Hei Byggahusforum! Jeg skal bestille hus. Venter på byggetillatelse og startbeskjed, som trolig kommer en gang i høst, 2013. Og kommer i gang med husgrunn før frosten. I så fall kan jeg bestille hus på fabrikken, si i januar 2014. Nå lurer jeg på hvilken kvalitet jeg kan regne med på bygningsvirket, med tanke på sesongen? Husfabrikken tror jeg at jeg kan gå god for. De setter materialet i spennbånd og slår inn i presenning, så fort det er klart. Men hva skjer på sagbruket, før det? Blir virket angrepet av insekt og råte om jeg venter så lenge? Og er det bare b-sorteringen igjen til da? Og er det bedre å vente med bestillingen til neste vår, når den nye sesongen har kommet i gang? Mvh, PerOF

Du trenger ikke være bekymret for virkeskvaliteten. Nå for tiden skal alt tømmer være klassifisert. Dessuten er det ingen forskjell med årstidene.

Dette var en nyhet for meg, at det finnes sesonger for tømmer (som med jordbær og poteter?).

Grantrærne er vel 50 - 100 år gamle ved avvirkningen. Hva skulle det spille for rolle hvilken tid på året de er avvirket?

KnockOnWood skrev:
Det her var en nyhet for meg, at det finnes sesonger for tømmer (som med jordbær og poteter?).

Granene er vel 50 - 100 år gamle ved hogsten. Hva skulle det ha å si hvilken tid på året de er hugget?
Det gjør enorm forskjell. Selvsagt mye mer fukt i dem om sommeren.

Stokken må skille, men virket tørkes jo til samme nivå uavhengig av sesong.

Mikael_L
Den våtere stokken vil kanskje gi virke som vil vri seg mer?

Jeg har ingen anelse, bare en tanke ...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.