Hei,
Hva jeg forstår er at trykkimpregnert treverk har vært ganske giftig, hvis man sager i det så skal man blant annet bruke åndedrettsvern. Hva jeg forstår så gjelder dette fortsatt til tross for at man har fjernet de verste giftene?
Samtidig ser jeg folk som setter sammen utebord og lignende i trykkimpregnert treverk?
Så hvor giftig er det egentlig? Er det noen risikoer ved å ha det som utendørs rekkverk for en entrétrapp? Tanken er å male det, noe som vil forsegle treverket så risikoene blir trolig enda mindre.
Alternativet er ellers å bruke rent tre og velge en bedre maling som man sørger for å vedlikeholde regelmessig.
Hva jeg forstår er at trykkimpregnert treverk har vært ganske giftig, hvis man sager i det så skal man blant annet bruke åndedrettsvern. Hva jeg forstår så gjelder dette fortsatt til tross for at man har fjernet de verste giftene?
Samtidig ser jeg folk som setter sammen utebord og lignende i trykkimpregnert treverk?
Så hvor giftig er det egentlig? Er det noen risikoer ved å ha det som utendørs rekkverk for en entrétrapp? Tanken er å male det, noe som vil forsegle treverket så risikoene blir trolig enda mindre.
Alternativet er ellers å bruke rent tre og velge en bedre maling som man sørger for å vedlikeholde regelmessig.
Man spiser ikke treverket. Kan ikke se noen fare med trykkimpregnert tre under normal bruk.
Å bruke beskyttelsesmaske ved saging, det var en nyhet. Har nok aldri sett noen som bruker det når plank sagest.
Det skal visst finnes større farer i ens nærområde enn trykkimpregnert tre.
Å bruke beskyttelsesmaske ved saging, det var en nyhet. Har nok aldri sett noen som bruker det når plank sagest.
Det skal visst finnes større farer i ens nærområde enn trykkimpregnert tre.
Ganske underforstått at man ikke spiser treverket.E etompau skrev:
Impregnering gjøres med en blanding av kjemikalier, hvilke stoffer som brukes varierer med produsenten og man skal absolutt passe på med eldre impregnert da de inneholder klart mer helseskadelige stoffer.
Denne artikkelen ser ut til å være dekkende: https://www.kemi.se/global/faktablad/faktablad-om-impregnerat-virke.pdf
Der kan man lese:
Så mitt minne var ikke helt dårlig
Det finnes tydeligvis grunner til hvorfor man ikke anbefaler impregnert tre til f.eks. sandkassen, plantekassen, m.m.
Å lage et spisebord av impregnert tre høres dermed helt sprøtt ut.
Det var før man hadde "giftige" kjemikalier så det trenger du ikke å bekymre deg for, og det meste vi bruker er AB-klass, dvs. ikke jord eller vann. Har et gjerde laget av trykkimpregnert trevirke, grunnet og malt (sprayet) på alle sider med alkydoljemaling. Laget tidlig på 90-tallet, ingen råte men på tide å male om. Måtte vente ca. 6 måneder med maling så treverket var tilstrekkelig tørt. Bare å kjøre på som med vanlig treverk.
>"Man bør også unngå å puste inn slipestøv som kan oppstå ved bearbeiding av virket."
Slipestøv er usunt uansett trykt eller ikke. Derimot ved saging blir partiklene (for det aller meste) for store til å komme ned i lungene.
Slipestøv er usunt uansett trykt eller ikke. Derimot ved saging blir partiklene (for det aller meste) for store til å komme ned i lungene.
Forsiktighetsprinsippet. Siden man ikke vet hvilken form for behandling treverket har, er det bedre å la være. Sandkasser som selges ferdige, er ofte trykkimpregnerte, det samme gjelder plantekasser. Når det gjelder planting, kan jo de plantene du plasserer i disse, være følsomme for kopper salter også...S snowjim skrev:
Det er vel helt enkelt forsiktighetsprinsippet som sier oss at man ikke skal bruke trykkimpregnert virke når det ikke er nødvendig.
PDF-en som ble linket til tidligere handler jo hovedsakelig om eldre kreosotbehandlet virke. I dag produseres og selges det jo massevis av ting laget av trykkimpregnert virke. For eksempel lekeredskaper som klatrestativ og sandkasser, utemøbler mm. Det synes jeg tyder på at det ikke finnes noen bevis for at det skulle være skadelig for mennesker, i hvert fall ikke ved normal håndtering og bruk. I motsatt fall hadde det nok vært flere begrensninger eller forbud.
Men generelt så gjelder vel at ikke bruke seg av virke med høyere klassifisering enn det som er nødvendig for formålet. Igjen forsiktighetsprinsippet, at ikke belaste miljøet mer enn nødvendig. Deretter kan man jo fundere på hvordan miljøbelastningen ser ut om man skulle sammenligne en umalt trykket planke med en malt utrykket planke hvis man tar med den totale miljøbelastningen fra maling, penselvask osv.
http://www.traskydd.com/1.0.2.0/115/1/ https://www.radron.se/artiklar/virke-med-daligt-rykte/
EDIT: Litt gjentakelse av forrige innlegg som jeg ikke så før jeg postet.
