Jeg skal bygge en enkel pergola for å kunne henge opp et solseil over en uteplass.

Noen som vet om det kan bli problemer med å bruke en trykkimpregnert 170/45 på kun to opplegg med ca 5 meter mellom oppleggene? Hva skjer når den tørker? Kan den slå seg eller bøye ned? Den vil være ubelastet bortsett fra egenvekten!

Takknemlig for hjelp!

Henger du opp en 45x170 regel av C 24 klasse av ferskt treverk, trykt eller ikke, vil den bøye seg ned ca 1,6 mm på midten av egenvekten. Hva solseilet utover det kan bidra med avhenger av dets tyngde. Jeg er enig med Mazen, det er ingen stor idé å bruke trykt treverk i dette tilfellet. Den må uansett oljes for å motvirke uttørking.

Hva sier du justus, C24 45x195, 45x220 eller limtre 56x225? Min stemme ligger på limtre..

Sammenlignet med 45x170 gir 45x195 ca 1mm nedbøyning av egenvekten og limtre 56x225 ca 0,5 mm. Limtre holder seg alltid penest, men trenger å oljes det også.

Spør justus hvilket program bruker du for beregningene eller regner du "manuelt"?

Jeg regner manuelt, men jeg bruker et hjemmelaget Excel-ark med litt forskjellige oppsett. På den måten kan jeg lett endre ulike parametere interaktivt. Veldig enkelt men ganske fiffig. Jeg er skeptisk til programmer der man ikke ser alle variabler.

Schysst. Ikke så du kan dele med deg av hemmeligheten i Excel for oss andre dødelige?

Nja. Det er personlig og ikke helt selvforklarende i sitt opplegg. Jeg har et behov for å se visse verdier også i eldre enheter for å kunne relatere til min erfaring. Det er mulig at jeg kunne lage en forenklet variant som jeg kan poste. Jeg får tenke litt på det.

Takk, var bare et stille spørsmål for man vil jo lære fra de beste, og ja egen erfaring er gull verdt.

Har selv bare jobbet i ferdige program og de etterlater som oftest mer å ønske. Send PM om du har enklere variant å poste.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.