Hei!
Jeg skal bygge et vindskydd til to hester og vurderer å sette u-profiler på hjørnestolpene og deretter stable 45x95 stolper i profilene som vegg. Men hvor finner jeg metallprofiler som er tilstrekkelig robuste? De eneste jeg finner i byggevarehandelen er av aluminium, men disse er vel altfor svake?

Hvor bor du? Sjekk hos den lokale smeden/stålgrossisten.

Med vennlig hilsen, fremax

Den U-profil av stål som lages i dag heter UPE og dens minste høyde er 80mm utvendig. Du ser ut til å ville legge ned profilen, så da blir det jo bredde i stedet. Innvendig er en UPE80 ca 66mm. Så det blir glissent med 45mm i den. Ser du på den eldre standarden som heter UNP i dag, tidligere bare U, så finnes det en profil som heter U65 som er omtrent 54mm innvendig. Neste nedover er U50 som er 40mm innvendig.

Profiler kjøper du på steder som Bröderna Edstrands, Tibnor, Uppsala Handelsstål osv. Det pleier å finnes stålgrossister i de fleste byer. Ikke alle selger til privatpersoner, dog.

U-profiler er dog ganske svake på den måten, spesielt i disse små dimensjonene. Det vil dessuten ruste og råtne skikkelig hvis du setter ned treverk i en profil på den måten i en innhegning.

Hvis du fortsatt vil ha en profil som passer perfekt for å stable treverk i, bør du besøke et mekanisk verksted med platefokus som kan bøye profiler for deg av 5-6mm tykk plate. Da kan du også få dypere profiler enn de valsede. En dypere profil er sterkere på den måten du vil ha dem.

Hvorfor?
Høres ut som en både dyr og kronglete metode å bygge med.

Jeg tror han vil stille en i hvert hjørne og legge bjelker mellom for å ha en stående panel, og u-bjelken skal ta lasten fra taket. Men det samme er nok enklere å gjøre med trestolper og vinkeljern.

Nei, u-profilene skal monteres stående på to vertikale hjørneregler, som en "holder" for planken.
U-profiler montert stående på to vertikale trestolper (95x95) som "holdere" for horisontale planker (45x95).

Hvorfor ikke spikre på to stykker 2x2 tommers lekter for å sette plankene mellom.....eller rett og slett spikre plankene utenpå stolpene?

• Liker
fremax
  • Laddar…
Derfor at vindskjermen lett skal kunne tas ned og settes opp igjen når vi bytter beite. Og etter beitesesongen må det tas ned for vinteren (kommunens mark).

Fordi det skal beskytte mot vind, har du vurdert å bygge med veggmoduler av not og fjær-panel eller liggende selvbærende not og fjær 45mm brede planker?

Takk for tipset Peter!
Har du muligens noen lenke til disse? Tror du at de holder for en hest som klør rumpa mot eller sparker?

Lag din u-profil selv med vinkeljern, type 20x40mm. La det være 45mm mellom så er det klart.

Ja, det er jo et alternativ, men da er det en hel del vinkeljern som skal skrus fast, i stedet for en u-profil som kanskje krever 8 skruer.

• Liker
Vattuman
  • Laddar…
Det finnes plateprofiler som er bøyet plate, finnes i mange dimensjoner og blir lettere enn Ubalk. Finnes normalt i 6 meters lengder. Let hos Tibnor på nettet.

Protte

Google profilhøvlet tømmer. Jeg kjøpte en campingvogn inkl. laftet forgård i fjor så jeg vet ikke hvor man kan kjøpe det, men ring rundt til sagbruk rundt deg.

Ellers er jo vindnetting et lett, (når det gjelder vekt), alternativ til stablede 45 mm bjelker.

Hvordan det fungerer hvis hestene klør seg mot det, eller sparker, vet jeg derimot ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.