28.533 lest ·
31 svar
29k lest
31 svar
Trykkfasthet på Isodrän eller celleplast under grunnmur
Kan du forklare litt mer? Jeg henger ikke helt med på hva du mener.KnockOnWood skrev:
Det hadde jeg også håpet på, men selgeren på Beijers var ikke i det hele tatt interessert i å hjelpe meg. Nesten ubehagelig faktiskKnockOnWood skrev:
Ingen anelse. Beijersfyren våget/villet ikke hjelpe meg og henviste til at en konstruktør måtte regne på det.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Her ser du et kantelement, der kantbalken isoleres fra platen.
De holdes kun sammen ved hjelp av armeringsjern gjennom isoporen.

Bilde fra http://www.jackon.se/
Jeg tenkte meg snarere at du skulle høre med noen på Isodrän.
Om du ser inn på ovennevnte Jackson har de også noen beregningseksempler. Se pdf-ene her
http://www.jackon.se/dav/07b63053f4.pdf
http://www.jackon.se/dav/1467ee3d31.pdf
Takk for lenker og bilder. Har ikke sett en slik kantbalk før, men jeg kommer jo få noe lignende med isolasjon rundt om. For den høye linjelasten på 40 kN/m og punktlasten på 50 kN foreskriver de EPS500-cellplast. Betydelig mer enn S200 som jeg har lest om tidligere at man pleier å bruke under balken!
Kantbjelken som jo står i forbindelse med husets utside kjøles ned når yttertemperaturen skifter. Denne kulden ledes (kuldebro) gjennom betongen inn i gulvet/platen. Man kan bruke en sk kuldebryter for å motvirke dette, dvs en frigolitkant som avgrenser kantbjelken fra platen. Kantbjelken blir jo fortsatt kald men den kulden overføres ikke i samme grad til platen under husets gulv da frigoliten utgjør isolasjon mellom kantbjelke og plate. Observer at du må ha tykke vegger for å kunne bruke dette! Husker ikke eksakte tall men mener å ha hørt at 35-37 cm tykkelse er i minste laget. Om krevd tykkelse får noen mer kyndig fylle ut med informasjon.tlundberg skrev:
Oops, så nå at tråden er flere år gammel. Nåvel...
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Jeg har selv Jackons element med brutt kuldebro, og veggene er totalt 387 mm inkl. luftspalte og paneler.Voh skrev:
Man kan nok ikke krympe det så mye om man vil ha god isolasjon.
Hos meg er den 310 mm, hvilket kanskje er 50 mm mer enn dagens "standard".
Det skader jo ikke å høre etter litt "hvordan det gikk".Voh skrev:
Ble det noen utbygging og ble det en "varmgrunn", Tlundberg?
Indeed. Mitt kommende hus får 200 mm vegger. Tømmer uten ytterfasade eller tilleggsisolering. Definitivt for smalt for brytere så vidt jeg vet. Eller finnes det andre/nye teknikker?
Og interessert. Hvordan ble det?
Og interessert. Hvordan ble det?
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Veggen skal være plassert oppå både bjelken og bryteren. Bryteren skal ikke være plassert under boligarealet og kantbjelken skal ikke være plassert utenfor veggen. Så for at veggen skal dekke begge deler må den være noenlunde tykk. Hvis veggtykkelsen skal dekke både kantbjelken og bryteren må veggen være tilstrekkelig tykk.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Forstår ikke ditt resonnement.Voh skrev:
Det er klart at veggens stående stendere skal stå på kantbjelken, helst sentrert naturligvis.
Men det spiller vel ingen rolle om isoleringen mellom kantbjelke og plate er fem cm hit eller dit innenfor eller utenfor veggens innside?
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Jeg har ingen personlig erfaring med den praktiske forskjellen, og jeg er neppe noen ekspert. All min egen "research" før kommende bygge har dog pekt mot at det gjør forskjell. Alle kilder jeg har søkt, mener at hele kuldebrobryteren må dekkes av veggen, så om det er rett eller feil er ikke jeg rett person til å svare på, det er andres ord jeg formidler.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg