Holder på med å beregne materialbehov for terrassebygging og kunne trengt litt innspill fra dere erfarne terrassebyggere.
Her kommer en skisse på omtrent hvordan jeg har tenkt meg det. Plintenes plassering er ikke helt eksakt siden det ligger en gammel terrasse der nå som skal rives (tonet flate), men jeg har tenkt å gjenbruke plintene (sorte sirkler) og komplettere med nye (røde).
Jeg har tenkt å prøve å holde meg til CC 60 så godt det går med tanke på at jeg skal prøve å passe det inn til de eksisterende plintene. Jeg tenkte bruke 45x170 over hele rammen, men et spørsmål som dukket opp er om klosser trengs mellom bjelkene, eller når og hvorfor bruker man det?
Neste år er tanken at et enklere innglasset uterom skal bygges på deler av dette terrassegulvet, så jeg tar gjerne i litt ekstra for å få det stabilt og bra. (Rommet skal stå øverst i denne skissen, på den ikke-vinklede siden)
Tanker om skissen? Virker det fornuftig, eller blir det for langt spenn mellom gammel plint og ny plint ytterst på langsiden? Tilfører klosser noe i en slik situasjon?
Jeg har aldri bygget en terrasse med en ramme/fas rundt, men jeg tenker at det må bli noe sånt konstruksjonsmessig? Altså at man lager en slags kasse ytterst for å kunne sette en enkelt planke der som ramme. Så blir selve terrassegulvet innenfor denne. Har jeg komplisert det, eller ser det rimelig ut?
Vet ikke nøyaktig hvordan du har tenkt, men "frisen" ytterst som går i samme retning som resten av trallen trenger ingen ekstra bjelker. Kortlingene kan vel i og for seg være bra der og på andre steder, men de fleste nøyer seg med vinkler mot bærebjelken.
Hvordan har du tenkt med forarbeidet? Hvis du legger separat gulv for uterommet med isolasjon, vil du kunne bruke det mye lenger tid på høsten, og også kunne varme det opp med en enkel varmevifte og begynne å bruke det tidligere på våren. Pappa har enkelt glass og isolert gulv, bruker det fra mars til oktober. Naboen har dobbelt glass og uisolert gulv, deres tid er fra mai til september, for det blåser så kaldt nedenfra.
Vet ikke nøyaktig hvordan du har tenkt, men "frisen" ytterst som går i samme retning som resten av terrassebordene trenger ikke ekstra bjelker. Tverrliggerne kan vel i og for seg være bra der og på andre steder, men de fleste nøyer seg med vinkler mot bjelken.
Bra tips, jeg tenkte nok ikke helt over at de jo går i samme retning, og da blir det litt dobbelt opp å legge ekstra bjelker der. Ser det greit ut ellers tror du rent konstruksjonsmessig, eller er det noe jeg har oversett?
Anna_H skrev:
Hvordan har du tenkt med forarbeidet? Hvis du legger separat gulv for uterommet med isolasjon, vil du kunne bruke det mye lengre tid om høsten, og også kunne varme det opp med en enkel varmevifte og begynne å bruke det tidligere om våren. Pappa har enkeltglass og isolert gulv, bruker det fra mars til oktober. Naboen har dobbeltglass og uisolert gulv, deres tid er fra mai til september, for det blåser så kaldt underfra.
Tanken er å kjøre på en litt enklere stil uten noe isolert gulv. Typ legge inn en slags "utematte" for å stoppe litt av trekken underifra. Hadde tidligere vurdert å kjøre isolasjon ordentlig, men jeg har nok kommet fram til at ekstraarbeidet og kostnaden ikke helt er verdt det.
Du trenger bærebjelker om jeg ikke misforstår tegningen din. Ellers mange flere søyler...
Holder det ikke med bærebjelken som går ytterst? Og så skru fast terrassebordet direkte i skrureglene? Tenkte bruke 28/120 eller muligens 34/145 mm terrassebord på dette.
Edit:
Fant et bilde på nettet av noen som har gjort omtrent som jeg ser for meg. Dette burde vel fungere også for meg?
Var ute og tok et par bilder av eksisterende terrasse som jeg holder på å rive. Skulle helst ønske å ende opp i samme høyde som denne, og da blir det litt vrient å få til bjelkelag og deretter skruregler oppå dette.
Er det ikke mulig å få til en stabil konstruksjon selv om man bygger både bjelkelag og skruregler på samme plan? Typ som bildet ovenfor altså. Forstår at jeg kanskje må supplere med noen stolper sammenlignet med min skisse, men i prinsippet burde det vel fungere?
Ja jo nja..
170 virke anbefaler man høyest ca 3000 i spennvidde. Så det fungerer sikkert med dine (3500??)
Det finnes jo litt risiko for at terrassen synker litt på midten.
Men hvorfor ikke bjelkelag over de svarte punktene i din tegning og dele opp terrassen i to seksjoner?
Ja jo nja..
