Jeg skal isolere skråtak på min loftsetasje og kommer til å isolere ned til takfoten. På støttebena hadde jeg tenkt å montere MDF for å lage oppvarmede boder i kneveggene. Hvor tykk MDF trenger jeg, kan jeg sette MDF med CC60 eller hvor tett trenger jeg å sette det? Holder det med 10 mm, eller bør jeg ha tykkere MDF?
Takk på forhånd
Takk på forhånd
Jeg kommer selvfølgelig til å ha osb/gles+gips på de andre veggene og taket, men på akkurat delene for kneveggene hadde jeg tenkt å bruke MDF for å kunne lage pene integrerte dører. Det er ikke snakk om enorme flater, et raskt overslag sier 2,40*1,2 per "sted" og 3,5 sted. Altså fire solide MDF-plater.
Tanken er å sage dører direkte i disse platene og dermed få til lagerrom bak.
Se bilde.
Tanken er å sage dører direkte i disse platene og dermed få til lagerrom bak.
Se bilde.
MDF er ikke noe egnet mtrl. der du har risiko for fuktopptak ettersom platene sveller. Det er også verdens dårligste byggmtrl. t.o.m. verre enn sponplater. Dyrere også.
Foreslår at du dropper tanken på MDF. Det egner seg bedre til å lage møbler og lignende greier av som skal stå inne i romtemperatur. (Og ikke engang til det ville jeg selv brukt MDF.)
Byggeren
Men hvor mye dyrere er egentlig MDF, 16 mm MDF koster ca 250 kr for 240x120, OSB koster 125 og Gips koster 75 kr i samme størrelse. Jeg skal lage omtrent 8x1,2 meter = ca 10 kvm. Om halvparten er dører blir veggen ca 5 kvm for 200/2,88 = 70 kr/kvm. 5 kvm MDF (dører) for 250/2,88 = 87 kr/kvm. Altså sparer jeg ca 17 x 5 = 85 kroner på å velge det alternativet.
Mitt spørsmål er altså om det er (som nevnt ovenfor) uegnet med MDF, siden prisforskjellen er helt irrelevant... Det burde være enklere å få pent med samme tykkelse dessuten.
Mitt spørsmål er altså om det er (som nevnt ovenfor) uegnet med MDF, siden prisforskjellen er helt irrelevant... Det burde være enklere å få pent med samme tykkelse dessuten.
Nå er jeg bare en (noen ganger) glad amatør men synes ikke at det burde være upassende å bruke MDF til alt om det er oppvarmet rom (romtemperatur?). Jeg har laget et par garderobedører i MDF som har vridd seg litt, men dørene på kattvinden sitter som støpt. Et par sterke magnetlåser på over- og underkant sørger for at dørene holdes på plass.
Tillegg: Jeg hadde 10mm MDF til dørene.
Tillegg: Jeg hadde 10mm MDF til dørene.
Klikk her for å svare