Får se om jeg klarer å forklare dette på en god måte når man ikke alltid kan termene. Har med et bilde og en "tegning" som hjelp.

Det jeg lurer på er om den gule stolpen nederst i trappen fyller noen funksjon eller ikke. Føles som at jeg burde kunne fjerne den, men intet jeg våger...

Har tegnet opp bjelkelaget i grått i bildet nedenfor. Stolpen står ved den røde sirkelen altså rett under innfestningen av bjelkelagsbjelken i den tverrgående bjelken ved hullet til underetasjen. Den tverrgående bjelken er festet inn i neste bjelkelagsbjelke og står i andre hjørnet på søylen i hjørnet på trappen.

Er det selvsagt at den gule stolpen kan fjernes eller må jeg kontakte en konstruktør? Kanskje er det like selvsagt at den må stå igjen?

Litt ulik cc på bjelkelaget i dette tilfelle. Fra høyre: 500, 600 (her er stolpen), 400 (full lengde bjelken).

Tegning av trapp med bjælkelag, viser gul stolpe posisjonert ved rød sirkel under infæstningen av bjælkelagsbalken i en tværgående balk. Trapp med gul støttebjelke ved foten, omgitt av uferdige vegger med isolasjon, og en spade som lener seg mot en vegg.

Det er ingen stolpe, men mer som en planke, den kan du ta bort.
Derimot må nok stolpen i trappevinkelen være igjen.

Det kan meget vel være slik at det går elstigare eller noen annen viktigere elkabel på den der stolpen (eller "i" den om det er flere plank), det er i alle fall en ikke helt uvanlig måte i gamle hus å trekke elektrisiteten på den måten gjennom trappehuset.

For øvrig er jeg enig med @Demmpa, den har nok ingen bærende funksjon.

L
Noen grunn til at den sitter der finnes nok, virker nesten som et tillegg, (kanskje gulvet oppe gynger mot trappen), det ser ut som avvekslingen i trappehullet er langt der den evt. støtter, Avvekslingen ligger nok på den i trappehjørnet og festet i bjelkelagsregelen til høyre på bildet
I den sitter det nok andre regler på midten, så det avhenger av hvilken grovlek avvekslingen har samt bæreevne, så den ikke svikter nedover, ellers kan det være kosmetisk, men ser ikke sånn ut.

Jeg tror/håper at den opprinnelige årsaken er at det sannsynligvis har vært en vegg langs trappen. Har imidlertid ingen tegninger på dette, og når jeg tok over huset var denne delen ikke lenger original.

Den er ikke tilsatt i etterkant, for den har en "fot" støpt i betonggulvet.

Ingen strøm så ingenting sånt.

Stolpen i trappevinkelen må absolutt være der. Lekte med tanken på å bytte den ut mot noe slankere, men tverrbjelken er utfrest for strøm, så risikoen er at den er svekket, og da trenger man nok en så bred stolpe at den krysser uthulingen.

Alle de grå bjelkene er ca. 9" x 2" og er festet med en form for bjelkesko. Et metallbånd, kraftig gods, som er hengt opp over bjelken og deretter går som en U under den innkommende bjelken.

L
Om du nagelfar stolpene og andre lekter så synes det om det har vært noen innfestninger der, skru eller spikerhull som matcher mot hverandre, da kan du dra en konklusjon om at det har vært en innspikret trapp som har blitt åpnet. Siden det finnes stolpfot, så kan det være noe med svikt i gulvet ovenfor, men det går ikke å si på avstand, det må prøves og ses på stedet, det er 1500 totalt heng der uten stolpe, normalt ca. maks 900 i trappehull.

Føles som en enkel løsning da.
Jeg tar den bort og prøver. Om det blir gynging så skal den være der, ellers ikke.

L
N Nizztos skrev:
Kjennes som en enkel løsning da.
Jeg fjerner den og prøver. Om det blir vinglete så skal den være der, ellers ikke.
Du må nok ha en fallbeskyttelse på siden av trappen iallfall, og da kan du sette et 2 tom stålrør mellom gulv og tak og planke det inn, blir ikke så grovt da

Nja,
Fallsikring trenger man hvis man skal følge reglene, men det kommer ikke jeg til å gjøre. Innplanket 2" blir i prinsippet det samme som i dag. Stolpen er 2"x4".
Derimot kan det nok være slik at hvis den trengs så erstatter jeg den med firkantprofil i stål som jeg bare lakkerer. Har allerede stålsøyler til mønebjelke så det utseendet finnes allerede i huset.

• Liker
Liteavvarje
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.