PDF-en som ble linket til tidligere handler jo hovedsakelig om eldre kreosotbehandlet virke. I dag produseres og selges det jo massevis av ting laget av trykkimpregnert virke. For eksempel lekeredskaper som klatrestativ og sandkasser, utemøbler mm. Det synes jeg tyder på at det ikke finnes noen bevis for at det skulle være skadelig for mennesker, i hvert fall ikke ved normal håndtering og bruk. I motsatt fall hadde det nok vært flere begrensninger eller forbud.
Men generelt så gjelder vel at ikke bruke seg av virke med høyere klassifisering enn det som er nødvendig for formålet. Igjen forsiktighetsprinsippet, at ikke belaste miljøet mer enn nødvendig. Deretter kan man jo fundere på hvordan miljøbelastningen ser ut om man skulle sammenligne en umalt trykket planke med en malt utrykket planke hvis man tar med den totale miljøbelastningen fra maling, penselvask osv.
http://www.traskydd.com/1.0.2.0/115/1/ https://www.radron.se/artiklar/virke-med-daligt-rykte/
EDIT: Litt gjentakelse av forrige innlegg som jeg ikke så før jeg postet.
Så vidt jeg forstår, handler det om at det ikke skal komme inn i blodomløpet, og uten å være lege, antar jeg at det kan skje selv om de bare setter seg i nesen.M mlkjhr skrev:
Men ja, visse andre treslag kan være farlige, som for eksempel løvved som er kreftfremkallende.
Egentlig finnes det ingen grunn til å ikke bruke beskyttelse hvis man ikke er 100% sikker, men det er så klart opp til hver enkelt hvor man setter grensene.
Jeg får inntrykk av at det er en viss usikkerhet, og det er kanskje ikke så rart med tanke på at det "nye" trykkimpregnerte treverket kom i 2002. Å vite hvordan det påvirker mennesker tar sannsynligvis lengre tid enn det. I tillegg bruker forskjellige produsenter forskjellige kjemikalier, noe som gjør det vanskelig å generalisere noe.
Hvordan fungerer spisebord som selges i handelen? Må de ikke være klassifisert for matfortæring/matvarer? Tåler et impregnert bord de kravene? Eller antar man bare at det ikke har noen påvirkning?
I dette tilfellet er det snakk om 4 planker som dessuten skal males, noe som gjør at impregnert tre ikke er like nødvendig.
Hvordan fungerer spisebord som selges i handelen? Må de ikke være klassifisert for matfortæring/matvarer? Tåler et impregnert bord de kravene? Eller antar man bare at det ikke har noen påvirkning?
I dette tilfellet er det snakk om 4 planker som dessuten skal males, noe som gjør at impregnert tre ikke er like nødvendig.
Legger dere opp maten direkte på spisebordet?
De fleste spisebord har vel en eller annen overflatebehandling i form av lakk, voks, beis e.l.
Det finnes en mengde med instanser og myndigheter, både nasjonale og via EU som gransker kjemikalier i samfunnet. Synes argumentasjonen din ikke holder. Går du rundt og bekymrer deg for hva impregnert tre kan forårsake om flere tiår?
De fleste spisebord har vel en eller annen overflatebehandling i form av lakk, voks, beis e.l.
Det finnes en mengde med instanser og myndigheter, både nasjonale og via EU som gransker kjemikalier i samfunnet. Synes argumentasjonen din ikke holder. Går du rundt og bekymrer deg for hva impregnert tre kan forårsake om flere tiår?
Ja? Hvis man lager en sandwich/bolle så er det vel ikke helt uvanlig at man hopper over tallerken? Hva gjør du om du mister agurk eller lignende på et bord?E etompau skrev:
Det er kanskje litt langsøkt, men man kommer ofte i direkte hudkontakt med et spisebord og det er samtidig ikke uvanlig at man spiser med hendene på en eller annen måte.
Så vidt jeg forstår finnes det matsikker olje, voks og lakk.
Men selvfølgelig, det er mulig at det ikke er noe matkvalitetskrav på spisebord men da bør det kanskje være tydelig at matvarer ikke bør komme i kontakt med bordet (hvis det nå fins en risiko).
Jeg er ikke involvert i det der, hadde jeg vært det hadde jeg antagelig ikke stilt spørsmålet her. Men det finnes beviselig forskjellige typer av materialer og kjemikalier som man har brukt gjennom årene som senere viser seg å være dårlige for helsen på en eller annen måte. Når man da spesielt peker ut at impregnert treverk ikke bør brukes for f.eks. sandkasser og pallekarm så begynner man selvsagt å lure.E etompau skrev:
Vet ikke om jeg kan påstå at jeg har lagt fram noen konkrete argumenter i tråden for at trykkimpregnert tre skulle være farlig/ufarlig. Jeg søker snarere pålitelig informasjon og jeg forstår at det noen ganger handler mer om hvor man selv setter grensene.
Klikk her for å svare
