Hei! Jeg og min samboer er interessenter på et hus bygd i 1980. I tilstandsrapporten fremkommer det at det finnes trykkimpregnert syll i ytterveggene samt i den eneste bærende innerveggen. Fuktighetskvoten lå mellom 10-12% og inspektøren kjente ingen lukt der han boret for inspeksjon. Den samme mannen utførte en tilstandsvurdering i 2014 med samme resultat. Så langt så bra, så lenge det ikke er fukt er det bra, tenker jeg. Men mitt store spørsmål er, er også trykkimpregnert syll (fra 70-80-tallet) ufarlig så lenge den er tørr?? Eller ligger den og sakte men sikkert slipper ut mindre bra partikler/gifter selv om den er relativt tørr og luktfri?

Jeg har forsøkt å lese meg til ovennevnte spørsmål, men ikke fått noe ordentlig svar. Kanskje man ikke engang vet?

(Til saken hører at et søsken av meg kjøpte en 70-tallsvilla for noen år siden og har periodevis en riktig ubehagelig lukt i sitt hus og dessuten et lite barn med astma. Man vet jo ikke hvorfor noen får astma, men det forsterker selvfølgelig min hysteri angående kjemisk behandlet syll.)

Finnes nevnt i ganske mange tråder ;)

Pentaklorfenol i trykkimpregnert ble forbudt i 1978.
Er det uflaks så ble > 2 år gammelt virke brukt i svillen. Ellers skal det ikke være noe problem i det hele tatt.
Eneste måten er nok å analysere en prøve fra treverket.

Takk for ditt svar! Ja, jeg forstår at det finnes mange tråder i emnet og jeg har nok for dårlig kunnskap for å vite akkurat hva jeg skal søke etter:) De trådene jeg har funnet handler om syll som lukter og/eller er fuktskadet, og det er jo ikke helt mitt "problem". Om du vil, får du gjerne linke tråder som besvarer mitt spørsmål, så fortsetter jeg min fordypning så lenge :)

Her finnes det litt mer å fordype seg i angående PCP:
http://www.lfs-web.se/pentakloranisol.htm
https://www2.sahlgrenska.se/upload/...edicin/VMC/VMC/Ärenden/Pennygangen_130919.pdf
Flere linker finnes som referanser til artikkelen i øverste lenken.
Selvfølgelig bør du være kildekritisk og forsøke å skape et så balansert bilde av materialet som mulig, og kanskje også søke videre for ytterligere materiale i emnet.

Som med alle helsefarlige materialer som brukes og har vært brukt i boliger gjennom årene, gjelder det å finne den balansen som gir dere en trygghet i at det ikke vil ha en helsepåvirkning for dere.

Syllen i ytterveggene er nok et mindre problem, særlig om den er eksponert mot det fri. Den trykkimpregnerte syllen i innerveggen er derimot alvorligere. Alle byggematerialer avgir substanser, selv når de er tørre. Å undersøke hva den aktuelle syllen inneholder og vurdere dens farlighet krever nok større kjemisk kompetanse enn hva takstmannen har. Kan dere ikke få klarhet i dette, synes jeg dere skal unngå kjøp. En ytterligere aspekt på problemet er det faktum at man kan sette spørsmålstegn ved den opprinnelige byggmesterens kompetanse. Å bruke trykkimpregnert treverk innendørs har aldri vært akseptert. Når det har forekommet har det skjedd enten av uvitenhet eller for å kompensere for en annen feil.

justusandersson skrev:
Å bruke trykkimpregnert treverk innendørs har aldri vært akseptert
Nå anses behandlingen med dagens metallsalter å være helt uproblematisk innendørs, noe som fremgår av Svenska Träskyddsföreningens byggvarudeklarasjon punkt 8.
http://www.ingarpstra.se/upload/file-archive/111229156.pdf

(At det så er unødvendig, og kan ha udefinerte styrkeklasser m.m. er en annen sak)

Syller, eller en regel i en innvendig vegg, gjør mindre skade enn å sitte på en veranda.
På 35 år har dessuten "alle" skadelige stoffer, som avgis, allerede avgitt. Regelen sitter dessuten innesperret i en vegg, og nesten ingen luft derfra, når inneluften.
Selvfølgelig skal man unngå trykkimpregnert treverk innendørs. Men det meste som sies er ren skremselspropaganda.

