Jeg skal bygge en enkel pergola for å kunne henge opp et solseil over en uteplass.
Noen som vet om det kan bli problemer med å bruke en trykkimpregnert 170/45 på kun to opplegg med ca 5 meter mellom oppleggene? Hva skjer når den tørker? Kan den slå seg eller bøye ned? Den vil være ubelastet bortsett fra egenvekten!
Takknemlig for hjelp!
Noen som vet om det kan bli problemer med å bruke en trykkimpregnert 170/45 på kun to opplegg med ca 5 meter mellom oppleggene? Hva skjer når den tørker? Kan den slå seg eller bøye ned? Den vil være ubelastet bortsett fra egenvekten!
Takknemlig for hjelp!
Hvorfor trykket treverk? Min erfaring er at det slår seg uten flere festepunkter.
C24 konstruksjonens treverk føles som et mer sikkert kort, eller enda bedre limtre.
https://www.beijerbygg.se/store/pri...glar-c24/45x170-plank-hyvlat-c24#.WrYP29DMBnE
https://www.beijerbygg.se/store/pri...-1384327494597-46?artikel=416083#.WrYQWtDMBnE
C24 konstruksjonens treverk føles som et mer sikkert kort, eller enda bedre limtre.
https://www.beijerbygg.se/store/pri...glar-c24/45x170-plank-hyvlat-c24#.WrYP29DMBnE
https://www.beijerbygg.se/store/pri...-1384327494597-46?artikel=416083#.WrYQWtDMBnE
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Henger du opp en 45x170 regel av C 24 klasse av ferskt treverk, trykt eller ikke, vil den bøye seg ned ca 1,6 mm på midten av egenvekten. Hva solseilet utover det kan bidra med avhenger av dets tyngde. Jeg er enig med Mazen, det er ingen stor idé å bruke trykt treverk i dette tilfellet. Den må uansett oljes for å motvirke uttørking.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Sammenlignet med 45x170 gir 45x195 ca 1mm nedbøyning av egenvekten og limtre 56x225 ca 0,5 mm. Limtre holder seg alltid penest, men trenger å oljes det også.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg regner manuelt, men jeg bruker et hjemmelaget Excel-ark med litt forskjellige oppsett. På den måten kan jeg lett endre ulike parametere interaktivt. Veldig enkelt men ganske fiffig. Jeg er skeptisk til programmer der man ikke ser alle variabler.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nja. Det er personlig og ikke helt selvforklarende i sitt opplegg. Jeg har et behov for å se visse verdier også i eldre enheter for å kunne relatere til min erfaring. Det er mulig at jeg kunne lage en forenklet variant som jeg kan poste. Jeg får tenke litt på det.
Takk, var bare et stille spørsmål for man vil jo lære fra de beste, og ja egen erfaring er gull verdt.
Har selv bare jobbet i ferdige program og de etterlater som oftest mer å ønske. Send PM om du har enklere variant å poste.
Har selv bare jobbet i ferdige program og de etterlater som oftest mer å ønske. Send PM om du har enklere variant å poste.
Klikk her for å svare
