ha en stående panel, og u-bjelken skal ta lasten fra taket. Men det samme er nok enklere å gjøre med trestolper og vinkeljern.
Medlem
· Norrbotten
· 585 innlegg
Fordi det skal beskytte mot vind, har du vurdert å bygge med veggmoduler av not og fjær-panel eller liggende selvbærende not og fjær 45mm brede planker?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 innlegg
Det finnes plateprofiler som er bøyet plate, finnes i mange dimensjoner og blir lettere enn Ubalk. Finnes normalt i 6 meters lengder. Let hos Tibnor på nettet.
Protte
Protte
Medlem
· Norrbotten
· 585 innlegg
Google profilhøvlet tømmer. Jeg kjøpte en campingvogn inkl. laftet forgård i fjor så jeg vet ikke hvor man kan kjøpe det, men ring rundt til sagbruk rundt deg.
Klikk her for å svare