Som overskriften lyder. Min mann & jeg har begynt å rive ut vårt gjesterom/blivende barnerom. Huset er bygd på 50-tallet, men med tretex på alle vegger. Har revet bort all tretex inn til panelen på alle innervegger da vi skal erstatte med gips + trekke ny elektrisitet i veggene. Men, mot yttervegg har vi fastnet litt i om vi skal beholde tretexen eller ikke? Har jo tross alt en liten isolerende effekt så vidt jeg har forstått. Å rive bort og tilleggsisolere innenfra er ikke et alternativ da vi ikke vil rive i elementrør osv.
Så skal man rive bort tretexen og erstatte med kun gips? Eller skal vi smelle opp renoveringsgips oppå?

Mikael_L
Har dere utvendig isolasjon?
Hva er det for en stamme forresten, er det tømmer eller plankedstamme, kanskje med sponisolasjon mellom to lag planker?

Er det bare 4" tømmer + treetex, så utgjør nok treetexen en knapt merkbar isolasjon, den vil sannsynligvis tilsvare ca 1" tømmer, altså utgjøre kanskje 20% av veggens totale isolasjon.
Har dere tømmer med panelkledd utside, så blir det allerede der (med panelkledningen) noen % mindre som treetexen bidrar med totalt.
Er det plankvegg med doble 2" og kanskje 2" spon i mellom, så vil treetexen utgjøre enda mindre del av den totale varmeisolasjonen.

Og har dere/noen etterisolert med for eksempel 45mm eller 70mm mineralull på utsiden så begynner treetexens bidrag til varmeisolasjon helt å forsvinne.

Så langt isolasjonseffekten, treetexen kan bare sies å gjøre noen reell nytte dersom veggen for øvrig er veldig dårlig isolert.
Så bidrar treetexen kanskje med litt nyttig stopp mot trekk, men det vil jo også gipsplater gjøre hvis man gjør jobben nøye.

Treetex er slitsomt og kjedelig å få overflate på, det bukter og er ikke slett, og de fleste festemidler fester dårlig osv. Det kan for så vidt også utgjøre sjarmen, men det er helt individuelt hva man synes er sjarmerende i den sammenhengen.

Den eneste fordelen med treetex jeg kan stå for i all slags vær er at akustikken pleier å bli veldig trivelig i hus med planker eller tømmer og deretter treetex på veggene. Jeg har alltid hatt best lyd fra stereoanlegget i slike hus. Dårligst har betonghusene vært.
Nå har jeg OSB+gips, som ikke er helt bra, men på den andre siden satt akustiktak som tak, som forbedret en del.

• Liker
1
  • Laddar…
F
M MissTatiana skrev:
Som overskriften lyder. Min mann & jeg har begynt å renovere vårt gjesterom/fremtidige barnerom. Huset er bygget på 50-tallet men med tretex på alle vegger. Har revet bort all tretex inn til panelen på alle innervegger da vi skal erstatte med gips + trekke ny elektrisitet i veggene. Men, mot yttervegg har vi blitt litt usikre på om vi skal beholde tretexen eller ikke? Har jo tross alt en liten isolerende effekt etter hva jeg har forstått. Å rive bort og etterisolere innenfra er ikke et alternativ da vi ikke vil rive elementrør osv.
så skal man rive bort tretexen og erstatte med kun gips? Eller skal vi sette opp renoveringsgips oppå?
Tretex er et skikkelig bra lyd- og varmeisolerende materiale, mye bedre enn gipsplater som både isolerer dårlig og slipper gjennom lyd. Men det er ikke alltid så superglatt. Rull et lag med white-spirit løselig maling på Tretexen og deretter kan man tapetsere med glassfibervev eller glassfiber-non-woven oppå. Ruller man med vannløselig kan overflaten bli ru. Tretex er 100 år gammelt og det selges fortsatt. Tror imidlertid ikke at det brukes for nybygg lenger. Kanskje det kommer tilbake mer siden det er laget av trefibermasse, ganske tidsriktig.

