Hva er klassifiseringen på de vanlige høvlede lektene på for eksempel byggmax og bauhaus osv? Står jo ingenting om det. Er det c18 som er vanligst? Noen som kan bringe klarhet?

Vet ikke hva akkurat de selger, men C14 er vanlig at det er om det ikke står noe.

Ok, jeg snur spørsmålet i stedet. Jeg trenger 45x170 i c18 ca 60 meter, hvor kjøper jeg det enkelt, billig, osv. i Göteborg? Finnes det på f.eks. bauhaus, k-rauta, hornbach?

Hva skal du ha det til? Du kan jo sortere virket selv når du henter det på Byggmax eller hvor du nå tenker å kjøpe det.

Skal ha det til gulvbjelker i mitt bjelkelag, trenger også litt 45x195 i c18 ifølge den dimensjoneringen jeg har sett på.

De klassede lektene er ikke laget av noe slags sterkere tre, de er bare utvalgt fordi de inneholder få defekter. Så hvis du selv plukker ditt virke kan du velge ut fine lekter selv blant de ukategoriserte.

Mikael_L skrev:
mja ... er det så enkelt?

edit:
men jeg vet ikke helt:
[lenke]
Jo, faktisk. De forskjellige klassene kom fra i prinsippet samme tre (-slag), men sorteres i forskjellige holdf.klasser med hensyn til kvistforekomst, snedfibrighet mm.

Partille tre så jeg har c18 klassifisert virke, 31,50:-/meter for 170x45. Er det ok pris?

A
petterovski skrev:
Partille trä så jeg har c18 klassifisert virke, 31,50:-/meter for 170x45. Er det ok pris?
Ikke billig, men ikke dyrt heller

Okei, jeg snur spørsmålet i stedet. Jeg trenger 45x170 i c18 ca 60 meter, hvor kjøper jeg det smidig, billig, osv i Göteborg? Finnes det på f.eks. bauhaus, k-rauta, hornbach?
Du kan godt gjøre en egen sortering av konstruksjonsvirke, se på følgende: Ingen råte eller gjennomgående sprekker, for C 24 visuell sortering som da heter T2 gjelder at kantkvist ikke får være over halve bredden maks 22,5mm, hvilket er den vanligste årsaken til nedklassifisering, kvist på flatside maks en 1/4 av bredden. Det finnes også ytterligere regler om kvistgrupper, krokhet, skjevhet og flatbøy, men du velger selvsagt noenlunde rette biter. Lykke til/MLj

Hvis jeg ikke husker feil er det trolig sødras virke i den regionen og da klassifisering "byggregel" men blir fremover c14 (har jeg for meg) da den førstnevnte utgår på sødra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.