Kan noen hjelpe meg med å tyde visse ting på en k-tegning?

Om du skriver hva som skal tydes kanskje noen kan hjelpe deg.

Tenkte ta det via email.

Kan du så legge opp det for alle å se. På den måten kan flere lære av det hele :)

Lurer på om de 2 stk HEB bjelkene som er 6600 mm og 6650 mm Skal de være i samme høyde som bjellaget?

• Byggetegning for etasjeplan med detaljer om bjellag og HEB bjelker på 6600 mm og 6650 mm. Viser plassering og høyde i forhold til bjellaget.
I
Kan ikke se dine stolper. Kan du markere dem med farge?

Her ser man kanskje bedre.

• Plantegning av et byggprosjekt med spesifikke mål og strukturelle detaljer som bjelker og romoppsett.
I
Nå syntes de litt bedre.

Ettersom dimensjonen er HE 220 B (ikke HEB 220 som konstruktøren har skrevet) så er de 220 mm høye med flensbredde 220 mm, livtykkelse 9,5 mm og flenstykkelse 16 mm og veier 71,5 kg/m.

Men jeg kan ikke noe sted finne hvor tykt bjelkelaget skal være (verken på denne eller forrige tegning).

Ser dog ut som om konstruktøren har tenkt seg et trebjelkelag c 600 av noen dimensjon og det letteste er å legge dem oppå, med mindre bjelkene skjemmer i etasjen under. Da er det i.s.f. bedre å legge dem på nedre flensen og hul ut for både den og den øvre flensen i f.eks. 45x220 som da stemmer i høyde med bjelkene. Dermed blir bjelkelaget jevntykt og bjelkene ikke synlige på over- eller undersiden.

Legger du bjelkene oppå bjelkene må du regne med å kle dem inn brannsikkert da bæringen i jern/stål forsvinner helt ved +620 grader C.

Takk for ditt svar.
Bjelkelaget er 220mm
Vil helst ikke ha dem synlige.

Så man kan løse det med å "stikke" i bjelkelaget i flensen på bjelken.
Takstolene da, legger man dem over bjelkelaget og bjelkene?
Jeg synes at bjelkelaget ligger på feil måte i forhold til takstolene.

Da skal vi se..
Årsaken til at bjelkelaget kan synes å ligge "feil vei" er rett og slett fordi det er den mest hensiktsmessige løsningen hvis man bruker vanlig k-tre. Spennvidden er rett og slett for stor til at bjelkene kan ligge den andre veien.

Det er umulig å svare på hvilket nivå ståldragere skal ligge på med de tegningene du har lagt ut, men hvis du legger ut alle tegningene du har, eller i det minste en snitt-tegning, så skal vi nok kunne løse problemet for deg. Hvis det ikke kommer frem på denne tegningen, er det nok enklest å ringe din konstruktør og rådføre deg med ham. Jeg kan absolutt se for meg at hans tanke er at de skal ligge under bjelkelaget for deretter å bli kledd inn, for eksempel med gips. Grunnen til dette er at jeg mistenker at opplagslengden ellers blir for kort til at treverket skal klare belastningen. Dog har jeg ikke tabeller tilgjengelig så jeg kan kontrollere dette.

Ang. takstolene så har jeg litt vanskelig for å se konstruksjonen for meg. Hva slags type hus er det? (1,5 etasje/2 etasjer etc?) og hva slags type tak? (sperretak/mansardtak/pulttak etc?)

Legg ut litt mer informasjon her på forumet, eller send en PM så gir jeg deg min adresse så ser jeg på det i morgen hvis jeg har tid.

Hilsen

I
aktieante skrev:
Så man kan löse det ved å "stikke" i bjelkelaget i flensen på bjelken.
Takstolene da, legger man dem over bjelkelaget og bjelkene?
Jeg synes at bjelkelaget ligger feil i forhold til takstolene.

Ja, det går helt utmerket. Hakking i over- og underkant på bjelkene, tilsvarende flenstykkelsen, med stikksaga. Opplegget blir 105 mm dypt mot livet, så det klarer seg flott. Det trengs ingen forankring mellom bjelker og bjelken siden bjelkelaget ikke utsettes for andre dragkrefter enn de som oppstår i bjelkene som følge av moderat bøyning i dem.

Hvis du legger opp en seksjonstegning så vi kan se takhelling m.m. så kan du få svar på det spørsmålet også.

Som R Grahn skriver avhenger det av spv., men din konstruktør kunne sannsynligvis ha klart det med HE 220 A bjelker i stedet for HE 220 B fra bæresynspunkt. (Veier mindre og er billigere i innkjøp.) Sannsynligvis har h*n valgt HE 220 B bjelker av den enkle grunn at en HE 220 A 'bare' er 210 mm høy og derfor ikke går jevnt på høyden mot 45x220.

Alternativet hadde vært et tykkere bjelkelag på 'riktig retning' med limtrebjelker eller kassebjelker av kryssfiner.

imported_Byggaren skrev:
Ja, det går alldeles utmerket. Hakking i over- og underkant på bjelkene, tilsvarende flensens tykkelse, med stikksagen. Opplaget blir 105 mm dypt mot livet, så det klarer seg glitrende. Det trengs ingen forankring mellom bjelkene og bjelken siden bjelkelaget ikke utsettes for andre strekkrefter enn de som oppstår i bjelkene som følge av moderat bøying i dem.

Om du legger opp en seksjonstegning så vi kan se takvinkel osv., så kan du få svar på det spørsmålet også.

Som R Grahn skriver avhenger det av spv., men din konstruktør ville trolig ha klart det med HE 220 A bjelker istedenfor HE 220 B fra bæresynspunkt. (Veier mindre og er billigere å kjøpe inn.) Sannsynligvis har h*n valgt HE 220 B bjelker av den eneste grunn at en HE 220 A 'bare' er 210 mm høy og derfor ikke går jevnt i høyden mot 45x220.

Alternativet hadde vært et tykkere bjelkelag på ‘riktig måte’ med limtredrager eller kassedrager av kryssfiner.

Du har nok helt rett angående opplaget. Var bare en tanke som slo meg i all hast, siden jeg beregnet opplagstrykk på sviller osv for ikke så lenge siden, og da ble overrasket over den ringe styrken i treet. (om man regner med de nye Eurocodene)

Når det gjelder hvordan bjelkene skal ligge i opplag, er jeg også her tilbøyelig til å endre meg. Reflekterte også over at konstruktøren hadde valgt HE 220 B istedenfor HE 220 A, men glemte helt av at høyden på disse skiller seg.

Men som sagt, en seksjonstegning ville vært moro å se.

R Grahn

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.