5.097 lest ·
4 svar
5k lest
4 svar
trelekter i stedet for stål til innervegg i kjeller?
Jeg vet at man helst skal bruke stålstendere når man bygger vegg i kjelleren. Men hvor "dårlig" er det å bygge med tre i stedet for stål. Men nå er det slik at jeg skal bygge to vegger til et fremtidig baderom og også bygge en vegg som skal dele et stort rom i to mindre rom. Det er helt ny plate med gulvvarme i kjelleren så det vil ikke være et kaldt kjellergulv og ingen av veggene vil ha direkte kontakt med noen yttervegg.
Jeg har ingen erfaring med å jobbe med stålstendere, så ha tålmodighet med mine kanskje litt rare spørsmål.
Vegggen som skal dele rommet vil være ganske komplisert bygget, blant annet skyvedør, TV skal være "nedsenket" så den havner i nivå med veggen + litt annet smått og godt som gjør det enklere å bygge med vanlige trestendere. Så har jeg allerede trevirke og skruer for tre, så det blir billigere å bygge med tre.
Veggene til badet vil det være en vegghengt toalett og kommode, så det må kortles mellom stenderne der de skal sitte.
Er det mulig å bygge baderomsveggene like stabile med stålstendere, og kortles man på samme måte som med trestendere?
Er det et totalt nei til å bygge de respektive veggene med trestendere?
Jeg har ingen erfaring med å jobbe med stålstendere, så ha tålmodighet med mine kanskje litt rare spørsmål.
Vegggen som skal dele rommet vil være ganske komplisert bygget, blant annet skyvedør, TV skal være "nedsenket" så den havner i nivå med veggen + litt annet smått og godt som gjør det enklere å bygge med vanlige trestendere. Så har jeg allerede trevirke og skruer for tre, så det blir billigere å bygge med tre.
Veggene til badet vil det være en vegghengt toalett og kommode, så det må kortles mellom stenderne der de skal sitte.
Er det mulig å bygge baderomsveggene like stabile med stålstendere, og kortles man på samme måte som med trestendere?
Er det et totalt nei til å bygge de respektive veggene med trestendere?
Jeg brukte tre i min kjeller...det er jo tørt rom.....
Jeg har en del trevegger i kjelleren der treet står på betonggulvet og berører ytterveggen. Huset er bygget i 67 og det er ingen problemer i rommene (de er oppvarmede).
Hadde jeg bygget de veggene i dag hadde jeg dog ikke valgt å bruke tre, men jeg har ingenting tungt på veggene.
Hadde jeg bygget de veggene i dag hadde jeg dog ikke valgt å bruke tre, men jeg har ingenting tungt på veggene.
Sist redigert:
Klikk her for å svare