Til TS:
Med tanke på byggeåret bør dere (eller hvorfor ikke selgeren) bekoste en kjemisk analyse hos en akkreditert firma med hensyn til eldre impregneringsmiddel som er PCP-basert.
Ellers bør dere nok vurdere å avstå fra kjøp.

Takk for deres svar! Dette virker å være et komplekst område, veldig interessant og mange gode lenker! Uansett så har vi nå skrevet papirer på det aktuelle huset, med åpen besiktigelsesklausul. Ny besiktigelse skal skje på mandag. Noe tid for analyse av tre fra syllen finnes dessverre ikke i dagens boligmarked, men vi har kjøpt huset og hatt med et eventuelt syllbytte i beregninger - skulle treanalysen vise noe annet enn PCP blir det en bonus :)

Hva skal vi spørre/be om av takstmannen på mandag? Hva kan han se på en grundig boligbesiktigelse når det gjelder syller?

AG A skrev:
Syller, eller en regel i en innervegg, gjør mindre skade enn å sitte på en veranda.
I løpet av 35 år har dessuten "alle" skadelige stoffer, som avgis, allerede blitt avgitt. Regelen sitter dessuten innestengt i en vegg, og nesten ingen luft derfra, når inneluften.
Visst skal man unngå trykket virke innendørs. Men det meste som sies er ren skremselspropaganda.
Vi sanerte en barnehage nylig som hadde trinnlydisolering med pah over konstruksjonsbetongen men under terrazzo og gummimatte. Det var skikkelig innebygd og hadde ligget der siden 1968. Det avgav fortsatt for høye konsentrasjoner av pah. Så er du sikker på at alt er greit med imp-syllen?

• Liker
emilvikstrom
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Vi sanerte en barnehage nylig som hadde trinnlydsisolering med pah ovenpå konstruksjonsbetongen men under terrazzo og gummimatte. Det var skikkelig innebygd og lå der siden 1968. Det avga fortsatt for høye mengder av pah. Så er du sikker på at alt er rolig med imp-syllen?
Ja, jeg er helt sikker på at det er ufarlig.
Jo mer innebygd det er, jo mindre avgis. Derfor kan stoffer avgis når det senere kommer frem. Men så lenge det er riktig tett innebygd, avgis nesten ingenting i bygningen. Om det er mindre tett, avgis litt, men det reduseres i stedet hvert år.
Om det dreide seg om svært farlige stoffer, så ville alle med innglassede verandaer vært døde eller alvorlig syke. Det ville også krevd spesielle åndedrettsvern for å lagre, bygge og sage med/i trykkimpregnert virke.

• Liker
LouiseJennifer
  • Laddar…
Om det bare er svillen som som er trykkimpregnert, så er det ikke et kjempestort prosjekt å bytte den ut. Det avhenger selvsagt litt av konstruksjonen, og hvis man må gjøre det innenfra, kan det dra med seg overflaten inne.

Synes ikke man trenger være redd for å kjøpe et slikt hus, men det bør selvsagt påvirke prisen.

Alt er jo relativt, men jeg ville nok kalle det et ganske stort prosjekt å bytte syll. :)

mexitegel skrev:
Alt er jo relativt, men nok ville jeg kalle det et ganske stort prosjekt å bytte syll. :)
Men om man f.eks. sammenligner med å legge om taket eller bytte vinduer eller bytte fasade, som mange gjør så er det ikke et stort prosjekt.

For egen del så bytter jeg nok heller tak et par ganger enn å bytte svillen.

Det kreves jo at man åpner opp veggene rundt hele huset. Det er risiko for at innsiden av veggen påvirkes. Tettesjikt i bad kan påvirkes mm.

Er det dessuten et murhus så skal svillen byttes innenfra, og da er det i prinsippet en totalrenovering det er snakk om.

Men nå får vi håpe at TS ikke trenger å gjøre noe som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.