5.132 lest ·
30 svar
5k lest
30 svar
Trekke ned varmerørene i krypkjeller.
ingen problemer, dette er en anerkjent løsning som gjøres hele tiden og er gjort på mange hus.A amoreex skrev:Nei, jeg vet at det ikke oppfyller sikker vann.
Men som rørleggeren sa..
Blir det lekkasje rammer det huset mindre enn om skjøtene ligger i gulvet..
I vinter har temperaturen ligget mellom 8-10 plussgrader der nede så det er jo etter mitt syn frostfritt.
Så kommer det til å bli bygget en kasse rundt med isolasjon..
Så varmerørene vil jo varme opp rommet
Tenker mest litt på hvordan man ser på det som boligkjøper i fremtiden..
Nei, de krever vel uansett bare fagmessig utført..A Aunty skrev:
Kanskje det er..A Aunty skrev:
Ikke sett det før. Men hadde det vært kjeller hadde jeg jo ikke nølt..
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.422 innlegg
Ulempene er ganske små og risikoene er små, så jeg synes ikke du trenger å være redd for denne løsningen hvis den på alle andre områder føles best.
Risikoen er altså om varmesystemet/pumpen går i stykker, så risikerer du at en slange/rør/kobling fryser i stykker under huset. Om det er mulig å få tilgang og utbedre nedenfra, synes jeg det føles riktig trygt.
Risikoen er altså om varmesystemet/pumpen går i stykker, så risikerer du at en slange/rør/kobling fryser i stykker under huset. Om det er mulig å få tilgang og utbedre nedenfra, synes jeg det føles riktig trygt.
Du kan jo bygge en skarg på gulvet rundt rørene og dra tettsjiktet opp rundt om.A amoreex skrev:Hei!
Holder på med en renovering av vaskerommet i vårt hus bygget i 1990.
Da ble det jo bygget med plastbelegg og fordelingsrørene til radiatorene gikk opp gjennom gulvet.
Som på bildet.
har hatt et VVS firma her som også håndterer installasjonen av ny varmepumpe etc.
Men skal jo ha fliser osv.
Så holder jo på å begynne å forsterke bjelkelaget.
og jeg vil ikke ha alle rørene i gulvet sånn her..
tappevannet har vi en bra plan for. Vi kan felle de opp i innerveggen og kjøre utenpåliggende.
Derimot varmerørene..
Det er trangt i rommet.
VVSaren syntes at vi skulle dra de ned i krypkjelleren og koble sammen de der.
Man kan jo skjøte de i gulv etc.
Men han sa det er jo bedre at de fleste skjøtene havner under huset..
Og så bygge en boks rundt med isolasjon..
av en eller annen grunn drar jeg meg for det.. vet ikke hvorfor dog. Hadde det vært en kjeller, hadde jeg ikke nølt.
huset er i Blekinge.
Og når det var som kaldest i desember hadde vi 8 pluss i grunnen under rommet.
har tre sensorer som måler temperatur og fuktighet der nede så har jo kontroll.
hadde dere rygget for en sånn løsning?
Og hadde dere rygget for det om dere om x antall år kanskje vil selge huset?
hjelp meg overtale meg selv at det er en bra idé
firmaet er en større firma og tilknyttet Sikkert vann etc.
Så ingen liten firma heller.
ja det føles som den bedre løsningen ut fra kostnadsaspekt. Og også ut fra planløsning.Rickard. skrev:
Ulemperne er ganske små og risikoene er små så jeg synes ikke du trenger å være redd for denne løsningen om den på alle andre plan føles best.
Risikoen er altså om varmesystemet/pumpen går i stykker, så risikerer du at noen slange/rør/kobling fryser i stykker under huset. Går det an å komme til og utbedre underfra synes jeg det føles riktig sikkert.
de fleste skjøtene havner da under huset eller i isolasjonen der det går å komme til underfra.
det blir en skjøt som blir i innerveggen for å forlenge rørene fra overetasjen ned til grunnen.
jeg har temperatur overvåkning der nede for å måle fuktighet og temperatur. Så så lenge jeg har min logg så er det jo minimal risiko om noe går i stykker i pumpen også.
