Vi reparerte pussløsning på kjellerveggen med Finja Laga inne. Nå er det hårfine sprekker i reparasjonen, se bilde nederst.
Hva skyldes det? For tykt lag (1-1,5 cm)? For rask tørking? Eller var det feil produkt for formålet? Vi spurte i butikken, men den fyren klødde seg i hodet mer enn vi gjorde, så han hadde ingen peiling. Vi har flere pussløsninger å reparere, så det hadde vært bra å vite hva vi skal gjøre annerledes neste gang.
Trenger vi å gjøre noe med sprekkene? Det er ikke sikkert at de synes når vi har malt, og det skal stå en hylle foran, så det er ikke så veldig nøye hvordan det ser ut.
Det er lett å skje at det tørker for raskt og at det da ikke har rukket å herde ferdig. Det kan vise seg som sprekker og det kan hende at det blir dårlig feste mot underlaget. For å unngå dette forvannes underlaget, slik at det ikke suger opp vann fra det nye bruket, og man skal sørge for at det holder seg fuktig til det har herdet. Et vanlig tips jeg har sett er å ettervanne i tre døgn.
Det er lett å skje at det tørker for raskt og at det da ikke har rukket å herde ferdig. Det kan vise seg som sprekker og det kan hende at det blir dårlig feste mot underlaget. For å unngå dette forvannes underlaget, slik at det ikke suger opp vann fra det nye bruket, og man skal sørge for at det holder seg fuktig til det har herdet. Et vanlig tips jeg har sett er å ettervanne tre døgn.
Takk! Vi vannet veggen, men vi burde kanskje ha dekket bruket etterpå slik at det ikke tørker så fort. Det hadde tørket og sprukket allerede til dagen etter, så det var for sent å vanne mer da. Det er ganske svalt og tørr luft i det rommet (matkjeller) sånn års.
Vi får håpe at det holder. I verste fall får vi gjøre om det om noen år. Vi har ikke drenert om ennå, så det er uansett risiko for nye pusslipp.