Hei!

Sitter i skrivende stund med et litt ubehagelig bekymmer, det er slik at vi holder på med å bygge et nytt hus på totalentreprise altså et nøkkelferdig hus. I avtalen som vi skrev under på står det klart og tydelig at vi skal betale 58kr/kvm ekstra for 12mm sponplate i de vegger hvor vi nå ønsker det, hvilket vi aksepterte men etter hvert som byggingen har pågått så har man gått og kikket på platene og nå har jeg målt dem og gjett til min overraskelse når vi oppdager at de bare har montert opp 10mm tykke plater, påpekte det for byggefirmaet som ble rasende og påsto at de 10mm tykke platene skulle være bedre av ulike grunner bl.a. at de skal være hardere pga. at de presses hardere. Og nå er bygget straks klart og det begynner å nærme seg besiktigelse men skal man virkelig måtte betale full pris for slik juks og kan det være noe å ta opp ved sluttbesiktigelsen?

Takk på forhånd!

P
Prissforskjellen mellom 10 og 12 mm spon ute på markedet er 1,60:- inkl. mva/ kvm. Det gjør heller ingen forskjell i arbeidskostnaden, så hvis du ikke har behov for de 2 ekstra millimeterne så er det knapt verdt å krangle om det.

De har antagelig satt opp 10mm osb-plater... og de er mye sterkere å feste ting på enn en vanlig sponplate. Men visst osb-platen er billigere, men du skal være glad for at de har satt den opp. (om det nå er osb-platen de har satt opp.)

P
OSB er ca 10:- dyrere per kvadrat enn 12 mm spon, så det ville jo være en god deal om så er tilfellet.

Daveo skrev:
De ...og de er mye sterkere å feste opp saker på enn en vanlig sponplate.
Nja. Ikke bedre enn en bra sponplate. Dessuten har man mulighet til å lime sponplaten mot stenderne, noe som ikke er egnet med en OSB-plate som beveger seg.

Det var nytt for meg at man ikke skal lime osb. Plata "beveger" seg altså for mye? Kan du utdype litt (kan man f.eks. få store problemer)?

Heavy skrev:
Det var nytt for meg at man ikke skal lime osb. Platene "beveger" seg altså for mye? Kan du utdype litt (kan man f.eks. få store problemer)?
Platen er jo f.eks. 1197 for å monteres på c/c 1200. Det tyder på bevegelsesmargin. Mange ganger er den dessuten vokset så vanlig trelim har uansett vanskelig for å feste. Jeg tror samtidig at om man har OSB på begge sider av veggen/reglene spiller det mindre rolle.

Jepp, OSB skal ha 2-3 mm bevegelsesmargin mellom platene. Om man faktisk risikerer problemer hvis man limer dem, vet jeg ikke, men det Johan sier høres svært rimelig ut.

I dette forumet lærer man nye ting hele tiden. Takk for svarene.

robban_78 skrev:
I avtalen som vi skrev under står det klart og tydelig at vi skal betale 58kr/kvm ekstra for 12mm sponplate i de veggene der vi nå vil ha det, noe vi aksepterte
Har du betalt ekstra for 12 og 'bare' får 10, så er det vel anledning til i det minste å trekke fra denne merkostnaden.

P
Det kommer vel an på hva de har montert i stedet? Har de satt opp en OSB som er bedre og dyrere så føles det ganske dumt å krangle om saken...

Det er ikke 10mm OSB som de har satt opp i stedet, men det er 10mm sponplate i stedet. Skal man bare akseptere mellomsforskjellen synes at man burde kunne ha mer å få tilbake med tanke på at de bryter en avtalt kontrakt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.