Hei.

Jeg skal bygge ut fritidshuset mitt som står på plinter. Den eksisterende terrassen rives og brukes til utbyggingen. Trossbunnplater ser ut til å være asfaboard i smale dyre biter. Går det an å sette asfaboard 1200*2740 skruer nedenfra på bjelkene i stedet for å pusle med de små bitene mellom?

Forskjellen ser ut til å være at asfaboarden er 12 mm i stedet for 6 mm. Prisen er det dobbelte for de mindre smalere bitene.

Hva tror dere?

MVH Bjørn
 
Jeg skulle skru en planke under gulvbjelken på langs. Den skal da være så bred at den henger ut ca 2cm på sidene av gulvbjelken. Slutt å prøve å skru en list på siden av gulvbjelken. Bare kronglete. Og gir dessuten mer plass til isolasjon. Deretter legger du i bunnsvillplater av oljet board eller sementbasert ditto. Unngå asfaboard. Den anses å fremme muggvekst. Bunnsvillplater er ganske dyre, men hvis du har riktig cc mellom gulvbjelkene så har du gjort jobben på en halvtime. Bare å legge i og begynne å isolere.
 
  • Liker
bjoesk
  • Laddar…
Takk Per.
Altså bare holde tomlene at cc avstandene er ok.
Er det disse du mener? -->
Dessverre finner jeg ikke sementplater hos K-rauta der jeg pleier å handle, bare disse -->

MVH Björn
 
Akkurat slike bunnbordplater jeg mener. Finnes også en tredje variant som er 6mm oljebehandlet "masonite". Du kan kjøpe 4mm oljebehandlet board i stor plate og sage til selv. Blir billigere, men de har en tendens til å bli litt hengende etter en stund.
 
  • Liker
bjoesk
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.