Jeg har en trestender som står nær et vindu som dessverre har lekket slik at stenderen har blitt fuktig. Den er også litt svart nederst, noe jeg antar ikke er så bra. (Mugg?) Jeg skal i helgen tette slik at det ikke lenger kan komme inn vann og skade stenderen mer. Jeg skal også bytte ut alle vinduene i dette rommet, men ikke før til våren. Kan man redde stenderen på noen måte, eller må den byttes ut? Det er en tykk stender som på en eller annen måte er festet i betongplaten med metallplate og tykke skruer. Tenkte å sette i gang en byggvifte for å fremskynde tørkingen. Jeg kan ikke "bygge" inn denne stenderen, den må stå åpen, er det farlig på noen måte? Det er kanskje maks fem cm av stenderen nederst som er skadet.

Milkshaken
har du mulighet til å legge ut noen bra bilder av regeln og omgivelsen mon tro?

Milkshaken skrev:
har du mulighet til å legge opp noen bra bilder av regelen og omgivelsen mon tro?
Ja, det kan jeg fikse, skal prøve å ta et bilde i kveld og legge ut!!

Milkshaken
Bra, sørg for at det er godt lys bare...

Går det an å trykke inn en skrutrekker så er det nok kjørt men hva er det for en konstruksjon med et jern som stikker opp på dette viset?

Har det kommet fukt nedenfra?

Protte

prototypen skrev:
Går det å trykke inn en skrujern, så er det nok kjørt, men hva slags konstruksjon er det med et jern som stikker opp på denne måten?

Har det kommet fukt nedenfra?

Protte
Vet ærlig talt ikke hva slags konstruksjon det er, huset ble bygd i 1968, det virker som om denne jernekonstruksjonen sitter fast i betongen og så er regelen festet i den. Nei, fukten kommer ovenfra, har et vindu som lekker. Treet er fortsatt hardt, så vidt jeg kan kjenne.

Vanskelig å se hvordan det er konstruert, men kan det være slik at denne regel står direkte på betongen (uten papp eller annen tetting mellom)

Protte

prototypen skrev:
Vanskelig å se hvordan det er konstruert, men kan det være sånn at denne regla står direkte på betongen (uten papp eller annen tetning mellom)

Protte
Jeg vet ikke helt heller, skal prøve å sjekke i dagslys. Men fukten kommer ovenfra, det er jeg helt overbevist om. Det har rent langs med regla for til slutt å stoppe nederst. Nå må jeg konsentrere meg på at det ikke kommer mer regn som kan ødelegge enda mer.

Tett der vannet kommer inn og sitter den fast ordentlig i jernet, ingen ustabilitet og som du skriver føles "hard" ville jeg la det være som det er.

Milkshaken
Er det kanskje en bærende stolpe? Kanskje bærer opp takstoler eller noe, så er den bare boltet med valvsko uten papp eller annet.... Jeg ville nok mistenke at det også kommer fukt nedenfra, kanskje bunnsvillen ikke er tett...

Milkshaken skrev:
Er det kanskje en bærende stolpe? Kanskje bærer opp takstoler eller noe, så er den bare boltet med valvbue uten papir eller annet.... Jeg ville nok mistenke at det også kommer fuktighet nedenfra, kanskje svillen ikke er tett...
Hei, jeg gir meg inn i denne diskusjonen med en fasit i hånden. Om det er fukt fra vinduet og som det ser ut til å være også fra en annen retning, så er et råd. Bytt den ut og sjekk nøye hvor fuktigheten kommer fra. Om det skulle være tilfelle at det blir en ekstra kostnad, så lover jeg deg at den er overkommelig. Det kan bli betydelig dyrere å la være, og du sikrer ditt boklima også.

Kutte tidligere eier av et mugghus.

Sist redigert:
Kutte Heitmann skrev:
Hei gir meg inn i denne diskusjonen med en fasit i hånden. Om det er fukt fra vinduet og som det ser ut til å være også fra et annet sted så er et råd. Bytt ut den og sjekk ordentlig nøye hvor det kommer fukt fra. Hvis det er tilfellet at det blir en ekstra kostnad så lover jeg deg at den er overkommelig. Det kan bli betydelig dyrere å la være, og du sikrer også ditt boendeklima..

Kutte fd eier av et mugg hus..
Du mener at jeg skal bytte ut regelen? Da må jeg typ fjerne den tilstøtende verandadøren også. Vi har lagt nytt gulv og har ikke funnet noen fukt fra gulvet. Vi har byttet ut alt gammelt som var under vinduet før, vet ikke helt hvor vi skal lete etter fukt.

Hvordan oppdaget du fukt i ditt hus og hvordan kunne du selge det? Eller løste du problemene før?

Milkshaken
Gjør så du lar en fuktfirma komme og måle, kan være verdt de pengene for å få et svar.

Milkshaken skrev:
Gjør slik at dere lar en fuktfirma komme og måle, kan være verdt de pengene for å få et svar.
Enig. Ring forsikringsselskapet deres eller sjekk med en byggmester som kan gjøre en fuktmåling.

"Hvordan oppdaget du fukt i huset ditt og hvordan kunne du selge det? Eller utbedret du problemene før?"

Jeg oppdaget mugg når jeg satt på gulvet ved ene gavlveggen og skulle koble til stereoanlegget. Det kom en lukt som jeg kjente igjen, men ikke ønsket der.
Så da var det på tide å kalle ut folk som kunne måle fukten i ytterveggsyllen. Endte opp på 28 prosent, normalt bør det ligge på 17.
Solgte huset med ansvarsfraskrivelsesparagraf til en redusert pris. Og med fasit i hånd kan jeg si det ble billigere.

Kutte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.