Hei!

Jeg vurderer å bygge en maskinhall (eller lignende maskinlagring) i sommer og har skissert litt og kommet fram til målene 21,6m bred og 7,2m dyp og med hele den ene langsiden åpen eller med skyveporter for å enkelt få tilgang til alt. Veggene tenkte jeg å bygge av trestokker med platekledning (ikke isolert altså, mer som et plåtsskjul) og til tak vurderer jeg selvbærende plater. Håper det går an å få tak i plater som tåler ca 7,8m mellom oppleggene (noe større snølast blir det sjelden her i sør).

Nå til spørsmålet mitt: hva skal jeg velge for bjelke langs den langsiden som skal være åpen? Det finnes jo limtre, metall, kerto, "masonittbjelker" osv. Hva er billigst og best? To stolper kan jeg tenke meg (som på bildet) men ikke flere. Helst færre. Alle forslag mottas takknemlig!

maskinhall2.jpg

Kul prosjekt :)
Leker i tankene med en minivariant på dette på ca 3X6 meter

3x6m er nok litt enklere å fikse bjelke til dessuten. ;-) Det finnes jo t o m limtrerbjelker på Byggmax i den lengden...

Japp :) Var litt av tanken å holde seg til nettopp en 6m standardbjelke for å gjøre det litt billigere, men det har jo litt betydning for ditt prosjekt også da man kan se det som 3 stk 7 m bjelker i fronten. Nå finner jeg ingen ordentlig god beregningsmodell noe sted, men moelven har jo et beregningsprogram for limtre :)

Med det beregningsprogrammet og et spenn på 7,2 m mellom hver stolpe vil Moelven at man skal ha 115x630 mm limtrebjelker. Det føles litt i groveste laget synes jeg... :confused:

menhir skrev:
Med det beregningsprogrammet og et spenn på 7,2 m mellom hver stolpe vil Moelven at man skal ha 115x630 mm limtrebjelke. Det føles litt i groveste laget synes jeg... :confused:
Beregner det programmet på en kontinuerlig fire-støttebjelke?
Eller er det tre stk to-støtte?
Momentfordelingen blir vesentlig gunstigere med en fire-støtte.

Det blir et skikkelig vindfang med en så stor åpen flate. Nå vet jeg ikke hvordan det passer ellers, men en maskinhall med målene 10m x 16 m. Den er mye mer robust og trenger ikke bli dyrere å bygge. Med en stor port på den ene langsiden.

anaitis: Det står at bjelken ikke får skjøtes, så jeg forutsetter at programmet regner på en hel bjelke i stedet for med skjøter over hver stolpe.

grävaren: Jo, jeg har tenkt tanken med vindfang. Det blir nok skyveporter på forsiden for å redusere både vindfang og nedbør. Eller så setter jeg vegg øverste 1,5 m og lar resten være åpen. Siden jeg tenkte meg pulttak for å slippe å bruke tid (eller penger) på å bygge takstoler, blir det jo litt "for høyt" i forkant som man kan bygge igjen. Vindfang blir det jo likevel om enn ikke like mye. Dessverre er nok ikke f.eks. 10x16 et alternativ. Jeg må komme til det meste (vogner, høy, traktor, flislager mm) forfra for å ikke behøve bygge så stort at man kan "kjøre rundt" inne for å nå alt. Litt slitsomt om man en dag trenger det som står lengst inne og først må flytte det som står foran... ;)

Finn noen som har en liten maskinhall. Det er ikke slik at man trenger å flytte rundt maskiner for å komme til det innerste. Da mener jeg en maskinhall med port på langsiden. Jeg har selv en smal og lang hall og synes selvfølgelig at den er perfekt. Den er 12 x 44 m, med en port (7 x 4 m) på langsiden.

• En maskinhall med en port på langsiden, hvor en traktor med en løftearm håndterer trelast utenfor bygningen.
menhir skrev:
anaitis: Det står at bjelken ikke får skjøtes så jeg forutsetter at programmet regner på en hel bjelke i stedet for med skjøter over hver stolpe.
Nå slo jeg opp programmet selv.
Tror at ditt alternativ ikke finnes der, men om man bruker det som ligner din hall mest, et tofag (tremoments-) skur-tak får man følgende dimensjoner:

WebResource.axdLT 90x450 17 mm (L/423) 190 mm 81,0 kN 274 kg

WebResource.axdWebResource.axdLT 115x405 18 mm (L/391) 149 mm 81,2 kN 315 kg

Her skal du tenke på at din bjelke er fordelaktigere holdfasthetsmessig, dvs en mer nøyaktig beregning gir sikkert en enda mindre bjelke!

Anaitis: Takk for din beregning. Jeg valgte "Bærebjelke over fri åpning" i programmet og deretter angav jeg bredden 14400mm (Riktig bredde er jo 7200mm, men de regner på saltak så jeg doblet bredden for å få riktig bredde på "mitt" tak) og åpningen 7200 (21600/3=7200). Tak: platetak uten isolasjon, helling 15 grader. Det eneste alternativet jeg får da er 115x630mm.

Hvis jeg i stedet velger Altantak 3-støtte med platetak uten isolasjon kan jeg ikke ha så bred åpning som jeg ønsker, men hvis jeg reduserer åpningen til 6 meter kan jeg bruke bjelken 90x405 eller 115x360. Det høres mer rimelig ut i mine amatørører enn 115x630. ;) Jeg satte cc-målet på takbjelkene til 10 cm. Selvstående plåt har nok omtrent det målet mellom "dalene" i profilen. Spørsmålet er bare: kan man skjøte disse bjelkene? Jeg har jo tegnet inn "tverrstivere" øverst på søylene, hvilket gir opplag på 0, 1.5, 5.7 og 7.2 m. Største egentlige frie åpning blir dermed 4.2 meter. Går det an å skjøte da? Og kan man regne slik? Tverrstiverne bærer kanskje ikke like mye som en hel stolpe?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.