Hei!

Jeg har en tegning og trenger å vite målene på noen av veggene som ikke er oppgitt på tegningen.
Når jeg måler målestokken med linjalen, ser jeg at 10m på målestokken er 3cm på linjalen.

Når jeg deretter måler med linjalen på tegningen, er en av veggene 3cm, betyr det at den ene ytterveggen er 30 meter?

Håper dere forstår hva/hvordan jeg mener.

Med vennlig hilsen,
Linda

Den burde vel være 10 meter.

Bilde av tegningen?

BirgitS
Jeg kan kanskje misforstå deg, men jeg fikk inntrykket av at du måler noe til 3 cm på tegningen og i setningen før har du skrevet at 3 cm på linjalen tilsvarer 10 m i virkeligheten.

Om det du sier stemmer så er jo veggen selvfølgelig 10 meter.

Edit: Ble visst litt sen på ballen.

• Liker
Anderz82
  • Laddar…
Det er en eiendommelig skala når 10 meter på skalstokken blir 3 cm på linjalen (dvs 1:333). Hadde skalaen vært 1:300 burde 10 meter ha blitt 3,3 cm. Er det en amerikansk tegning med tommeskala? Det naturlige er å bruke skalstokken når du måler på tegningen.

J justusandersson skrev:
Det er en merkelig skala når 10 meter på skalestokken blir 3 cm på linjalen (dvs 1:333). Hadde skalaen vært 1:300 burde 10 meter ha blitt 3,3 cm. Er det en amerikansk tegning med tommeskala? Det naturlige er å bruke skalestokken når du måler på tegningen.
Det kan vel ha å gjøre med at den er skrevet ut i feil format? Nå vet jeg selvsagt ikke om det er tilfellet her, men det ville forklart det du beskriver.

Men om det nå er en eldre tegning så forekommer vel ikke spesifikke formater, antar jeg.

Fremfor alt Adobes pdf har en tendens til å ved utskrift skaleres ned noen prosent av virkelig størrelse ved utskrift.

Hei,

Det er nok jeg som tenker helt feil... Legger ved et bilde av tegningen, det er siden der det står en "A" som jeg trenger hjelp med.
Jeg har skrevet ut tegningen så det kan jo ha blitt litt feil i og med det.

Har en skalstock (skallinjal) men forstår ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.

Med vennlig hilsen,

Skriver du ut tegningen i 200% så blir det ganske korrekt, dvs det stemmer med skalaen 1:100. Husets lengdemål er 10,6 m og det nedre målet på inntrekkingen er 2,3 m.

J justusandersson skrev:
Det er en merkelig skala når 10 meter på skalestokken blir 3 cm på linjalen (dvs 1:333). Hadde skalaen vært 1:300 burde 10 meter ha blitt 3,3 cm. Er det en amerikansk tegning med tommeskala? Det naturlige er å bruke skalestokken når du måler på tegningen.
J justusandersson skrev:
Skriver du ut tegningen i 200% så blir det ganske korrekt, dvs det stemmer med skalaen 1:100. Husets lengdemål er 10,6 m og det nedre målet på inntrykket er 2,3 m.
Det finnes ingen mulighet for å få frem målet uten å skrive ut? Hvordan fikk du frem målene 10,6 samt 2,3?
Jeg forstår virkelig ikke, har en skala-linjal med forskjellige skalaer på, men forstår ikke hvordan jeg kan bruke den og om det går å bruke den på dataskjermen da det er lett å komme til å forstørre bildet og da blir jo målene helt feil...

Ha det!

Å måle på skjermen er ingen god idé. Skjermoppløsninger varierer enormt. Du må skrive ut for å kunne måle. Deretter trenger du et program som muliggjør skalaendringer ved utskriften. Jeg skrev ut på en Mac med et program som heter Forhåndsvisning og som finnes på alle nyere Mac-er. Da jeg skrev ut i 200% stemte skalaen. Deretter var det bare å måle med skala-linjal.

Før du bruker skala-linjalen må du vite tegningens skala og at den er korrekt utskrevet.

Hei!
Ok, da får jeg forsøke å få tak i en skriver i morgen å skrive ut. Har også en Mac å det programmet :D

Takk for tipsene/hjelpen
Ha en bra lørdag kveld (y)

Jeg har brukt Bluebeam noen ganger når jeg skal måle og gjøre notater på PDF-er.
Finnes det en testversjon på deres hjemmeside.

Fast oppløsningen på skjermen har vel uansett ingen betydning så lenge man har skalaen på samme skjerm som tegningen? Forutsatt at skjermen din ikke er en parallelltrapés da...

Man trenger jo heller ingen spesiell målestokk for å måle. Det gjør det jo såklart enklere, men det høres jo ut som enkeltstående ting du skal måle.

Det er jo et enkelt forhold med skalaen. Om skalaen på tegningen (på skjerm, utskrevet eller hvor som helst) måles opp av deg til 7 enheter (cm, mm, tommer, akkurat hva du vil), så er det jo bare å forholde den til lengden på det du vil måle på tegningen i samme enhet og så multiplisere det med skalaens faktiske lengde (f.eks. 10 meter).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.