Jaha, det var ny info for meg, kan du linke til gvk hvor det står? Jeg forstår ikke hvorfor det skulle skille seg fra for eksempel en 20mm terskel og vannet kan ta seg ut i et rom uten tetningslag.A amoreex skrev:
har tydeligvis å gjøre med å koble tettesjikt og er erstattet med Rørgjennomføringshylse.FlugfiskarniJämtland skrev:
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...-en-klack-for-rorgenomforingar-i-badrumsgolv/
Men jeg har for stramt mellom rørene ifølge min vvs'er.
Pluss vi har begynt å verdsette plant gulv på overflaten og enkelheten med å kunne legge fliser enklere.
I dette tilfellet når det er et vaskerom, bør jo den delen kunne likestilles med underskapet i et kjøkken. Jeg hadde lagd en kloss, støpt opp og deretter gummiert oppå og rundt rørene. Rørleggeren kan skrive en avvikelse som du godkjenner. Kan man ikke oppfylle alle krav må man bruke sunn fornuft, mener jeg.A amoreex skrev:
jo så er det.FlugfiskarniJämtland skrev:
I dette tilfellet når det er en vaskekjeller bør jo den delen kunne sidestilles med kjøkkenskapet. Jeg hadde laget en kant, støpt opp og deretter gummiert over og rundt rørene. Rørleggeren kan skrive en avvikelse som du godkjenner. Kan man ikke oppfylle alle krav må man bruke sunn fornuft mener jeg.
Dog fører det til at vi får en masse rør som er i veien for hvordan vi hadde tenkt å gjøre med innredning o så..
Jeg ville ikke vært særlig redd for å legge varmerør i taket i krypkjelleren. Så langt har jeg aldri opplevd at varmerør i krypkjeller har frosset. Som regel er rørene ganske varme når det er som kaldest ute.
Derimot har jeg opplevd at varmerør har frosset på loft/kattevinduer, da når det ikke har sirkulert i dem på grunn av avslåtte elementer i kalde rom.
Det er ikke ifølge sikker vann nei, men hvis det forenkler mye, ville jeg ikke følt meg bekymret for å gjøre det. Skulle det lekke/fryse, vil skadene sannsynligvis bli minimale.
Derimot har jeg opplevd at varmerør har frosset på loft/kattevinduer, da når det ikke har sirkulert i dem på grunn av avslåtte elementer i kalde rom.
Det er ikke ifølge sikker vann nei, men hvis det forenkler mye, ville jeg ikke følt meg bekymret for å gjøre det. Skulle det lekke/fryse, vil skadene sannsynligvis bli minimale.
Ja, okei!M Maalkl skrev:Jeg ville ikke vært særlig redd for å legge varmerør i taket i krypgrunnen. Har hittil aldri vært med på at varmerør i krypkjeller har fryst. Vanligvis er jo rørene ganske varme når det er som kaldest ute.
Derimot har jeg vært med på at varmerør har fryst på loft/kaldtloft, da når det ikke har sirkulert i dem på grunn av stengte elementer i nedstengte rom.
Det er ikke i henhold til sikker vann nei, men hvis det letter mye så ville jeg ikke følt meg urolig for å gjøre det. Skulle det lekke/fryse så blir skadene antagelig minimale
Ja loftet føles mer risikofylt med da eventuell lekkasje renner inn i huset..
i mitt tilfelle..
Det verste som kan skje blir istedenfor at isolasjonen blir våt og man kan bytte de skadede nedenfra..
Da blir det nok sånn!
En annen ting jeg kom til å tenke på hvis du skal ha pex eller lignende, er risikoen for at mus gnager hull på slangene. Ville sagt at det er større risiko for det enn at de skulle fryse. Men den risikoen finnes jo så fort de ligger innebygd, enten det er vegg eller gulv.