Hei
Jeg har i Dk lært at de myke platene som eldre hus har på veggene innendørs er celutexplater og at de i dag er ulovlige å sette opp pga brannfaren og spesielt pga de giftige dampene som oppstår ved brann er det viktig at man bytter ut dem med annet veggmateriale om man likevel skal gjøre et større arbeid med veggene.
Søker man på svenske sider finnes ingen celutexplater men derimot tretexplater og på danske sider finnes ingen tretexplater! Er det det samme? Og hvorfor er det i så fall ikke spesielt viktig å bytte ut disse platene i Sverige?
Jeg har i Dk lært at de myke platene som eldre hus har på veggene innendørs er celutexplater og at de i dag er ulovlige å sette opp pga brannfaren og spesielt pga de giftige dampene som oppstår ved brann er det viktig at man bytter ut dem med annet veggmateriale om man likevel skal gjøre et større arbeid med veggene.
Søker man på svenske sider finnes ingen celutexplater men derimot tretexplater og på danske sider finnes ingen tretexplater! Er det det samme? Og hvorfor er det i så fall ikke spesielt viktig å bytte ut disse platene i Sverige?
Det er jo ikke uvanlig at et varemerke blir navn på et helt fenomen i dagligtalen, sammenlign for eksempel med "masonite" og "jeep" eller med "band-aid" i USA. Treetex (det skal være to e egentlig) var en av de første produsentene av denne myke boarden og tydeligvis var det et annet varemerke som lyktes å feste seg i folks bevissthet i Danmark. Jeg har da ikke hørt om noen lov mot Treetex i Sverige, men det har vel ikke unngått så mange at gips anbefales som ytterste sjikt på innervegger nettopp av brannvernhensyn. Det der med dampene hadde jeg ikke hørt om, kan noen bekrefte?
Men, giftige damper er vel ikke det man i første omgang skal bekymre seg om ved en brann, om man nå ikke er brannmann da selvfølgelig. Dog kan jeg medgi at de brenner forferdelig bra, fyrte badstuen på sommerhytta med litt rivningsmateriale en gang, f-n va d brant og hvilken varmeutvikling!!
Men GzO jeg synes nå man skal bekymre seg om giftige gasser ved brann. Ilden, røyken og giftige gasser er tre ting som hver for seg kan ta livet av deg hvis du har uflaks, og både røyken og gassene kan gjøre at du ikke rekker å komme deg ut av huset i tide.
Klikk her for å svare