Skal pusse opp et bad i et gammelt hus. Jeg må bygge en innervegg som er så tynn som mulig. På utsiden av veggen skal det være osb+gips.

Hva er den tynneste mulige konstruksjonen som kan flislegges på og som i tillegg er godkjent for våtrom?

Vi kjørte 75mm metalreglar cc30 - det har gått 2 år og ikke en sprekk, det i et hus som er gammelt og knaker og braker ganske friskt.

Min faste overbevisning er at man ikke setter fliser i hus med trekonstruksjon, det er ingen mulighet for å få det tett over lengre tid, siden huset beveger seg, det gjør ikke fliser. Plastmatte er MYE billigere (om man leier bort det) og helt tett, selv når huset beveger seg.

Vi gjorde vårt bad inn for rundt fem år siden. Dette i et hus bygget omkring 1880. Lekte og satte gips for baderommet og ikke en sprekk. Silikon i hjørnene og skjøten mot gulvet.

PumpTompa skrev:
Min faste overbevisning er at man ikke setter fliser i hus med trestenderverk, det finnes ingen mulighet for å få det tett over lengre tid, ettersom huset beveger seg, gjør ikke fliser det. Plastmatte er MYE billigere (om man leier det bort) og helt tett, selv når huset beveger seg.
Med en plastbasert tetningsfolie så får man samme effekt som en plastmatte om man sørger for å flislegge med korrekte hjørner (ikke silikon). Det er folien og ikke flisene som tetter, fugene skal faktisk "puste" så de er ikke laget for å være tette.

Jeg tror at du må kjøre med minst 70mm stendere. Om du virkelig vil spare hver mm så kanskje du skulle hoppe over OSB. Monter den i stedet som strimler mellom stenderne, så har du noe å skru opp saker i.

Jeg var på en byggeplass for noen år siden og der var veggen laget av 28mm gles og på det en limt og skrudd 13mm plyfa av bra kvalitet, rot gips. Ca 3m lang og 2.5m høy og det var minst like stødig som mange andre vegger....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.