Hei,

skal snart begynne å bygge drømmehuset. Velger nå mellom to forskjellige stammer. Dels et Ytonghus med pussfasade og dels en konstruksjon som byggeren kaller "tung lettstamme". Med den sistnevnte menes en trekonstruksjon som er mye kraftigere enn normalt, på innsiden en tung MDF-plater og deretter gips. På utsiden en utvendig gips og ytterst en betongplate på ca 30mm som forsterkes og pusses.

Jeg har aldri hørt om det siste alternativet som blir ca 300-400´ billigere enn Ytongalternativet.

Noen som vet noe om betongplatealternativet?

Mike

Det finnes litt forskjellige varianter, den jeg først kommer til å tenke på er en variant som Sweli, her på forumet, har brukt. Se hjemmesiden: http://www.bostream.nu/villafeliz

For øvrig synes jeg prisforskjellen mellom Ytong og betongplatealternativet er altfor stor. Inngår materiale og arbeid i begge tilbudene?

Takk Bobyggarn,

skal sjekke på Swelis side. Prisskilnaden er altså for hele byggingen inkl. arbeid, jeg skal ha totalentreprise. Men siden alt annet er likt for begge alternativene, blir prisskilnaden mellom tung lettstomme og Ytong. Forklaringen jeg får er at murere er det ekstremt ont om nå (i alle fall i Skåne) og det er en grunn til at prisen blir høyere!

Mike

Jeg har lest mye om ulike byggmetoder de siste årene, men jeg har aldri hørt om den metoden..!

En ting synes jeg høres litt merkelig ut med den; Hvorfor betongen på utsiden? Man vil jo ha det tunge, varme/kulde akkumulerende på riktig side av isoleringen, altså på innsiden. Dette blir jo ingen stor forskjell fra puss på board (type master facade) bortsett fra at det sikkert blir mye dyrere.

En annen ting: hvorfor skal man ha en kraftigere trekonstruksjon?

Nei, skulle jeg stå i det valget hadde det blitt Ytong. Direkte.
Men om du kan tenke deg noe annet så se som sagt på ferdige betongblokker - type Sweli.

Regel nr én er å ha en så homogen vegg som mulig. Løsningen med mange ulike materialer kan bare bli problematisk.

I hvilken del av Sverige skal du bygge? Det finnes alternativer til Ytong lettbetong som kan bli mye billigere. Hvilken leverandør har dere fått pris fra? Er det et arkitekttegnet hus eller et kataloghus?

Takk for alle svar!

Vi skal bygge i sørlige Skåne, ca 50 m fra havet med den herlige vestavinden... Vil ha det så vedlikeholdsfritt som mulig, Velfac alu.vinduer, ingen takutstikk osv. Huset er arkitekttegnet og akkurat nå forhandler vi med to byggere (totalentreprise) med de to nevnte alternativene på stamme. Akkurat nå (etter en ytterligere forhandlingsrunde) er prisene identiske så da føles det som om Ytong-alternativet ligger best til. Prisene på Ytong har byggerne fra direkte fra Ytong.

Snobben, hvilke alternativer finnes til lettbetong?

Mike

Bra alternativ til Ytong om man vil ha lettbetong er H+H Celcon.

Om du bygger i Skåne ta da kontakt med Husconcept i Skåne AB, 040 - 631 33 50, som er en byggmester som bl.a. jobber med H+H Celcon og kan tilby totalentreprise og ikke bare generalentreprise.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.