Hei,

Vil gjerne fjerne en vegg, men tør ikke helt gjøre dette før jeg er helt sikker på om det er OK. Foreningen sier at det er OK, og det er også andre som har fjernet denne veggen, men jeg kommer ikke til å kunne sove om nettene dersom jeg ikke er 100 % trygg.

Jeg regner selvfølgelig ikke med å få et sikkert svar basert på grunnlaget jeg legger ved nedenfor, og kommer til å ta inn en bygningsingeniør el. lignende, men var mest nysgjerrig på deres kvalifiserte gjetninger.

Grunnlaget er dessverre kun A-tegninger, som var de eneste jeg fant i kommunens digitale tegningsarkiv. Kommer til å ringe dem i morgen og se om det eventuelt finnes flere ikke-skannede tegninger tilgjengelig.

Vi kan begynne med en tegning over selve leiligheten, samt den veggen (eller del av vegg) jeg vil rive:

Sender også med det tilsvarende rommet, men i sokkeletasjen (hvor veggen ikke engang er med) og kjelleretasjen (hvor veggen er med):

Loftsetasje (om det kan være til hjelp):

Samt en snittegning:

Huset er 9 etasjer, samtlige etasjeplan er identiske bortsett fra sokkel- og kjelleretasjen.

Veggen er ikke hard sammenlignet med fasadeveggen, men det høres heller ikke hul ut når man banker på den.

Takk!

Veldig usannsynlig at veggen skulle være bærende. Når er huset bygget?

Takk for svaret.

Huset er bygget i 1954.

Da har huset betongdekker som hviler på bærende vegger av murstein (minst helstein tykke) eventuelt i kombinasjon med lettbetong. Veggen du vil fjerne består antagelig av halvsteins tegl eller lettbetongplank. Vil man være veldig nøye, ser man på en armeringstegning, men jeg synes ikke det trengs i dette tilfellet.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Takk!

Jeg har ringt kommunen og fått tak i en teknisk beskrivelse (de hadde ingen konstr. eller armeringstegninger). Jeg mistenker at denne veggen faller under "andre innervegger" som ifølge beskrivelsen er en "plattvegg".

Legger ved TB:n nedenfor.

Så vidt jeg forstår gjelder den beskrivelsen vaskerommet.. Jeg synes ikke du trenger å legge mer jobb på dette. Plattvegg er lätbetong.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.