Jeg valgte å beholde Tretex på alle vegger i huset mitt fra -49 - Den viste seg å være perfekt for å legge inn ny elektrisitet i! ;)
Valgte deretter gips på samtlige vegger.

• Liker
Siretorp og 1 annen
  • Laddar…
P
Treetexvegger er hifinerdens drøm. Kan helt være enig i det du sier, det finnes ingen andre konstruksjoner som gir en så korrekt gjengivelse.

BigR
slacker slacker skrev:
Jeg valgte å beholde Tretex på alle vegger i mitt hus fra -49 - Den viste seg å være perfekt å spore inn ny el i! ;)
Valgte deretter gips på samtlige vegger.
Mmmm, el omgitt av porøs trefiber... ;)

BigR BigR skrev:
Alternativet hadde vært el omgitt av sagflis som alle innervegger er fylt med... Mmmm..... ;)

En ting er sikkert - Dette huset ville nok brenne raskt.... :rolleyes:

Mikael_L
BigR BigR skrev:
Akkurat, el skal man kun ha i betonghus, ja massiv teglstamme er også muligens OK. :surprised: :rofl:
I trehus er stearinlys mye tryggere. :crysmile:

Jo da, det var nok en anelse ironi i innlegget, i prinsippet 100% ;)

• Haha
Kurtivan
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hva slags stamme er det forresten, er det tømmer eller plankestamme, kanskje med flisisolasjon mellom to lag plank?
Som jeg har oppfattet det så er begge delene uvanlige 1950, fremfor alt tømmeret, men ellers hadde man nok gått over til regelstamme for det meste.

BigR
slacker slacker skrev:
Alternativet hadde vært strøm omgitt av sagflis som alle innervegger er fylt med... Mmmm..... ;)

En ting er sikkert - Dette huset ville nok brent raskt.... :rolleyes:
For å være helt sikker på brann ble min strøm lagt innenfor Tretexen og plankene i veggisolasjonen....som er pappskiver.

Jeg tenker selv å beholde Tretexen mot yttervegg når jeg renoverer neste år, sannsynligvis gipse oppå for å få mer lettarbeidet overflate.

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Som jeg har oppfattet det så er begge delene uvanlige 1950, først og fremst tømmeret, men ellers hadde man nok gått over til reisverk for det meste.
Ja, tømmerstamme finnes nesten ikke i det hele tatt etter ca 1900-1910, tror jeg man kan si.
Tømmerstammer oppført senere er ofte en flyttet/gjenbrukt stamme.
Så er det nok som du sier at 1950 hadde det gått over ganske mye til reisverk, jeg har bodd i et hus med plankestamme som var oppført 1943, da var nok reisverk ikke vanlig.

BirgitS BirgitS skrev:
Som jeg har oppfattet det så er begge delene uvanlige 1950, fremfor alt tømmeret, men ellers hadde man nok gått over til reisverk for det meste.
På 50-tallet var det ikke så uvanlig med stamme av stående spontede plank. Formentlig beror det på hvor i landet og hvem som bygde om man tok til seg den 'nye teknikken' eller ikke.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
På 50-tallet var det ikke så uvanlig med stamme av stående spontede plank. trolig avhenger det av hvor i landet og hvem som bygde hvorvidt man tok til seg av den 'nye teknikken' eller ikke.
Har for meg at det var Justus som skrev at ved en anledning (som Sth länsmuseum skriver i forbindelse med andre verdenskrig) så ble det innført krav på regelstamme for å få billige statlige lån (eller noe lignende) som selvfølgelig førte til at regelstamme ble veldig vanlig.

Plankestammen i en del av huset mitt er iallfall med aller største sannsynlighet fra høsten 1955.

Et gammelt treplank med håndskrevet notat, del av husets historie, daterer byggearbeid til august 1955.

• Liker
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.