1.968 lest ·
10 svar
2k lest
10 svar
Trykket trevirke (NTR-A) direkte i bakken?
Kanskje 10 år, betong mot trykkimpregnert tre er ingen god idé!X xLnT skrev:
Det beste er kjerneved eller einer-stolper direkte i bakken.
Alternativet er å støpe fast varmgalvaniserte fester så trestolpen ikke har jordkontakt.
Jeg hadde ikke tenkt å støpe i det hele tatt.L Leif i Skåne skrev:
Bore og sette den ned og fylle igjen bare.
Blir det virke så blir det leirjord og setter jeg c-profil blir det 0-16.
Fristet på virke som er mindre enn halve kostnaden.
Står det ikke bare vann i hullet lenge da?H Huzzbutt skrev:
Jeg tenker ikke stå og velge ut alle de stolpene en og en, det bestilles hjem.
Samme vann som i jorden, men har du singel og stein så har de sjans til å puste ut. Tar du stolpe med ulik mengde kjerne så får du ulikt rask forfall. Det kanskje ikke gjør noe siden begge holder lenge.X xLnT skrev:
Svenska Träskyddsföreningens medlemmar gir 20 års garanti på A klassifisert impregnert trevirke.
Viltgjerde med trestolper slås jo ned direkte i bakken, og de står da igjen lenger enn 10 år.
Så lurer jeg på hvorfor det skulle være en dårlig idé å støpe inn trykkimpregnerte gjerdestolper?
Viltgjerde med trestolper slås jo ned direkte i bakken, og de står da igjen lenger enn 10 år.
Så lurer jeg på hvorfor det skulle være en dårlig idé å støpe inn trykkimpregnerte gjerdestolper?
Føles som et unødvendig trinn?Pjosk75 skrev:
Min erfaring er at faststøping av trestokker uansett treslag brytes ned av betong, vet ikke hvorfor, men samme stolpe direkte i bakken varer mye lenger. For en del år siden sanerte jeg piggtråd og stolper i skogen samt rundt åkermark ved ødehus, piggtråden kunne trekkes opp fra bakken med skogskranen og helt klart var det stolper av EIK som var i best stand til tross for 30-50 år i bakken.Pjosk75 skrev:
Vi gjerde inn hestebeitene våre i løpet av de 3 første årene av dette årtusenet. De fleste stolpene har en diameter på 5 cm. Hjørne- og grindstolper er kraftigere. Så vidt jeg kan komme på har ingen en eneste stolpe gitt etter fordi den har råtnet. Vanlige trykkimpregnerte gjerdeposter som hver hestebutikk har. Bør være NTR A. Kjøp slike istedenfor firkantede. De er ferdigkappet og spisset. Bare å slå/trykke ned.
Vi har våt leirjord, og å holde på med grus og sand i hullene er fullstendig meningsløst når det kommer til fukt, men om det trengs stabilitet mot sidetrykk kan bærelagsmateriale hjelpe. Leirjorden blir som vann om vinteren.
I våt leirjord råtner alle stolper ved bakkenivå. Den delen av stolpen som er under bakkenivå pleier å være helt intakt. (Jeg har tatt opp enkelte stolper nå og da som har gått av når hestene har vært i nærkontakt med dem.) Har også revet et paddockgjerde i tre. Eikestolper 10x10 cm. Alle stolpene var halvråtne ved bakkenivå, men fine under og over. Minte litt om bevergnagde stammer.
Vi har våt leirjord, og å holde på med grus og sand i hullene er fullstendig meningsløst når det kommer til fukt, men om det trengs stabilitet mot sidetrykk kan bærelagsmateriale hjelpe. Leirjorden blir som vann om vinteren.
I våt leirjord råtner alle stolper ved bakkenivå. Den delen av stolpen som er under bakkenivå pleier å være helt intakt. (Jeg har tatt opp enkelte stolper nå og da som har gått av når hestene har vært i nærkontakt med dem.) Har også revet et paddockgjerde i tre. Eikestolper 10x10 cm. Alle stolpene var halvråtne ved bakkenivå, men fine under og over. Minte litt om bevergnagde stammer.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Markstativ for solceller i trykkimpregnert treverk 3D modell
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Tryckt virke som mark-ram till växthusets grund, istället för murad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tryckt virke till fönsterkarm?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Varför blir tryckt virke dåligt under takfoten?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Påvekst trykkimpregnert treverk
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi