optimum
Skal du bygge en innglasset hagestue på terrassen må du planlegge for det nå.
Lasten fra hagestuen kommer via søylene til hagestuen, og den kraften må tas hånd om i konstruksjonen til terrassen.

Jeg bygde hagestue forrige vår og begynte med å konstruere hagestuen og deretter konstruksjonen av terrassen.

Jeg isolerte også gulvet med XPS-plater for å få et varmt gulv.
Det er enkeltglass i rutene og med metallfilm slik at de holder varmen inne bedre. Kjempebra.

OBS bruk ikke EPS, såkalt isopor som isolasjon, for den elsker musene å bygge rede i.

Jeg har også lagt inn en ramme i gulvet der skinnene til hagestuen skal være av 34x145. Bra å skru i og stabilt.
Hagestue Willab Garden med Halle plasttak.

Altså tenk på hvilken snøsone du bygger i. Dette gir lasten på hagestuen. Den lasten skal søylene ta opp og de punkter for søylene.

• Liker
berisen
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Skal du bygge et innglasset uterom på terrassen så må du planlegge for det nå.
Laster fra uterommet kommer via søylene til uterommet og den kraften må tas opp av konstruksjonen til terrassen.

Jeg bygde uterom forrige vår og begynte med å konstruere uterommet og deretter konstruksjon av terrassen.

Jeg isolerte også gulvet med XPS skiver for å få et varmt gulv.
Det er enkeltglass i rutene og med metallfilm så de holder varmen inne bedre. Kanonbra.

OBS bruk ikke EPS, såkalt frityr som isolering for den elsker musene å bygge bo i.

Jeg har også lagt inn en ramme i gulvet der skinnen til uterommet skal være av 34x145. Bra å skru i og stabilt.
Uterom Willab Garden med Halle plasttak

Altså tenk på hvilken snøsone du bygger i. Dette gir lasten på uterommet. Den lasten skal søylene ta opp og de punktene for søylene.
Takk for gode tips!

Ja det skader nok ikke å legge til noen ekstra pilarer eller muligens steinplater så bjelkene får noen ekstra støttepunkter der det tenkte uterommet skal stå så det skal jeg absolutt gjøre. :)

• Liker
Oscar Lander og 2 andre
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Hadde tidligere vurderinger om å kjøre isolasjon på alvor, men jeg har nok kommet frem til at ekstrarbeidet og kostnaden ikke helt er berettiget.
Isolasjon er billig, litt isopor og vindsperre mellom stenderne, og gjør en kjempestor forskjell, det trenger jo ikke være 40 cm isolasjon som pappa har.

optimum
berisen berisen skrev:
Takk for gode tips!

Ja, det skader nok ikke å legge til noen ekstra plinter eller muligens steinplater slik at bjelkene får noen ekstra støttepunkter der det tenkte uterommet skal stå, så det skal jeg absolutt gjøre. :)
XPS er rimelig og jeg la i 50mm plater.
Satte på lister på bjelkene og la platene på disse, ca 10 mm mellomrom til terrassegulvet så det ikke skal knirke. Kilte fast platene med små biter av XPS.
Gulvet føles aldri kaldt med denne enkle metoden.

Se bildet så ser du hvor enkelt det er.

• Bygging av gulv med XPS-skumplater plassert mellom trebjelker, med trall over.
  • Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
XPS er ganske billig og jeg la inn 50mm plater.
Satte på lister på stenderne og la platene på disse, ca 10 mm mellomrom til terrassebordene så det ikke skal knirke. Kilte fast platene med små biter av XPS.
Gulvet føles aldri kaldt med denne enkle metoden.

Se bildet så ser du hvor enkelt det er.
Pent! Kan man la det ligge slik uten tak et år eller to før selve hagestuen er på plass, eller tar det skade på noe vis av det?

optimum
De er laget for å ligge i jord. Kalles også markplater.
Bare sørg for at regn og vann fra snø ikke renner inn mot huset.

Du bør kanskje lage litt fall på platene utover så vannet renner riktig vei.
Jeg dekket terrassen med presenning til taket på uterommet var klart, men det var jo bare et par uker for meg.

Som du ser på bildet, er de øvre bjelkene hele uten skjøter og altså gjennomtenkt at isolasjon skal ligge der.
Jukset litt også med cc-mål som jeg tilpasset til bredden på XPS-platene, så jeg ikke trengte å skjære dem på bredden.
Kjøpt på Byggmax. Det kan være en idé å dra og se på platene der.

https://www.byggmax.se/cellplast-xps300-p16474

• Liker
berisen og 1 annen
  • Laddar…
Når jeg likevel har dyktige folk på tråden her kan jeg benytte anledningen til å spørre litt om dimensjoner på bjelker.

Er det overkill å bruke 45x170 også på bjelkene, eller er det bare bra? Tenkte ellers om man kan spare litt der og bruke 145 på bjelkene og 170 på de tre bjelkelagene?

optimum
berisen berisen skrev:
Når jeg likevel har dyktig folk på tråden her så kan jeg passe på å spørre litt om dimensjonene på bjelker.

Er det overkill å bruke 45x170 også på bjelkene eller er det bare bra? Tenkte ellers om man kan spare litt der og bruke 145 på bjelkene og 170 på de tre bærelinjene?
Kommer an på hvor langt det er mellom støtte og hvilke laster du beregner å ha.
Jeg brukte ett lag 145 og ett lag 120.
Og mange støttepunkter. Nederst ligger det 20 steinplater for et 20 m2 uterom der terrassen stort sett er helt bebygget.
Under de bordene som skinnene ligger på er det godt med bjelker. En hel del bjelkesko mm

Kan anbefale å ha stendere direkte under der glasspartiene skal stå. De er litt følsomme hvis det svikter og kan lett begynne å klemme og bli trege å åpne ellers. Samt å grave ned separate plinter for å feste stolpene i.

optimum
Ytterligere et tips
Tenk allerede nå på hvordan uterommet ditt skal se ut og hvordan du har det med høyder.

Altså, du har sikkert en altandør du skal komme inn i uterommet, og den har en dør som også skal kunne åpnes uten å kollidere med takets bjelker.
Vanlig feil og kjedelig å måtte felle ut takbjelkene for å få opp døren.

Jeg tegnet huset først. Deretter uterommet og til slutt terrassen for uterommet.
Jo, huset fantes allerede, men jeg begynte med å måle og tegne av det og så tegnet jeg videre.
Jeg har ganske trangt mellom takbjelker og takstoler og har bare 2 cm klaring, og både tegning og virkelighet stemmer.
Jeg har sett de som har bommet på det, og ikke gøy.
Willab har bra designverktøy så du kan målsatte ditt uterom og få frem nødvendige mål på forhånd.
Ja, de er litt dyrere, men virkelig prisverdige.
Selve limtrekonstruksjonen lånte jeg fra Halle som finnes på youtube.
Trenger du flere tips så kom tilbake.

Akkurat nå sitter jeg i vårt fine uterom.

optimum
Nefrums Nefrums skrev:
Kan anbefale å ha stendere direkte under der glasspartiene skal stå. De er litt følsomme hvis det svikter og kan lett klemme og bli trege å åpne ellers. Samt grave ned separate pilarer å feste stolpene i.
Helt riktig.
Ytterligere et tips.
Alt skal være meget rett i vater og vinkel samt mål.
Jeg var nøye, men gikk glipp av noen mm på et par steder, og det merker man siden.
Kjøpte et bra langvater før, og det er et must.

• Liker
berisen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.