2.387 lest ·
12 svar
2k lest
12 svar
Type festemateriale i lettbetong ved takmontering av gardiner?
Hei,
Har en venn som skal sette opp takhengte gardiner fra IKEAs VIDGA-serie. Av erfaring vet jeg dels at det kan bli litt vekt avhengig av gardinene som velges, dels at det er barn med i bildet som sannsynligvis kommer til å dra i gardinene før eller siden.
Før hen hørte av seg til oss, hadde det blitt prøvd vanlig drill på oppfordring fra en annen venn som ble spurt, men resultatet ble bare et stort, porøst hull. Har ikke sett det selv, men tenker at det sannsynligvis er lettbetong. Jeg vet derimot ikke hva som er under.
Jeg er ganske fersk på å både lage hull i hardere materialer som dette og å sette opp ting. Spontant tenker jeg lettbetongplugger selv om jeg ikke vet om det er noe bak. Noe annet som er mer passende for sannsynlig materiale og denne typen vertikal last?
Takk på forhånd!
Har en venn som skal sette opp takhengte gardiner fra IKEAs VIDGA-serie. Av erfaring vet jeg dels at det kan bli litt vekt avhengig av gardinene som velges, dels at det er barn med i bildet som sannsynligvis kommer til å dra i gardinene før eller siden.
Før hen hørte av seg til oss, hadde det blitt prøvd vanlig drill på oppfordring fra en annen venn som ble spurt, men resultatet ble bare et stort, porøst hull. Har ikke sett det selv, men tenker at det sannsynligvis er lettbetong. Jeg vet derimot ikke hva som er under.
Jeg er ganske fersk på å både lage hull i hardere materialer som dette og å sette opp ting. Spontant tenker jeg lettbetongplugger selv om jeg ikke vet om det er noe bak. Noe annet som er mer passende for sannsynlig materiale og denne typen vertikal last?
Takk på forhånd!
Ankermasse med plugg hadde jeg anbefalt..... Man må gjøre det riktig. Sjekk instruksjonene (og følg dem)....
Fant disse også som virker enklere men jeg har ikke selv brukt dem..... Ankermasse vet jeg fungerer.
https://www.byggmax.se/lättbetonginfästning-fischer-fpx-m10-p246738
Fant disse også som virker enklere men jeg har ikke selv brukt dem..... Ankermasse vet jeg fungerer.
https://www.byggmax.se/lättbetonginfästning-fischer-fpx-m10-p246738
Bruk GB-pluggen, det rekker langt for å feste opp gardin i lettbetong.
Du skriver takhengt, høres i mine ører litt rart med lettbetong i tak men om det går an å bore med en vanlig skrutrekker uten slag er det trolig det. Er det "skikkelig" betong så rekker en vanlig bra plugg som fischer duopower langt.
https://www.bauhaus.se/lattbetongpl...P703YvrG90G2zUr_KB3eazI6Mksv3DOBoCmrgQAvD_BwE
Du skriver takhengt, høres i mine ører litt rart med lettbetong i tak men om det går an å bore med en vanlig skrutrekker uten slag er det trolig det. Er det "skikkelig" betong så rekker en vanlig bra plugg som fischer duopower langt.
https://www.bauhaus.se/lattbetongpl...P703YvrG90G2zUr_KB3eazI6Mksv3DOBoCmrgQAvD_BwE
Ja, det kan like godt være noe annet også! Fikk dette bildet nå og ytterligere info om at det gikk an å bore med vanlig bor, men at det stoppet tvert relativt raskt. Så sannsynligvis er det vel da noe annet materiale og så sement?Nicro skrev:
Bruk GB-pluggen, det er tilstrekkelig for å feste opp gardin i lettbetong.
Du skriver takhengt, høres i mine ører litt merkelig med lettbetong i tak, men hvis det går an å bore med en vanlig drill uten slag, er det sannsynligvis det. Er det "ordentlig" betong, holder en vanlig bra plugg fra fischer duopower i massevis.
[lenke]
Er det puss på betong? Hvor langt går det an å bore egentlig?
Uansett krever gardinstang riktig ordentlig innfesting. Gardiner kan være tunge, og man drar dem fram og tilbake. Så sitter de litt fast, og så rykker noen til. Det er ganske mye kraft i festene....
Uansett krever gardinstang riktig ordentlig innfesting. Gardiner kan være tunge, og man drar dem fram og tilbake. Så sitter de litt fast, og så rykker noen til. Det er ganske mye kraft i festene....
om det hadde vært lettbetong hadde det gått bra å bore med en vanlig borr og skrumaskin. Nå gjorde det tydeligvis ikke det, så da kan man jo mistenke at det er betong i veggene. Fram med lille borhammeren og små nylonplugg så er saken biff.
Det er betong. Borrhammare og betongbyggnad er det som gjelder. Kjør på en 6-8 mm duopower med riktig diameter og lengde så klarer det flere hundre kilo per plugg. (Eller gruppe av pluggar om de sitter for nær hverandre. (Om man skal være pirkete))Belmlu skrev:
Det er trolig betong som er pusset. Da fungerer vanlig plugg etter at man har boret videre i betongen med slagbor.Belmlu skrev:
Sier ikke at det er feil men spør ut fra uvitenhet, gjelder det også for loddrette belastninger? Eller må man ikke ha lodd- eller vannrett belastning i betraktning ved disse typer laster?Nicro skrev:
Utdragsverdi regnes alltid rett ut uansett hvordan pluggen sitter. Så det spiller ingen rolle om det er tak, gulv eller vegg, det er samme verdi.Belmlu skrev:
Det er jo mye lettere å dra skruen rett ut enn å dra ut skruen ved å dra vinkelrett mot skruen, det er jo klart. Men hvis det er ordentlig betong du har, kan du være helt sikker som andre har skrevet med 6mm plugg som du banker inn og deretter skrur i en skrue. Det sitter som fjellet!😀Belmlu skrev:
Klikk her for å svare