170 virke anbefales til maks ca 3000 i spennvidde. Så det fungerer sikkert med dine (3500??)
Det er litt risiko for at terrassen kan synke litt på midten.
Men hvorfor ikke en bærende bjelke over de svarte punktene i tegningen din og dele opp terrassen i to seksjoner?
Ok, ja en synkende terrasse på midten vil jeg helst unngå. Da er det nok best at jeg graver opp de eksisterende pilarene og gjør det riktig fra starten av kanskje. Hadde håpet å kunne slippe å grave 8-10 pilarer/hull på denne måten
Prøver å forestille meg hvordan det ville blitt om jeg fulgte ditt råd om en bærende bjelke over de eksisterende (svarte på bildet), men jeg får det ikke helt til å gå opp. Midten av terrassen blir jo omtrent der pilaren du ser lengst til høyre på det første bildet mitt er, og den peker jo utover, så i den kan jeg jo ikke legge noen langsgående regel riktig. Eller tenker jeg helt feil?
Optimalt ville vel vært noe sånt her antar jeg. Masse pilarer, men da har man jo en hel bærende bjelke på midten også og så skrueregler på hver side av den. Må være best, vel?
Ok, ja en synkende terrasse på midten vil jeg helst slippe. Da lener det nok mot at jeg må grave opp eksisterende søyler og gjøre det riktig fra starten av kanskje. Hadde håpet å kunne spare meg arbeidet med å grave 8-10 søyler/hull på den måten
Forsøker å forestille meg hvordan det ville bli å gjøre som du sier med en bjelkelinje over de eksisterende (svarte på bildet), men får det ikke helt til. Midten på terrassen blir jo omtrent der den søylen du ser lengst til høyre på mitt første bilde er, og den peker jo utover så i den kan jeg jo ikke legge noen langsgående regel egentlig. Eller tenker jeg helt feil?
Optimalt ville vel vært noe sånt her antar jeg. Ordentlig med søyler men da har man jo en hel bjelkelinje i midten også, og deretter skrueregler på hver sin side av den. Må vel bare være best?
[bilde]
bjelkelinjen må slik jeg ser det ikke gå rett og må ikke være en og samme hele veien, den er kun til for at du ikke skal ta opp hele spennvidden på kun 2 punkter. om det blir 1,5m pluss 2,0m så er det helt ok. om de eksisterende søylene er ok høydevist selvsagt. da ville jeg brukt de 3 venstre svarte i henhold til din første tegning for bjelkelinje, så vinkle av fra de 2 ytterste ut til kantene med bjelkelinjen.
bygg så gjerne litt utenfor søylene, ca 20-30 cm så du slipper å se dem og at de ikke havner i veien for eventuell "skjørt" rundt om. det lille overhenget vil ikke svaie.
Ok, ja en sekkende terrasse på midten vil jeg helst unngå. Da heller det nok mot at jeg får grave opp eksisterende pilarer og gjøre det riktig fra starten av kanskje. Hadde håpet å kunne spare meg arbeidet med å grave 8-10 pilarer/hull på den måten
Prøver å forestille meg hvordan det ville bli å gjøre som du sier med en bjelke over de eksisterende (sorte i bildet) men får det ikke helt til å gå opp. Midten av terrassen blir jo omtrent der den pilaren du ser lengst til høyre på mitt første bilde er og den peker jo utover så i den kan jeg jo ikke legge noen langsgående regel helt. Eller tenker jeg helt feil?
Optimalt ville vel vært noe sånt som dette antar jeg. Skikkelig med pilarer men da har man jo en hel bjelke på midten også og deretter skrueregler på hver side av den. Må vel bare være best?
[bilde]
Ja, akkurat slik. SÅ hadde jeg gjort.
Og flyttet de begge ytterste pilarene slik.
Så svarte er bjelkelag. De gule er skrueregler som du fester inn i bjelkelagene ved hjelp av balksko.
Kanskje vil det koste noen kroner ekstra men alt blir mer korrekt bygget og om du skal selge en gang i fremtiden så vil selgeren gi deg mer tommelen opp!
Ja, eksakt så. SÅ hadde jeg gjort.
Og flyttet de begge ytterste stolpene sånn.
Så svarte er bjelker. De gule er eierskruer som du fester inn i bjelkene med hjelp av bjelkesko.
[bilde]
[bilde]
Kanskje vil koste noen kroner ekstra men alt blir mer korrekt bygget og om du skal selge en gang fremover så vil selgeren gi deg mer tommel opp!
Takk for bra tips
Etter å ha tenkt en runde til så har jeg kommet på at jeg i stedet kan feste den første bjelken direkte mot husgrunnen. Det burde bli kjempe stabilt og dessuten slipper jeg en rad med stolper å holde på med nærmest huset. Hvis jeg fester en 45x170 direkte i betongmuren med ordentlige ekspanderbolter så burde det vel bli minst like bra som å sette den på stolper?