K
Vurderer hva man skal bygge sin trapp av. Det er altså en trapp mellom to etasjer i en enebolig. Tegningen er klar, men hvilket virke skal man bruke?

De fleste trapper jeg har kommet i kontakt med har vært av furu, ser man i hardhetstabeller er furu bare marginalt hardere enn gran. Ifølge trappefirmaet er ingen av materialene egnet i en trapp...

Kanskje kan jeg komme over Lerk til en rimelig pris. Hvordan er det å bygge en trapp av?

Hvorfor vil man ikke bygge en trapp av gran? Vanlig godt utvalgt regelvirke kunne jo ha blitt høvlet og brukt til det meste...?
 
Furu funker bra.
Gran er kvistete.
Lerk passer best utendørs.
 
S
Furu av møbelkvalitet er betydelig hardere enn den frodvokste granen som er i regelvirke. Dessuten er ikke reglene.

Det finnes mange trapper som er bygget i furu, men vil man ha hardere og annet utseende så er eik vanlig også.

Det finnes ferdige limplater å kjøpe (30 mm) som pleier å passe i målene til plantrinnene.
 
K
Jeg har ikke noen spesielle krav til utseendet. Planlegger å enten legge teppe på trappen eller male den hvit. Studerte trappen hos mine foreldre ved farsdagsmiddagen i kveld, og deres furutrappe har en del stygge kvister.

Limtre var et bra tips!

Har ikke noe imot at treet er mykt (tvert imot, mye mer lettarbeidet), men det skal jo ikke svikte eller knirke.
 
Immobil skrev:
Gran er kvistete.
Æsj. Min grangreppe er det glatteste tenkelige etter ti år. Lettstelt også; gulvsåpe et par ganger/i året, ellers vaskes/tørkes bare med rent vann. Men det er viktig å satse på høy kvalitet på granen.
 
  • Liker
Kallebo
  • Laddar…
Jeg bygget trapp i forrige hus og brukte limtrebjelke til vangstykket, limtreplate i eik til trinn og deretter kryssfiner til opptrinn. Trinnene ble oljet og resten malt hvitt.

Bilde finnes på hjemmesiden: www.madebymagnus.com
 
K
Pent! Med trappämne slipper man styret med å høvle trinnene, men det blir nok ikke billigere...

Med grantrapp av høy kvalitet, mener du da høyere kvalitet enn de fineste lektene på trelastlageret?
 
Tre små barn leker på en tretrapp med sidopaneler som fungerer som rekkverk i et innredet rom.
Vognstykker og elektrisk belysning er skjult av sidepanelene som dessuten fungerer som rekkverk. Smårollingene liker å leke i trappen.
 
  • Liker
Kallebo
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
[bilde]
Vangstykkene og elbelysning er skjult av sidepanelene som i tillegg fungerer som rekkverk. Smårollingene liker å leke i trappen.
Flott!
Har dere oljet eller noe for å bevare treverket?
 
Bare såpeskuring, både trinn og sider. Ser likt ut etter nå 15 år. I tillegg løper tunge hunder opp og ned - hunder med forferdelige klør som gir merker. Disse merkene forsvinner når man bløter litt ekstra.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.