Jeg har et merkelig hus, med alle fire byggemåtene: Torpargrunn i øst, krypkjeller i vest, kjeller i nord og en støpt plate i sør. Den sistnevnte er av klassisk 70-tallskonstruksjon med trestendere støpt direkte i betongen. Målinger (Anticimex) har vist at det har kommet fukt inn i stenderne, men at det ennå ikke har begynt å råtne/lukte.

Platen ligger under et eneste rom, med en yttervegg. Siden vi skal renovere det rommet og bytte ut parketten, føles det passende å samtidig løse problemet, en gang for alle. Har sett litt rundt, men finner egentlig ingen direkte sammenligning med forskjellige alternativer. Platon, Nivell, isopor, vifter, plast, EPS, sperresjikt :x

Hvilken løsning er best? Jeg vil gjerne slippe mekanisk utstyr (vifter) og vegrer meg for å pigge opp og grave ut for en moderne konstruksjon av platen.

Hvor henvender jeg meg for litt eksperthjelp?

Jeg har hatt nøyaktig samme problem i min kjellerstue som jeg har løst med et Nivell gulv. Det vanskeligste var å få ut bjelkene, eller ja, de bjelkene som ikke hadde råtnet. I dette gulvet satte jeg også inn ventilasjon, så nå skal det vel litt til om det skal bli dårlig i gulvet! Men har man ikke noen større fuktighetsproblemer, kan man bygge nivellgulvet med "selvtrekk" ved å la det være en liten luftspalte mellom vegg og gulvplater. Det har jeg en kollega som har gjort, og det fungerer bra. Jeg hadde det dryppende vått med isolasjon direkte på betongen og annet som gjorde at det beste alternativet var ventilasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.