Skal sette opp skillevegger på loftet og lurer på hvilken tykkelse man skal velge på stenderne.

Pleier man ikke å bruke 45x45 stendere? Eller skal man gå opp til 45x70?

(Kommer til å isolere skilleveggene)

Jeg fikk rådet om å kjøre på 45x70. Fordelene er stabilitet og at risikoen for at bøyde lekter gir en skjev vegg blir mindre.

70-talls regler blir mer stabile og gir deg mer plass til isolasjon.
Og som det sies, 45x45 pleier å kunne bli skjeve.

/L

Mikael_L
Jeg tenker meg 45x70 for ikke-bærende innervegger. Har egentlig ingen andre grunner enn at det føles som et passe kompromiss av stabilitet og veggtykkelse.

En fordel kan forresten være plass for elbokser. Jeg kommer til å bruke OSB+13mm gips på hver side. Da kan det kanskje være plass til to apparatbokser rygg mot rygg på samme sted, men på hver sin side ...? Er nok ikke plass med 45 regel.

Hvis man monterer apparatbokser rygg mot rygg, er det en risiko for at lyden går gjennom veggen der.

70 + 2 gips er jo 96 hvilket passer bra med dørkarmer osv også

Mikael_L
sa3afc skrev:
Hvis man monterer apparatbokser rygg mot rygg så er det fare for at lyden går gjennom veggen der.
Ja, sånn er det jo. Kanskje det ikke spiller noen rolle for visse vegger, men verdt å huske på når man planlegger sine vegger og kabelføring.

Apparatboksene er 50 mm høye. Har "not og fjær" så man kan trykke dem sammen, ikke bare sette dem under eller ved siden av hverandre men også vende dem mot hvert sitt rom. De bygger da 70 mm og passer da i en vegg med 45 mm regel + 2 gips.
Dog burde 45 mm regel i innervegger ikke være så mye å rope hurra for fra et lydisoleringsperspektiv. Enkle dører med karm finnes også med 70 mm karm.

Mikael_L
JanneL skrev:
Apparatboksene er 50 mm høy. Har "not og fjær" så man kan trykke dem sammen, ikke bare sette dem under eller ved siden av hverandre, men også vende dem mot hvert sitt rom. De bygger da 70 mm og passer da i en vegg med 45 mm regel + 2 gips.
Dog skulle 45 mm regel i innervegg ikke være så mye å skryte av med hensyn til lydisolering. Enkle dører med karm finnes også med 70 mm karm.
Om en boks er 50 høy, hvordan kan to stk bli 70 mm :confused:
Det må være mye unødvendig kraftig not og fjær isåfall ...

Men jeg har ingen å måle på eller sjekke på, så jeg har vel egentlig ikke noen anelse. Jeg ble dog litt forvirret over det du skrev, janne. Du får gjerne forklare om det er noe jeg mottar.

De ligger jo ikke rygg-mot-rygg, men ved siden av hverandre med not og fjær sammen.

Mikael_L
it-snubben skrev:
De ligger jo ikke rygg-i-rygg, men ved siden av hverandre med not og spont sammen.
Jaja, nå henger jeg med ! :)

Da vil ikke bryterne (eller vegguttakene) være like langt fra dørkarmen eller like høyt fra gulvet på begge sider av døren.
Men det spiller nok ikke så stor rolle. Der vi bor har vi en bryter på "samme sted" på hver side av kjøkkendøren. Det tok nok omtrent 2 år før jeg tilfeldigvis oppdaget at de faktisk satt i ulik høyde (i dette tilfellet nettopp for å unngå å kollidere inne i veggen).

Det løste seg tydeligvis! :)
Har jobbet en hel del med disse dosene og ikke visst at man kan montere dem på denne måten. Det var min elektriker som tipset meg. Man borer også hull gjennom "not/spånt" så kan man koble til med kun et rør/slange ved vegguttak. Vegguttakene kommer dog på samme høyde fra gulv.

Jeg har problemet med en innervegg som har 45mm stendere da jeg skal renovere badet. Jeg antar at det burde vært 70mm da 45mm jo føles for smalt. Det jeg lurer på er om man kan stabilisere det med å sette grove plater på, kanskje gulvspanplater på 22mm før man setter Minerit eller våtromsplater. Det ville jo være betydelig enklere enn å rive veggen med nye stendere. Da ville tykkelsen blitt 45mm+10mms tidligere spanplate+22mm gulvspanplate. 45+10+22=77mm. Det burde jo bli like stabilt? Og dessuten litt mer materiale i veggen. Eller skulle man sette en plywoodplate, eller er en annen plate bedre for stabiliteten? Takknemlig om noen har en mening om det. Det ble jo ikke direkte svar på spørsmålene i tråden, men det passet jo bra i overskriften "tykkelse på mellomvegg".

Om du vil følge de nye reglene for bad bør det vel være maks 45 cm mellom stenderne, og du får ikke ha plater bak våtromsplaten. Det ser dessverre ut til at den eksisterende sponplaten må rives ned og veggen forsterkes med flere og kraftigere stendere.

Hva får det være under våtromsplaten? Kanskje man da må rive bort sponplaten uansett, litt synd. Men kanskje man kunne spikre på rupanel 22mm eller helst 27mm over hele og på den måten stabilisere opp det hele. Rupanel pleier jo ikke å være så dyrt. Ellers må man kanskje spikre og skru nye regler med 70mm fast i de gamle. Men dette er uansett litt kronglete da man enkelte steder ville måtte fylle på med 25mm oppå 45mm til 70mm og det finnes jo ikke dimensjonen 25mm. Men det ville sikkert være mer stabilt å ha en hel rupanelvegg under.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.