Vi holder på å innrede kjelleren og som en del av det vil vi forstørre de eksisterende kjellervinduene. Vi planlegger å utvide gluggene fra 1000 mm til 1300 mm. Huset er et toetasjes hus fra 1936 med plankestamme på en grunn av betonghullstein, betongdekke mellom kjelleren og første etasje (målt til 35 cm).

Kjellervinduene ligger på linje med vinduene i andre etasje.

Jeg hadde en konstruktør her i dag som bestemte ville sette inn bjelker, men jeg lurer på om det virkelig trengs. Fikk følelsen av at konstruktøren var litt komfortabel og bare gjorde som han pleide. Mitt håp var at vi kunne unngå bjelke på grunn av kostnadsårsaker iom at dekket er så tykt og at kjellervinduene ligger på linje med vinduene i andre etasje (og som jeg antar ikke overfører noen større vekt ned på dekket, men jeg kanskje tenker feil?).

Kan noen forklare for meg hva som er feil i min tankegang?

Jonas

• Diagram som viser sammenligning av eksisterende og utvidet kjellervindu, inkludert mål på 100 mm og 1300 mm.
  • Illustrasjon av et toetasjes hus fra 1936 med trapper på sidene og små kjellervinduer, aktuelle for utvidelse i et renoveringsprosjekt.
Hei og velkommen til Byggahus forum!

Kjellermuren er med stor sannsynlighet avlastet over hvert kjellervindu. Enten ved at betongdekket som hviler på muren er utformet som en kantbalk over åpningen eller at det finnes en betongbalk som første skift over vinduet. I tillegg er det sannsynligvis ekstra langsgående armering lagt inn. Det er ikke mulig å utvide vindusåpningen uten å gjøre om avlastningen. Hvor komplisert det er avhenger av hvilken metode som ble brukt fra starten av. Tiltaket krever byggemelding med konstruksjonsberegninger.

Jeg tror ikke at bryet tilsvarer nytten. Å gjøre vindusåpningene større ved å sage opp veggen nedover men beholde breddeformatet, er en enkel løsning som gir veldig godt lysinnslipp sammenlignet med dagens situasjon.

Et veldig vakkert hus. Er det fra Svenska trähus i Tranås?

• Liker
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.