Ettersom pelarene til høyre (bilde 1) er så dårlige og uansett må utbedres, er et alternativ jeg vurderer å bygge inn hele forstuekvisen, og kanskje også balkongen over den. Men problemet er at gulvet bare hviler på det der betong"benet" (bilde 2) som riktignok går langs hele forstuekvisens bredde, men spørsmålet er om det holder hvis jeg begynner å bygge mer på det? Trenger jeg å forsterke det? Under er det bare jord og sand (bilde 3). Hvis jeg må forsterke det som skal bli gulv, hvordan gjør jeg da?

• En mursteinstrapp med gelender foran et hus med en liten balkong over, vist med en betongsokkel og jord under.
  • Teglsteinsmur med betongfot som støtter en veranda. Bak bortgjemt sittegruppe og stoler, omgitt av jord og plantere; klar blå himmel i bakgrunnen.
  • Betong-"ben" under forstukvisten, med jorden synlig under. Strukturen ser ut til å bære forstukvistens gulv.
ps! Om jeg ikke trenger å forsterke, trenger jeg kanskje å isolere gulvet uansett. Hvordan gjør jeg det?

Tror ikke at du trenger å forsterke gulvet da du allerede i dag har en anselig tyngde som hviler på det. Altså får man formode at armeringen er riktig utført.
Om du skal gjøre om til en isolert forstukvist så ville jeg revet pelarene helt og erstattet dem med mindre pelare i stål, evt. i limtre. Tenk bare på at der treet kommer til å hvile på uoppvarmede betongflater, så du må ha en skikkelig syllisolering. Både oppe og nede.
Den loddrette betongveggen ytterst kan du jo ikke isolere så der vil du få kaldt på gulvet. Smarteste ville nok være å legge inn varmegulv av noe slag.
Gulvet isolerer du nedenfra enten ved å lime på celleplast eller bore/skru på metallreglar med mellomliggende fiberisolering. Ulempen er at fasaden på utbyggingen kommer til å stikke ned lenger enn fasadematerialet på huset. Men det må man kanskje ta.
Ditt prosjekt er ikke noe opplagt prosjekt. Egentlig skulle man nok ha revet også betongplaten og bygget alt i tre så du får isolasjon rundt hele.
Tenk på å ha en lufting nærmest betongen i taket, ellers vil du få kondens=mugg der.

Takk for tipsene! Jeg er ikke så plaget av om gulvet så å si blir tykkere nedover, heller det siden gulvet på oversiden ellers havner høyere enn eksisterende hallgulv. Det kan man alltid dekke til litt pent. Du mener i prinsippet å legge opp med stålregler og isolasjon på undersiden? Tenkte nok å unngå tre så mye som mulig. Tanken er å rive søylene og mure opp utbyggingen med lecablokker, samt isolere og gipspusle.

Høres bra ut!
Men ikke glem luftingen av taket (beklager maset) ;)

Ja, det var bra at du sa det, tenkte det når du skrev det i forrige innlegg

Du tenker altså: innertak-plast-isolasjon-luftspalte-eksisterende betongtak (balkongens gulv), om jeg forstår deg rett? Antar at luftspalten bør være åpen ut mot også, mer eller mindre?

Når jeg leste innlegg #1 så tenkte jeg, ingen problem, en trevegg veier ikke mye.
Men når du så skriver at du skal mure en vegg og pusse osv så er jeg redd for at det drar av gårde litt mer i vekt.

Jeg vil ikke påstå at det ikke holder, heller ikke at det holder.
Ville bare gjøre deg oppmerksom på at det skiller seg i vekt.

ricebridge skrev:
Ja, det var bra at du sa det, tenkte det når du skrev det i forrige innlegg

Du tenker altså: innertak-plast-isolering-luftspalte-eksisterende betongtak (balkongens gulv), om jeg forstår deg rett? Antar at luftspalten bør være åpen utad også, mer eller mindre?
Ja, men du må ha en diffusjonsåpen folie ovenpå isoleringen som leder bort evt. kondens. Folien må altså helle noe utover. Ang. Lecablokk så finnes det Leca som har luftkanaler eller isolering og da er ekstra lette.

Hva anbefaler du for folie?

Eks. Vindtett eller Windy.
Brukes både ved tak og vegg som vindbeskyttelse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.