Skal bytte ut en eldre draperikarm til en dørkarm med hengsler. Da listene rundt karmen er av eldre merkverdig stil, vil jeg forsøke å gjenbruke dem for å harmonere med andre eldre dører og karmer med lister som sitter nære. Prøvde å forsiktig begynne å bende for å få med spikrene eller i det minste presse dem litt opp for å få grep om dem. Men disse er av den mer solide eldre sorten som sitter hardt og med litt bredere hode, så listen begynte å sprekke i stedet når spikeren satt fast og ble drevet gjennom.

Noen som har et godt tips for å fjerne lister med eller uten disse eldre hardtsittende spikrene?

Selv tenkte jeg på om man kanskje kunne bruke f.eks. en 5 mm hullsag for å fjerne litt rundt spikerhodet slik at man kommer til med en hovtang, liten kubein osv. Men vanligvis trenger man jo et senterbor for styring.

Orker ikke helt begynne å skjære rundt de mange spikrene på alle seks side- og topplister.

Alternativt naturligvis kjøpe nye lister. Huset er bygd i 1948 (leilighet). Listene er ganske smale og luter innover, altså litt tykkere på utsiden mot veggen og tynnere mot karmsiden. Ca 43 mm brede samt 10 mm tykke på den ene siden og 15 mm på den andre. Finner dem ikke på typ Bauhaus eller annet varehus.

• Hvit dørkarm med grønn vegg, del av kappens tekstil i mørk farge henger i åpningen, bøker og hyller i bakgrunnen.
  • Hvitmalte lister og karm rundt døråpning, muligens eldre stil. Liten synlig sprekk eller uregelmessighet i overflaten.
Sist redigert:
Det ser ut som en helt vanlig list så jeg hadde ikke brydd meg om å spare disse. Enten borer du av hodene og drar dem ut alt. kjøre multimaskin og sage av spikerne bak listene.

F falkn skrev:
Det ser ut som en helt vanlig list så jeg hadde ikke brydd meg om å spare disse. Enten borer du av hodet og drar dem ut eller kjører multimaskin og sager av spikene bak listene.
Vanlige standardlister er like tykke på begge sider, f.eks. 43x12.

Disse luter innover og er 43x15/10 mm. En ganske enkel men vakker detalj som leder blikket inn mot sentrum.

Vet du hvor jeg kan finne slike lister, vis meg gjerne. Kanskje har jeg gått glipp av noe. Bytter heller enn å kjempe med spikene. Visst kan man kjøpe spesialprodusert, men da blir det dog dyrt.

Slik ser profilen ut. Som dere ser er også den smalere kanten litt faset.

Tegning av en profil, hvor den smalere kanten er faset.

Dra ut spikene "baklengs", dvs. ta løs listen og legg den på gulvet med baksiden opp (så spikene stikker opp) og ta en passende tang (avbiter eller hovtang) og dra dem ut baklengs.
På den måten unngår du stygge merker på forsiden, det blir bare et lite hull etter spikene igjen.
Det pleier å gå overraskende bra å dra spikerhoder (så lenge de ikke er FOR store) gjennom listen.

Edit:
Jeg leste litt for raskt og dette hjelper nok ikke i ditt tilfelle (sorry), lar kommentaren være igjen om den kan hjelpe noen andre med å gjenbruke lister..

Sist redigert:
Lyktes nå med å finne en måte å forsiktig få meg ut spikene. Håper det fungerer på resten av foret. Takk for tilbakemeldingen uansett.

M marp68 skrev:
Lyktes nå å finne en måte å forsiktig få ut spikrene på. Håper det fungerer på resten av fôret. Takk for tilbakemeldingen uansett.
Bra at det løste seg!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.