Kalksteins-trappetrinn foran en tre-dør, delvis slitt med synlige strukturer. En plastpose ligger til høyre ved siden av trappen. Kalksteinstrappetrinn med tydelige horisontale teksturer og naturlige fargevariasjoner, muligens fra Jämtland eller Kinnekulle. Steg av kalkstein med naturlige mønstre og fargevariasjoner, muligens fra Jämtland eller Kinnekulle, sett ovenfra.

Vi er i ferd med å bytte noen trinn i vår entrétrapp og lurer på om det er noen som er god på kalkstein. Vi vil jo selvfølgelig ha så lik stein som den vi allerede har, og jeg har forstått at man kan se forskjell på kalkstein fra Jämtland og Kinnekulle for eksempel. Hvor tror forumet at vår kalkstein kommer fra?

Jeg ville gjette på Öland. På Kinnekulle har jeg aldri sett grå sten. Men jeg er virkelig ingen ekspert.

J justusandersson skrev:
Öland skulle jag gjette på. På Kinnekulle har jeg aldri sett grå sten. Men jeg er virkelig ingen ekspert.
Trappen tror jeg er fra tidlig 1900-tall og Kinnekulle er absolutt nærmest. Lurer på hvor langt man fraktet sten på den tiden? :)

Det tror jeg kommer an på om det er et enkelt eller et kostbart hus. Til enkle hus hentet man alt materiale fra nærområdet, til kostbare fra mer avsidesliggende steder. Jeg tror man brøt kalkstein ved alle vestgøtabergene i større eller mindre omfang. Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke de er så mange. Det finnes håndbøker. Google det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.