7.283 lest ·
7 svar
7k lest
7 svar
Tynnest mulig innervegg for flislegging på bad
Skal pusse opp et bad i et gammelt hus. Jeg må bygge en innervegg som er så tynn som mulig. På utsiden av veggen skal det være osb+gips.
Hva er den tynneste mulige konstruksjonen som kan flislegges på og som i tillegg er godkjent for våtrom?
Hva er den tynneste mulige konstruksjonen som kan flislegges på og som i tillegg er godkjent for våtrom?
Min faste overbevisning er at man ikke setter fliser i hus med trekonstruksjon, det er ingen mulighet for å få det tett over lengre tid, siden huset beveger seg, det gjør ikke fliser. Plastmatte er MYE billigere (om man leier bort det) og helt tett, selv når huset beveger seg.
Med en plastbasert tetningsfolie så får man samme effekt som en plastmatte om man sørger for å flislegge med korrekte hjørner (ikke silikon). Det er folien og ikke flisene som tetter, fugene skal faktisk "puste" så de er ikke laget for å være tette.PumpTompa skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 892 innlegg
Jeg tror at du må kjøre med minst 70mm stendere. Om du virkelig vil spare hver mm så kanskje du skulle hoppe over OSB. Monter den i stedet som strimler mellom stenderne, så har du noe å skru opp saker i.
Med type Aerocelement får du en veggkonstruksjon som er kun 50 mm. http://www.aeroc.se/index.php?page=753&lang=swe&cnt=AEROC_Element. Jeg har bygget en dusjkabinett med slike elementer, stabil som bare det selv om den ikke går helt opp til taket. Har flislagt på begge sider.
Total veggtykkelse med fliser = 68 mm
Total veggtykkelse med fliser = 68 mm
Jeg var på en byggeplass for noen år siden og der var veggen laget av 28mm gles og på det en limt og skrudd 13mm plyfa av bra kvalitet, rot gips. Ca 3m lang og 2.5m høy og det var minst like stødig som mange andre vegger....
Klikk her for å svare