Hei,
Nylig har jeg engasjert en håndverker og han sa at han kan rive ut en del av veggen som er under bjelken slik at stuen blir større og også bytte bjelke, og det har han gjort. Min håndverker sa at han først ville sette en stolpe under bjelken etter å ha revet ut den delen av veggen, men etter at han byttet bjelke sa han at den stolpen ikke er nødvendig. Jeg vet ikke om håndverkeren byttet bjelke etter magefølelse eller virkelig har regnet på det. Jeg lurer på om det trengs en stolpe under bjelken? Jeg er bekymret for at huset plutselig kan bli ustabilt. Bjelken som han har brukt er LIMTREET BALK GRAN 90X225X6000MM. Han har imidlertid kuttet bort 1m, så avstanden mellom første støttepunkt og andre er nå ca 5m.
Det gjelder en to etasjers villa.
Jeg vedlegger gamle bilder som jeg hadde på retning og markert bjelke (som ble byttet) og den delen av veggen som ble fjernet samt bilde mens han jobbet.
Takk på forhånd.
Nylig har jeg engasjert en håndverker og han sa at han kan rive ut en del av veggen som er under bjelken slik at stuen blir større og også bytte bjelke, og det har han gjort. Min håndverker sa at han først ville sette en stolpe under bjelken etter å ha revet ut den delen av veggen, men etter at han byttet bjelke sa han at den stolpen ikke er nødvendig. Jeg vet ikke om håndverkeren byttet bjelke etter magefølelse eller virkelig har regnet på det. Jeg lurer på om det trengs en stolpe under bjelken? Jeg er bekymret for at huset plutselig kan bli ustabilt. Bjelken som han har brukt er LIMTREET BALK GRAN 90X225X6000MM. Han har imidlertid kuttet bort 1m, så avstanden mellom første støttepunkt og andre er nå ca 5m.
Det gjelder en to etasjers villa.
Jeg vedlegger gamle bilder som jeg hadde på retning og markert bjelke (som ble byttet) og den delen av veggen som ble fjernet samt bilde mens han jobbet.
Takk på forhånd.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Håndverkere har normalt ikke kompetanse til å bestemme passende dimensjonen på en bjelke som erstatter en hjertemur. Avhengig av takstolkonstruksjon, snøsoner, helling osv., er lasten på hjertemuren trolig mellom 10 og 20 kN/m. Uansett er en 90x225 mm limtredrager utilstrekkelig. Det krever en betydelig kraftigere bjelke.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Altangolv 15 år gammalt – behöver jag underhålla eller låta vara?
Altan & Uteplats -
Flytta VA-stammar under villa, behöver gamla stammar tas bort?
Grund & Markarbeten -
Hantera fiberkabel via stolpe till vind under takomläggning
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Gräsmatta: Vad behöver jag för underlag? (Amatör)
Gräsmatta -
Behöver jag betongfundament under värmepumpen?
Grund & Markarbeten