Hei!
Vi har kjøpt et hus med tretexvegger (ikke de mest optimale, jeg vet) vi skal bytte ut disse til gips senere i livet, men akkurat nå må vi leve med disse porøse herlige veggene. Jeg vil nå henge opp litt bilder og gardinstenger osv. hvilken type skrue/plugg skal jeg bruke for at det skal feste hvis jeg ikke kan sikte inn stenderne bak? Jeg vil kunne henge bilder der jeg synes de passer, og de er kanskje ikke akkurat der en stender går. Hjelp meg 🫣
Mvh Elin nybakt huseier med null erfaring eller handiness!

E eelinhh skrev:
Hei!
Vi har kjøpt et hus med tretexvegger (ikke de mest optimale, jeg vet) vi skal bytte ut disse til gips senere, men akkurat nå må vi leve med disse porøse herlige veggene. Jeg vil nå feste opp litt bilder og gardinstenger m.m. hvilken type skruer/plugger skal jeg bruke for at det skal feste hvis jeg ikke kan måle inn lektene bak? Vil kunne feste bilder der jeg synes de passer og de er kanskje ikke akkurat der en lekt går. Hjelp meg 🫣
Mvh Elin, nybakt huseier men null erfaring eller håndverksferdigheter!
Kan være helt feil ute men alle tretexplater som jeg har sett sitter på en solid vegg. Ikke på lekter.
Skulle det være slik i dette tilfellet så ville jeg valgt en gummiexpander for gips som lager en "knute" på innsiden.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11722605

• Liker
eelinhh og 1 annen
  • Laddar…
Tretex er det vel ikke noe større feil på?

Er du helt sikker på at det er regelstamme? Rent tidsmessig kan tretex høre sammen med stående plankestammer også, og da er det ingen problemer å feste opp gardinstenger. Også gamle tømmerhus fikk seg noen ganger et lag tretex innvendig ved noen renoveringer.

• Liker
eelinhh og 3 andre
  • Laddar…
Treetex har både fordeler og ulemper som veggkledning sammenlignet med gips. Isolerer, gir mykere akustikk, gir ikke den brannsikringen og ofte vanskelig å feste opp tunge gjenstander på. Bak treetexen kan det finnes litt av hvert avhengig av husets alder. Vi hadde et med kalkmørtel på tømmer bak platene. Noen ganger måtte man bruke lange skruer (75 -125 mm), og endte de i en tømmer skjøt var det bare å like situasjonen og lete etter et sted hvor det gikk an å få feste.

Vi lot i alle fall treetexplatene være igjen. Det var trivelig, og da vi solgte fant vi kjøpere som også likte at husets årringer var igjen, det ble bra økonomi for både dem og oss.
john68 john68 skrev:
Kan være helt feil ute men alle tretexplater som jeg har sett sitter på en solid vegg. Ikke på lekter.
Skulle det være slik i dette tilfellet så ville jeg velge en gummiexpander for gips som gjør en "knute" på innsiden.
[lenke]
Hei! Ta det rolig nå! Du har kjøpt et hus som sikkert har vært med lenge. Behandle det med omtanke, det tar tid å bli kjent med huset og skaffe seg mer egne kunnskaper. Vurdere å bli med i Byggnadsvårdsföreningen.

Treetex har både fordeler og ulemper som veggkledning sammenlignet med gips. Isolerer, gir mykere akustikk, gir ikke den brannsikringen og ofte vanskelig å feste opp tunge gjenstander på. Bak treetexen kan det finnes litt av hvert avhengig av husets alder. Vi hadde et med kalkmørtel på tømmer bak platene. Noen ganger måtte man bruke lange skruer (75 -125 mm), men endte de i en tømmer skjøt var det bare å like situasjonen og lete etter et sted hvor det gikk an å få feste.

Vi lot treetexplatene være igjen. Det var trivelig. Da vi solgte, fant vi kjøpere som også likte at husets årringer var igjen. Vi fikk betalt, og kjøperne gjorde også en god handel.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.