Nå har vårt bygge støtt på trøbbel, og jeg håper dere kan hjelpe meg med å løse det. Vi bygger et lettbetonghus, et tomannsbolig med skråtak i andre etasje (deler av plan 2 skal leies ut), og vi har selvsagt byggetillatelse for det (konstruksjonstegninger har vår husbygger laget).
Husbyggeren pleier å bygge eneboliger/vanlige villaer, og nå er vegger, tak og stenderverket i etasjeskillet i tre på plass. Til saken hører at byggefirmaet ikke skal innrede ovenpå og heller ikke isolere etasjeskillet.
Nå har kontrollansvarlig slått bakut og krever at etasjeskillet skal ha en typegodkjent konstruksjon som garanterer at Boverkets akustikkrav oppfylles. (Å oppfylle brannkravene er ikke noe problem). Alternativt kan en konsulent på byggakustikk godkjenne en konstruksjon.
Byggefirmaet slår ifra seg og vil ikke ta ansvar for å lage en fungerende konstruksjon, eller å hyre en lydkonsulent. Firmaet hevder at det skulle løses "ovenfra", altså ikke fra underetasjen som de skulle innrede.
Problemet er at de har bygget/holder på å bygge et hus som har et tradisjonelt etasjeskille for eneboliger, til tross for at de visste at det skal bli et tomannsbolig.
Men nå er etasjeskillet på plass, og spørsmålet er hvilken typegodkjent konstruksjon som gir mest for pengene, ut fra de muligheter som finnes nu. (45x220 mm trebjelker, et lag gips i undertaket festet uten såkalt fjærende oppheng. Et lag til skal monteres der.)
Vi har tenkt å isolere med Paroc eXtra steinull mellom bjelkene.
Men spørsmålet er altså hvilken ferdig, typegodkjent konstruksjon vi kan bruke (ved å isolere ovenfra). På Träguiden finnes to eksempler som kan fungere (jeg gjetter at disse regnes som typegodkjente), Casa Nova fra Danmark (med 20 mm stiv mineralull, og derpå 45 mm stendere med sand/grus mellom.
Et annet eksempel på samme side er Vik fra Finland http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=5408
Ifølge en rapport fra Chalmers kan likevel metoden med sand i bjelkelaget som brukes i Casa Nova ha problemer. Sand har en tendens til å flytte seg mot sidene og komprimeres i midten. (se side 11 og side 21) Problemet kan imidlertid avhjelpes hvis den deles inn i celler og lekter, slik det beskrives på side 21 - men det sies å være en uprøvd metode.
Et annet alternativ er vel å støpe sement oppå trebjelkene. Men da må noen selvfølgelig beregne om bjelkelaget tåler vekten. I rapporten (side 14) jeg skrev om, presenteres en slik løsning. Et slikt gulv øker bjelkelagets vekt, noe som forbedrer de gode lydkvalitetene, og dessuten legges det flytende, er enkelt å utføre og materialene er billige. Bjelkene i eksemplet er kraftigere enn mine 220x60. En finesse med å støpe sement ville være at da kunne jeg legge inn gulvvarmeslangene i det!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.