Hva er forskjellen mellom tretex og asfabord. Burde man ikke kunne bruke asfabord som erstatning for tretex på mindre overflate? Prisen skiller en del...

Ja Du, prøv å spørre etter asfaboard (som jeg er opplært med) og man kommer til å svare; det har vi ikke, på byggshoppen. Asfaltboard heter det i dag, og det er vel i prinsippet som tretex men der bindemiddelet er asfalt. Platene ble brukt på utsiden av bygninger, som vindbeskyttelse, = en bra plate. Men å bruke denne innendørs, ville nok skape problemer med lukt, dette som en gjetning:rolleyes:

ok. Noen flere som kan bekrefte dette med lukten?

Asfaboarden har helt klart en lukt som ikke er helt behagelig. Som alternativ finnes det siden noen år et mer miljøvennlig alternativ som heter Isoplaat som har voks som bindemiddel i stedet. Den er også helt luktfri.

Hva skal du ha Tretexen til? Jeg trodde faktisk at det var et materiale man hadde sluttet å bruke, men der har jeg da feil.

jeg satte inn en liten bit asfaltboard ca 500*1500 mm bak gips, har da aldri kjent noen lukt.

Jeg trenger 3m2 ca. Slått ut et skap. Gipset veggene der inne men sideveggene får tretex. Av den grunn at resten av veggene har det. Har ikke lyst til å bytte sideveggene og bygge dem om for gips uten tenkte å legge på tretex der også.

Kjøp tretex.

Blir det. 200kr skiven må man stå ut med =) trengs bare 2 skiver

For å lindre svien i lommeboken siterer jeg boken "Byggekologi" av Varis Bokalders:

"Asfaltboard er trefiberplater som er impregnert med bitumen. ....... Asfalt (bitumen) er et produkt fra oljeraffinering og bør ikke brukes innendørs pga risiko for emisjoner av PAK (polyaromatiske klorvannstoffer).

Hehe, =)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.