Jeg vil bygge noen hyller som blir 85 cm lange og 40 cm brede. De skal bare festes på kortsidene. Hyllene skal brukes til kjøkkenporselen. Jeg vil gjerne bruke ferdige hvite hylleplater av sponplater, men er bekymret for at de vil svikte på midten, så vet altså ikke hvilken dimensjon jeg trenger enten av sponplater eller av gran/furu.

• Liker
Htckorrr
  • Laddar…
De som selges ferdige i byggevarehandelen pleier å være 18mm tykke. De klarer ganske bra med vekt.
Er det virkelig mye du skal laste, så kan du jo alltid legge to oppå hverandre.

Du kan ikke tenke deg å sette en liten støttestolpe midt på hylleplanet?

Tips:
Jeg har fire 80-centimeters (765x350) hylleplan der det meste av vårt bordporselen og glass står, for ca. 12 kuverter. Vel, mye og kanskje det tyngste, står jo nederst på skapbunnen.
Hylleplanene er i herdet glass, 6 mm tykke, IKEA standardinnredning.
Ingen synlig nedbøyning der :)

Vis av bøker sier jeg at 850 i 18mm festet ytterst, vil bøye seg om du laster på skikkelig med porselen. Mine innebygde rent sensomotoriske vekter jeg har i armene, sier nemlig at en ordentlig porselenstabel til og med kan veie litt mer enn bøker.
Jeg flytter inn konsollene til C-C 600 når jeg setter opp hylleplan 800 t=18. Lengre konsollavstand gir nedbøyning.
Om du må ha det spennet, vurder å skru en T-profil i stål fra undersiden – det gjør mye på det spennet!

Herdet glass, den varianten har jeg ikke tenkt på. Skal undersøke saken.

Om jeg bruker en 18 mm plate av tre, furu eller gran, burde ikke det være stivere enn de vanlige sponplatehylleplanene?
Fins også 25 mm, har jeg sett et sted.
Et alternativ kan bli at jeg tester uten T-profil, går jo alltid å sette på ved behov. Vil at det skal være så usynlig som mulig. Hadde tenkt å skru en L-vinkel i kortsidene, for å legge hylleplanene på, siden det er faste vegger på begge sider.

• Liker
polaris800
  • Laddar…
Om det ikke bøyer seg direkte så vil det gjøre det med tiden, er testet (man må snu hylleplatene etter noen år)
Heltre fungerer bedre, og 25 er jo bedre enn 18.

Vende på dem etter et år, det var jo også et godt tips, takk

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.