K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 042 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.042 innlegg
Vurderer hva man skal bygge sin trapp av. Det er altså en trapp mellom to etasjer i en enebolig. Tegningen er klar, men hvilket virke skal man bruke?
De fleste trapper jeg har kommet i kontakt med har vært av furu, ser man i hardhetstabeller er furu bare marginalt hardere enn gran. Ifølge trappefirmaet er ingen av materialene egnet i en trapp...
Kanskje kan jeg komme over Lerk til en rimelig pris. Hvordan er det å bygge en trapp av?
Hvorfor vil man ikke bygge en trapp av gran? Vanlig godt utvalgt regelvirke kunne jo ha blitt høvlet og brukt til det meste...?
De fleste trapper jeg har kommet i kontakt med har vært av furu, ser man i hardhetstabeller er furu bare marginalt hardere enn gran. Ifølge trappefirmaet er ingen av materialene egnet i en trapp...
Kanskje kan jeg komme over Lerk til en rimelig pris. Hvordan er det å bygge en trapp av?
Hvorfor vil man ikke bygge en trapp av gran? Vanlig godt utvalgt regelvirke kunne jo ha blitt høvlet og brukt til det meste...?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.013 innlegg
Furu av møbelkvalitet er betydelig hardere enn den frodvokste granen som er i regelvirke. Dessuten er ikke reglene.
Det finnes mange trapper som er bygget i furu, men vil man ha hardere og annet utseende så er eik vanlig også.
Det finnes ferdige limplater å kjøpe (30 mm) som pleier å passe i målene til plantrinnene.
Det finnes mange trapper som er bygget i furu, men vil man ha hardere og annet utseende så er eik vanlig også.
Det finnes ferdige limplater å kjøpe (30 mm) som pleier å passe i målene til plantrinnene.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 042 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.042 innlegg
Jeg har ikke noen spesielle krav til utseendet. Planlegger å enten legge teppe på trappen eller male den hvit. Studerte trappen hos mine foreldre ved farsdagsmiddagen i kveld, og deres furutrappe har en del stygge kvister.
Limtre var et bra tips!
Har ikke noe imot at treet er mykt (tvert imot, mye mer lettarbeidet), men det skal jo ikke svikte eller knirke.
Limtre var et bra tips!
Har ikke noe imot at treet er mykt (tvert imot, mye mer lettarbeidet), men det skal jo ikke svikte eller knirke.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 innlegg
Limfog til trapper kalles vanligvis "trappemne" og har ingen fingerskjøter. Vet ikke om det skyldes styrke eller utseende.
http://www.fredricsons.com/sv/limfog
http://www.fredricsons.com/sv/limfog
Jeg bygget trapp i forrige hus og brukte limtrebjelke til vangstykket, limtreplate i eik til trinn og deretter kryssfiner til opptrinn. Trinnene ble oljet og resten malt hvitt.
Bilde finnes på hjemmesiden: www.madebymagnus.com
Bilde finnes på hjemmesiden: www.madebymagnus.com
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 042 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.042 innlegg
Pent! Med trappämne slipper man styret med å høvle trinnene, men det blir nok ikke billigere...
Med grantrapp av høy kvalitet, mener du da høyere kvalitet enn de fineste lektene på trelastlageret?
Med grantrapp av høy kvalitet, mener du da høyere kvalitet enn de fineste lektene på trelastlageret?
Medlem
· Västra Götaland
· 139 innlegg
Klikk her for å svare
